Praha dlouhodobě bojuje proti reklamnímu smogu. Vydala i tzv. Manuál pro kultivovanou Prahu, který by měl reklamní smog regulovat. „Manuál shrnuje požadavky jednotlivých úřadů, které se vyjadřují k podobě označení provozovny. Jde zejména o odbor památkové péče MHMP a odbor živnostenský a občanskosprávní MHMP. Najdete v něm i požadavky z Pražských stavebních předpisů. Další z pravidel vyžaduje u nemovitostí ve svém vlastnictví hl. m. Praha a některé městské části.,“ stojí na webu Manuálu.

Děravá legislativa

Hlavní město má páky, jak proti reklamnímu smogu bojovat především u svých nemovitostí nebo u nemovitostí spravovanými městskými firmami. Pokud se jedná o soukromou nemovitost, je jednání vždy komplikovanější. Navíc legislativa v oblasti regulace reklamy je v mnohých ohledech děravá.  Pokud třeba provozovna nemá umístěnou obrazovku s reklamou před výlohou, ale hned za sklem, už na ni legislativa nedosáhne, přitom vizuální dojem z ulice je úplně stejný, jako kdyby byla obrazovka před výlohou.

To je příklad i domu s prodejnou CBD v ulici U Lužického semináře, které vede na malostranské straně prakticky souběžně s Karlovým mostem. Zákazníky lákaly dovnitř hned dva nápisy, „marijuana“ a „suvenýry“ aby toho nebylo málo, byl každý nápis v jiné velikosti, barvě a napsán i jiným fontem. Teď se podařilo alespoň odstranit nápisy. „Malý krůček v mlze reklamního smogu, ale obrovský skok pro boj s neurvalostí a cochcárnou v tomto směru. Děkujeme za spolupráci všem, kdo se podíleli a stále spolu s námi podílí na změnách ve veřejném prostoru!“ napsali ve Facebookové skupině Rezidenti Prahy 1. „Udělám, co jen půjde! Hanba by mě fackovala, mít tohle na svém domě,“ doplnil Jakub Vaculín (Rezidenti 1), který je vedoucí Odboru životního prostředí a čistoty.

Podobný případ

Podobný problém se řešil i koncem minulého roku. Tehdy šlo o bývalý mýtný domek na mostě Legií, kde opět vznikla prodejna s CBD. Mýtný domek má ale ve správě technická správa komunikací, proto bylo řešení docela rychlé. „O umístění reklamních panelů na mýtném domku mostu Legií TSK nikdo neinformoval a nekonzultoval s námi tudíž ani jejich vzhled, proto jsme po dohodě se zástupci magistrátu majitele vyzvali k odstranění v souladu se smluvními podmínkami,“ informovala tehdy Blesk mluvčí TSK Barbora Lišková. Je pravda, že blikavá reklama zmizela, respektive celý obchod byl uzavřen a od té doby otevřen nebyl.

Video
Video se připravuje ...

„Z měst se staly katalogy, přehnaná reklama vadí každému,“ říká Cinádr o regulaci venkovních poutačů Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
22 fotografií