Praha už několik let bojuje proti tzv. vizuálnímu smogu. Už v roce 2020 radní schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které se nacházejí v městem vlastněných budovách. Magistrát také vypověděl desítky smluv na pozemky, které pronajímá různým firmám pro umístění reklamních poutačů. Reklamu na území hlavního města regulují také Pražské stavební předpisy, ty však omezují pouze nosiče spadající pod stavební zákon.

Jenže ne všechny billboardy po vypršení smlouvy jejich majitelé odstranili, to je případ i toho v Libni. „Billboard je ,nelegální' proto, že jsme ve vedení města schválili opatření, díky němuž se neprodlužuje žádná smlouva na umístění billboardu. Tahle vypršela 31. 12. 2021 a díky opatření nebyla prodloužena. Od té doby se snažíme dosáhnout toho, aby majitel stavbu skutečně odstranil,“ vysvětluje Kristýna Drápalová (Praha Sobě), která se problematikou vizuálního smogu dlouhodobě na magistrátu zaobírá.

Jenže od té doby se majitel billboardu, společnost Big Media, neustále vymlouvá na chybějící povolení a razítka. „Na začátku jsme i chápali, že to nejde odstranit hned, protože se tam musí okolo uzavřít silnice, což vyžaduje řadu povolení, a tou dobou probíhala už jiná uzavírka kousek dál. Takže na to prý nedostali razítko, což bylo věrohodné. Po létě ale objektivní důvody pominuly a teď už je to jen zdržování, kdy tvrdí, jak jim pořád chybí nějaká razítka,“ popisuje Drápalová. Společnost Big Media slíbila, že billboard odstraní nejpozději do konce března, pokud se tak nestane, přistoupí hlavní město k žalobě.

Slova Drápalové potvrzuje i samotná společnost Big Media. „K odstranění reklamního zařízení je potřeba vyřídit řadu povolení, je to příliš dopravně exponované místo, navíc probíhala rekonstrukce ulice a s tím související četné uzavírky. Bez záboru komunikace a veřejného prostranství není možné reklamní zařízení odstranit, k tomu jsou nutná ta povolení. Učinili jsme již tři pokusy o získání veškerých povolení k odstranění, naposledy nám zamítavé stanovisko poskytl Dopravní podnik hl. města Prahy. Aktuálně se nacházíme ve fázi vyřizování nové skupiny povolení a předpokládáme, že termín odstranění by mohl být do konce března 2023,“ sdělila Blesku PR manažerka firmy Pavlína Stránská.

Petice

Na nelegální billboard upozornila iniciativa Přidej se a strhni to, která proti vizuálnímu smogu a nelegální reklamě dlouhodobě bojuje, a také se jim už řada reklam podařila z veřejného prostoru odstranit. Proti umisťování nelegální reklamy sepsali dokonce i petici. Žádají v ní nově zvolené radní, aby pokračovali v boji s vizuálním smogem.

„Velká část billboardů, které denně potkáváme, je nelegální – buď potřebná povolení nikdy neměly nebo tato již vypršela, přesto stavby stále stojí. Mnoho z nich je umístěno na pozemcích, jejichž vlastníkem je přímo město,“ stojí v petici „Příjem, který hlavní město z těchto pronájmů získává, je v celkovém městském rozpočtu zcela zanedbatelný (cca 0,07 % celkových příjmů). Regulace reklamy se často soustředí na historické centrum. Většina obyvatel Prahy ovšem žije mimo památkovou rezervaci a i oni chtějí bydlet v pěkném prostředí bez všudypřítomné obtěžující a mnohdy nebezpečné reklamy na nelegálních billboardech,“ uzavírají autoři petice.

Video
Video se připravuje ...

„Z měst se staly katalogy, přehnaná reklama vadí každému,“ říká Cinádr o regulaci venkovních poutačů Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
19 fotografií