Letecké nehody se dají přežít. Rozhodují sekundy! Experti prozradili, co kdy dělat

Autor: DVL - 
2. února 2025
05:00

Americké zpravodajství CNN dalo dohromady zásadní rady od expertů, týkající se bezpečnosti během létání. Je skutečně pravda, že je nejbezpečnější sedět vzadu? A jakých chyb se nejčastěji cestující dopouštějí při haváriích letadel?

Při pohledu na fotografie dvou smrtelných leteckých nehod z posledních dvou týdnů může vyvstat na mysli jedna myšlenka - jak přežít leteckou havárii? Staré pravidlo říká, že sedět v zadní části letadla je bezpečnější než vepředu - a trosky letů Azerbaijan Airlines 8243 a Jeju Air 2216 to zřejmě potvrzují.

29 přeživších z ázerbájdžánského letu sedělo v zadní části letadla, které se rozlomilo na dvě části, přičemž zadní polovina zůstala do značné míry neporušená. Jedinými přeživšími jihokorejské havárie pak byly dvě letušky, které seděly úplně v ocase letadla.

Je tedy staré pravidlo - doprovázené černým humorem, že sedadla v první třídě a byznys třídě jsou skvělá, dokud nenastane problém - nakonec pravdivé?

V roce 2015 novináři magazínu TIME uvedli, že prošli záznamy o všech leteckých nehodách v USA, kdy zkoumali oběti i přeživší v letech 1985 až 2000. V rámci své metaanalýzy zjistili, že sedadla v zadní třetině letadla měla celkovou úmrtnost 32 procent, ve srovnání s 38 procenty v přední třetině a 39 procenty ve střední třetině.

Ještě lépe na tom byla prostřední sedadla v zadní třetině, která vykazovala úmrtnost 28 procent. Nejhorší sedadla byla uličková ve střední třetině letadla, s úmrtností 44 procent.

Experti: Je to pověra

Platí to ale stále i v roce 2025? Podle odborníků na leteckou bezpečnost se jedná o pouhou pověru. „Neexistují žádná data, která by ukazovala souvislost mezi místem sezení a šancí na přežití,“ říká Hassan Shahidi, prezident nadace Flight Safety Foundation. „Každá nehoda je jiná.“

„Pokud mluvíme o smrtelné nehodě, pak téměř nezáleží na tom, kde kdo sedí,“ říká Cheng-Lung Wu, docent na Škole letectví Univerzity Nového Jižního Walesu v Sydney.

Ed Galea, profesor bezpečnostního inženýrství na Univerzitě v Greenwichi v Londýně, který provedl klíčové studie o nouzových evakuacích letadel, varoval: „Neexistuje žádné magické nejbezpečnější sedadlo. Záleží na povaze nehody, ve které se ocitnete. Někdy je lepší být vepředu, jindy vzadu.“

Nejprve dobré zprávy. „Drtivá většina leteckých nehod je přežitelná a většina lidí v těchto nehodách přežije,“ uvedl Galea. Od roku 1988 musí být letadla - a sedadla uvnitř nich - konstruována tak, aby vydržela přetížení až 16násobku gravitační síly. To znamená, pokračoval, že ve většině případů „je možné přežít trauma z nárazu při havárii“.

Například první incident společnosti Jeju Air považuje za přežitelný. „Kdyby letadlo nenarazilo do železobetonové překážky na konci ranveje, je dost možné, že by většina, ne-li všichni, přežila,“ řekl.

Havárii letadla společnosti Azerbaijan Airlines naopak považuje za nepřežitelnou nehodu a označil za „zázrak“, že vůbec někdo vyvázl živý. Většina letadel, která mají nehodu, však není sestřelena ze vzduchu.

Zásadní je rychlost evakuace

A protože moderní letadla jsou stavěna tak, aby vydržela nárazy a zpomalila šíření požáru, odhaduje Galea šanci na přežití „přežitelné“ nehody na minimálně 90 procent.

Rozhodujícím faktorem mezi životem a smrtí v moderních nehodách je však podle něj to, jak rychle se pasažéři dokážou evakuovat.

Dnešní letadla musí pro získání certifikace prokázat, že je lze evakuovat do 90 sekund. Ale teoretická evakuace - nacvičovaná s dobrovolníky v prostorách výrobce - je něco úplně jiného než realita vyděšených cestujících na palubě letadla, které právě havarovalo.

Galea, odborník na evakuaci, prováděl výzkum pro britský Úřad pro civilní letectví (CAA) zaměřený na nejbezpečnější sedadla v letadle. Jeho průlomový výzkum, který probíhal několik let na počátku 21. století, se nezabýval samotnými nehodami, ale tím, jak se cestující a posádka chovali při evakuaci po havárii. Tím, že shromáždil údaje od 1 917 cestujících a 155 členů posádky zapojených do 105 nehod v letech 1977 až 1999, vytvořil jeho tým databázi lidského chování při leteckých nehodách.

Jeho výzkum ukázal, že cestující sedící do pěti řad od jakéhokoli nouzového východu, ať už kdekoli v letadle, mají nejlepší šanci na přežití.

Navíc ti, kteří sedí v uličce, mají větší šanci na bezpečnou evakuaci než ti uprostřed a nakonec ti u okna - protože mají méně lidí, přes které se musí dostat ven.

„Klíčové je pochopit, že při letecké nehodě rozhoduje každá sekunda - každá sekunda může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí,“ dodal s tím, že blízkost k nouzovému východu je důležitější než konkrétní část letadla.

Galea doporučil, že je lepší vybrat si místo blízko jednoho nouzového východu, než sedět mezi dvěma.

Co dělat, pokud nejsou k dispozici místa u nouzového východu nebo do pěti řad od něj na preferovaném letu? „Hledám jiný let. Chci být co nejblíže východu," vysvětlil.

Další doporučení

Dále poradil, že je nezbytné - i v případě častých letů - poslouchat předletové bezpečnostní instrukce od palubního personálu a opravdu pochopit, jak funguje bezpečnostní pás.

„Věřte nebo ne, jednou z věcí, se kterou lidé (při havárii) bojují, je odepnutí bezpečnostního pásu. Jste v situaci života a smrti,“ popisoval. „Mnoho přeživších, které jsme zpovídali, mělo zpočátku problém se z pásu dostat. Proto je důležité dávat pozor při bezpečnostní instruktáži. Všechny ty rady jsou opravdu cenné.“

Doporučuje také si podrobně prohlédnout, jak otevřít nouzový východ. „Lidé si o vás budou myslet, že jste blázen,“ podotkl o pasažérech, kteří pečlivě sledují bezpečnostní instruktáž a východy před vzletem. „Ale štěstí přeje připraveným. Pokud nejste připraveni, je dost pravděpodobné, že to pro vás neskončí dobře.“

Geoffrey Thomas, editor leteckého zpravodajského webu 42,000 Feet, který dříve strávil 12 let v čele AirlineRatings, prvního webu, který hodnotil letecké společnosti podle bezpečnosti, potvrdil Galeova slova - že je nejbezpečnější sedět u východu.

Přidal několik dalších rad ohledně evakuace. „Vidíme stále častěji, že cestující odmítají nechat své zavazadlo v letadle, čímž zpomalují evakuaci, a často jsme svědky situací, kdy se kvůli tomu někteří lidé z letadla vůbec nedostanou,“ uvedl Thomas.

Lidé si natáčejí videa a ohrožují ostatní

„Další problém spočívá v tom, že na sociálních sítích se objevuje mnoho videí z kabin, kde jsou venku vidět plameny a lidé křičí. Místo aby opustili letadlo, natáčejí videa," sdělil.

Myslí si, že natáčení evakuace nebo odnášení příručních zavazadel by mělo být považováno za trestný čin. „Ohrožujete tím lidské životy,“ řekl bez obalu.

Jako „dokonalý příklad“ toho, co je možné, uvedl loňskou havárii Japan Airlines. Posádka zachovala klid a efektivně evakuovala pasažéry - a ti ji poslouchali. Nebyl zaznamenán jediný člověk, který by si s sebou bral příruční zavazadlo - a všichni přežili.

Dodal však, že to byla výjimka. „To je kulturní věc - pokud na vás letušky křičí, abyste nechali zavazadla zavazadly, Japonci to prostě udělají. Ve většině ostatních zemí si lidé řeknou: ‚Koho to zajímá, chci svoje tašky,‘“ vysvětloval.

Teď, kdykoli Thomas letí letadlem, sedí u nouzového východu a má na sobě sako, ve kterém má pas a kreditní karty. „Takže pokud budu muset ven, můžu, a budu mít všechno, co potřebuji,“ radil.

„Nikdy, nikdy nevíte. Tolik lidí si sedne do letadla s tím, že ‚to se mi nikdy nestane‘, a pak jsou najednou jen číslem ve statistice. Já na štěstí nespoléhám. Jsem si vědom problémů i chování lidí a dělám kroky k tomu, abych byl v situaci, která snad nikdy nenastane, připraven vyskočit a nebýt zablokován nějakým hlupákem.“

Existují i další kroky, které lze podniknout, co se týká bezpečnosti. Shahidi upozornil, že je třeba mít bezpečnostní pás zapnutý po celou dobu letu. „Mám ho zapnutý neustále, pokud zrovna nejdu na toaletu - a i tam a zpět se pohybuji co nejrychleji,“ uvedl. „Statisticky více než 80 procent zranění (na palubě letadel) postihuje cestující, kteří nemají zapnutý pás.“

Wu nikdy necestuje bez cestovního pojištění - pokud by se něco stalo a při evakuaci by přišel o své věci, nebude muset hradit ztrátu z vlastní kapsy.

Thomas i Galea dále zdůraznili, že je důležité pečlivě vybírat leteckou společnost. „Jedno obecné pravidlo je, že opravdu dobré aerolinky dávají opravdu dobré platy a lidé pro ně chtějí pracovat - ti nejhorší piloti musí pracovat jinde,“ řekl Thomas, který létá pouze s nejlépe hodnocenými společnostmi. 

A především - při havárii, kterou lze přežít, záleží na samotných cestujících a jejich chování, aby přežilo co nejvíce osob.

„Lidé jsou fatalisté, myslí si, že pokud nastane letecké havárie, je konec - takže nemá smysl nic dělat, protože všichni stejně zemřou,“ řekl Galea. „Ale je to přesně opačně. Pamatujte si, že každá sekunda se počítá.“

Video  Srážka letadla s vrtulníkem ve Washingtonu  - Síť X
Video se připravuje ...

krapotkin ( 2. února 2025 10:33 )

Samozřejmě, že se dají přežít, zvlášť když se budu držet na zemi a do té létající rakve nenastoupím.

Zobrazit celou diskusi