Zničí nový benzin motor i vašeho vozu? Kdo všechno se má bát natankovat E10
I do Česka po vzoru Německa a dalších zemí Evropské unie míří nový benzin E10. A u pump do tří let vytlačí nynější Natural 95. Vyšší obsah lihu má snížit emise oxidu uhličitého. Bezmála 2,5 milionu vozidel ale hrozí poškození motoru, protože vyšší obsah lihu nedokážou zpracovat vozy vyrobené před rokem 2005. Týká se to i vašeho auta? Podívejte se.
V Německu je benzin s 10procentním obsahem ekologičtějšího lihu v prodeji už od roku 2011 pod různými oktanovými čísly jako Normal E10, Super E10 nebo třeba SuperPlus E10. Ovšem auta vyrobená před lety 2003 až 2005 si s novým palivem jen těžko poradí.
Hrozí poškození palivového čerpadla
Poškození hrozí například starším škodovkám. Tankovat E10 by rozhodně neměli majitelé felicií, favoritů, formanů nebo starších modelů. V ohrožení jsou ale i motory FSI ve volkswagenech. Modelům Lupo, Polo, Golf, Bora nebo Touran vyrobeným v letech 2000 až 2004 hrozí například poškození palivového čerpadla. Ale naopak třeba všechny automobily značky Nissan vyrobené po roce 2000 E10 tolerují.
Pokud si nejste jistí, zda vaše vozidlo či motocykl snáší benzin E10, můžete se podívat na přehledný seznam.
Německý autoklub v roce 2011 vyzkoušel, co nový benzin může provézt staršímu modelu. Do 2,2litrového motoru Opelu Sigma tu natankovali palivo E10 a ujeli 27 tisíc kilometrů. Poté zjistili, že se poničilo benzinové čerpadlo. Podle automobilky se nemusí nic stát, pokud řidič natankuje E10 jen jednou, doporučuje se ale co nejdříve přimíchat i klasické palivo.
To ale už od roku 2019 nebude možné. Nové palivo E10 totiž nahradí dosud nejprodávanější Natural 95 bez náhrady. Česká republika tak reaguje na evropskou legislativu, která nařizuje snížit celkové emise CO2. To jinak než zvýšením podílu biologické složky, což je zmiňovaný líh, nelze.
Odkaz v článku je pochroumaný, zde je normální:
https://www.dat.de/e10/
Vpravo žluté tlačítko s logem PDF.
Velmi přehledný seznam.
Němci -