Neděle 28. dubna 2024
Polojasno 22°C

Úlomek meteoritu z Ruska: Přiletěl do Prahy

Autor: aja -
14. května 2013

Kus čeljabinského meteoritu, který v únoru vyděsil nejen Rusko, ale celý svět je v Praze. Zájemci ho mohou vidět na největší stálé prodejní evropské výstavě drahých kamenů v Praze–Ruzyni.

Desetitunový obr se v únoru vzřítil do zemské atmosféry. Pak s explodoval v oblasti Čeljabinska. „Výbuch byl asi 30 krát silnější než exploze atomové bomby v Hirošimě,“ řekl včera Blesku geolog Radek Hanus. Tlakovou vlnu nevydrželo jediné okno ve vzdálenosti 100 km, tříštící se sklo zranilo tisíce lidí. V Rusku byly dosud nalezeny jen úlomky meteoritu. A jeden z těch největších, který váží 142 gramů a měří 8 cm, má Česko!

Cesta z vesmíru do jezera

- Meteorit pochází z pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. K zemi letěl se Sluncem v zádech, proto nebyl zaznamenán
- Nad Ruskem se objevil za svítání
- Nejméně dva úlomky dopadly do jezera Čebarkul na východě Uralu
- Vidět byl téměř z celého Ruska, hlášení přišlo i z Baškirska a Kazachstánu
- Záře byla jednu chvíli jasnější než Slunce.

Kosmický návštěvník v číslech

- Největší úlomek je odhadován na 200 až 500 kilogramů, velký byl asi půl metru
- Odhadovaná rychlost 54 000 kilometrů za hodinu, to je asi 44krát rychleji než zvuk
- Explodoval 30 km nad povrchem země, výbuch měl sílu až 500 kilotun TNT
- Odhadované rozměry při vstupu do atmosféry jsou 17 metrů
- Odhadovaná hmotnost 10 000 tun

Video  Vystavený meteorit  - Blesk.cz

Tunguský meteorit

Něco podobného, ovšem v mohutnější podobě, se odehrálo 30. června 1908 v prostoru centrální Sibiře, v dnešním Krasnojarském kraji. Hovoří se o tzv. tunguské události či tunguské katastrofě. Šlo o mimořádně silný výbuch, který připisován výbuchu přiletivšího kosmického tělesa ve výšce asi 5 až 10 km nad zemským povrchem. Exploze byla natolik silná, že v oblasti přibližně 2000 km² vyvrátila a přelámala kolem 60 milionů stromů a zvuk výbuchu byl slyšitelný do vzdálenosti 1000 km. Hovoří se o tunguském meteoritu.

katerinahalzikova ( 14. května 2013 23:29 )

Ahoj, hledate snadny zpusob, jak si mesicne vydelat zajimave penize z pohodli domova? Prave se v cesku objevila novinka, jak na to. Najdete to na - Prozrazeno.WZ.cz - Me to funguje skvele, stejne jako znamym, kteri mi to doporucili

jerry ( 14. května 2013 19:05 )

Kolikrát žasnu, co lidský mozek dokáže vyplodit.

ko.ko.tek ( 14. května 2013 17:20 )

ty vogoš a kde byl schovanej zloděj Klaus, meteorit mu přiletěl konečně rozbít kebuli a nemohl ho najít.