Ve středu 17. května se starostové a radní pro školství a sport jednotlivých městských částí na magistrátu setkali s Antonínem Klecandou, magistrátním radním pro oblast školství a magistrátní ředitelkou odboru školství Lenkou Němcovou, mládeže a sportu. Šlo o první společné setkání od zvolení nové rady hlavního města Prahy a rad jednotlivých městských částí. 

Jeho smyslem bylo podle radního Klecandy diskutovat o aktuálních společných problémech, sdílet užitečné zkušenosti a seznámit se s novými způsoby, jak do výuky zapojit moderní technologie. Setkání se odehrálo ve velkém sále novoměstské radnice.

„Dnešní program měl být pro starosty a radní pražských městských částí především motivační. Byla zde předvedena řada možností, jak do výuky zapojit moderní technologie, jednak ty běžně dostupné, jednak softwary od společností, například Microsoft,“ řekl Blesku radní Antonín Klecanda. Vyzvdvihl například software, který překládá mluvené slovo do libovolné cizí řeči v psané podobě v reálném čase s velmi nízkou chybovostí. Užitečný může být zejména pro učitele, kteří mají ve své třídě žáky z Ukrajiny a potřebují jim předat látku, kterou v češtině zatím nezvládají. 

Umělá inteligence a počítačové hry

Vedle toho měli pražští politici také možnost vidět, jak do výuky efektivně zapojit umělou inteligenci, ale i počítačové hry, jako mezi dětmi velmi oblíbený Minecraft. Karel Klatovský ze společnosti Microsoft ve své přednášce předvedl, jak vypadá škola hrou ve 21. století. Pedagogové se podle něho těchto metod zbytečně obávají. 

„Ale měli jsme zde například i nadaci pro talentované děti, abychom na ně nezapomínali, aby se nám ve třídách nenudily. Mnohdy jsou totiž děti, které se nedostanou na víceletá gymnázia, považovány za zlobivé, protože se zkrátka ve škole nudí. Je důležité myslet i na ně,“ vysvětluje Antonín Klecanda. Ředitelé mohou své školy zapojit například do programu zahraničních pobytů pro žáky základních škol podobné programu Erasmus+ pro střední školy.

Ukrajinské děti

Téma ukrajinských žáků vydalo na samostatný blok programu. Magistrátní ředitelka odboru školství při té příležitosti pražským školám a školkám poděkovala, jak se s nečekanou situací popasovaly. „Chci všem poděkovat, za to, jak se v minulém roce postavili k přílivu Ukrajinských uprchlíků. Školy a školky městských částí totiž přijaly devět a půl tisíce dětí do vzdělávání. To je obrovské číslo a pro školy to znamenalo velikou zátěž, kterou ale skvěle zvládly,“ řekla na úvod své řeči Lenka Němcová.

Pražské školy čelily po vypuknutí války na Ukrajině největšímu náporu ukrajinských uprchlíků z celého Česka. Zároveň se ale v Praze podařilo do výuky zapojit také necelou stovku vyučujících, které válka také vyhnala ze svých tříd na Ukrajině.

Nejdůležitější téma

Nejpalčivějším problémem všech radních pro školství jsou podle Klecandy jednoznačně kapacity základních škol a přeplněné třídy. Cestou ven z tohoto problému je podle něj především výstavba škol nových. „Přístavby, které probíhaly v minulosti, byly mnohdy na úkor kapacit ve školních jídelnách, kuchyních, tělocvičnách, ale i odborných učebnách. Tím, že jsme udělali z odborných učeben kmenové, nám klesá kvalita vzdělání," vysvětluje Antonín Klecanda. Kvantitu na úkor kvality radní rozhodně nechtějí. 

Klecanda by chtěl na fórum starostů, radních pro školství a radních pro sport v budoucnosti opět navázat dalším setkáním. Srazy by se měly konat pravidelně v intervalu 3 až 4 měsíců.

Video
Video se připravuje ...

Podcast Maminka: Vysvědčení - jak poznat že má dítě psychický problém? Videohub

Fotogalerie
8 fotografií