Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Čeští vědci: Zbytek tělesa, ze kterého pochází čeljabinský meteorit, se řítí k Zemi!

Autor: shp, ČTK -
6. listopadu 2013

Exploze meteoritu, který v únoru dopadl v Rusku v okolí uralského Čeljabinsku, uvolnila třicetkrát větší energii než výbuch atomové bomby nad Hirošimou. Informoval o tom v odborném časopise Nature vědecký tým vedený českým astronomem Jiřím Borovičkou a kanadským astronomem Peterem Brownem. Zbytky tělesa podle nich navíc míří k Zemi!

Světově významný objev také ukazuje, že takzvaná Čeljabinská planetka zřejmě souvisí s asteroidem 86039 a oba byly kdysi součástí jednoho tělesa, řekl dnes ČTK Borovička.

Energia byla obrovská

„Energie tělesa byla velká. Je to dané tím, že hmotnost tělesa byla 12.000 tun a rychlost 19 kilometrů za sekundu. Energie byla z větší části uvolněna vysoko v atmosféře na rozdíl od hirošimské bomby, která explodovala těsně nad zemí, takže její energie byla ničivější,“ řekl ČTK Borovička.

Zraněno bylo 1500 lidí

Tlaková vlna exploze z letošního 15. února poškodila v oblasti kolem milionového Čeljabinsku na 7000 budov. Sklo z popraskaných oken poranilo zhruba 1500 lidí. Čeští vědci z Akademie věd ČR se výzkumu věnují od počátku a již 23. února jako první na světě rigorózní metodou spočítali dráhu tělesa.

Řítí se k Zemi

„Bylo by to poprvé, když by byla známa bezprostřední souvislost mezi planetkou a meteoritem,“ komentoval Borovička. V současné době se planetka 86039 blíží naší planetě, avšak není nebezpečná. Příští rok na jaře by ji měla minout v bezpečné vzdálenosti.

zabibol ( 7. listopadu 2013 08:39 )

Jenom aby nespadl k nám a nepřišli si pro něho rusáci a dočasně nás tady zase okupovali.

zlymikes ( 7. listopadu 2013 06:01 )