Tohle je pražská flotila

14. května 2007
12:00

Blesk přišel s nápadem představit vám detailněji koráby z flotily nejznámějšího a nejstaršího pražského rejdařství

Zástupy turistů, atrakce, památky i nejrůznější další lákadla. Praha je tradičním cílem tisíců zahraničních i tuzemských návštěvníků. Chloubou stověžaté Prahy však nejsou jen kulturní památky, ale třeba také bílé skvosty brázdící řeku. Řeč je o pražských vltavských parnících a lodích. Po Vltavě jich pluje bezmála třicet a dychtiví turisté si z jejich paluby mohou vychutnávat krásy Prahy plnými doušky. O samotných parnících však má většina z nás jen málo informací. Blesk proto přišel s nápadem představit vám detailněji koráby z flotily nejznámějšího a nejstaršího pražského rejdařství, tedy Pražské paroplavební společnosti.


Zajímavost Na Vltavě zatím nikdy lodě a parníky s nízkou hladinou problémy neměly, občas je naopak zastaví vysoká hladina řeky. Maximální průtok vody, při němž mohou lodě ještě plout, je 800 m3/s. Vyšehrad Rok výroby - 1938 Kapitán - Jaroslav Strnad Posádka - 6členná Rychlost - 16 km/h Délka/Šířka - 62 m/6,2 m Celkem míst - 300 Vltava Rok výroby - 1940 Kapitán - Lubomír Chládek Posádka - 5členná Rychlost - 14 km/h Délka/Šířka - 53 m/5,1 m Celkem míst - 200 Lužnice Rok výroby - 1984 Kapitán - Gabriel Kiss Posádka - 3členná Rychlost - 18 km/h Délka/Šířka - 32 m/5,4 m Celkem míst - 164 Hamburk Rok výroby - 1983 Kapitán - Jan Melš Posádka - 3členná Rychlost - 18 km/h Délka/Šířka - 37,1 m/5,4 m Celkem míst - 164 Odra Rok výroby - 1968 Kapitán - Jaroslav Trojan Posádka - 3členná Rychlost - 20 km/h Délka/Šířka - 33,6 m/6 m Celkem míst - 200 Visla Rok výroby - 1965 Kapitán - Jiří Nedoma Posádka - 3členná Rychlost - 20 km/h Délka/Šířka - 33,6 m/6 m Celkem míst - 200
Pohled do minulosti pražské paroplavby Historie nejstaršího pražského rejdařství sahá už do roku 1864. Zakladatelem plavební společnosti byl František Dittrich. V dubnu následujícího roku se dočkala založená společnost i svého názvu "Pražská společnost pro paroplavbu na řece Vltavě". První parník "Praha" poprvé vyplul na trasu Praha - Štěchovice přesně před 140 lety. O rok později se fl otilka rozšířila o parník »Vltava«. Spolu pak vyplouvaly na pravidelné linky Praha - Zbraslav - Štěchovice. Oba parníky se těšily stále větší oblibě. Počet cestujících narůstal, v roce 1889 přepravily Praha s Vltavou již 740 tisíc osob. Nedokázaly již vyhovět všem zájemcům. Pražská paroplavba tak počet »korábů« ve své fl otile musela navýšit.
Nepotopil se jen Titanic, ale i Odyssea Nejen slavný Titanic, ale i pražské parníky šly již několikrát ke dnu. Důkazem bylo drama, které zažili pasažéři parníku Odyssea v květnu loňského roku. Na dvaatřicetimetrovém kolosu se objevila trhlina a začal se pomalu potápět. Parník se ještě stihl vrátit do přístavu pod Čechovým mostem, ale pak šel rychle ke dnu. Zkušená posádka stihla na poslední chvíli evakuovat vyděšené cestující. Jen zázrakem se tehdy nikomu nic nestalo. K další nehodě došlo v říjnu 2005 nedaleko Dětského ostrova. Výletní parník Praha nezvládl otáčecí manévr a narazil do člunu městské policie kotvícího na vodním parkovišti. Nikomu se naštěstí nic vážného nestalo, jeden ze strážníků utrpěl lehčí zranění, když skákal z paluby na břeh.
Cizinci si jízdu užívají Jak vidět krásy Prahy a sedět přitom na místě? No přece z parníku! Při příjemných jarních teplotách si tyto výlety vyzkoušela i spousta turistů, kteří se v Praze rozhodli strávit třeba jen víkend. Vyhlídkových okruhů je na výběr celá řada. Plavit se mohli nejen po historické části Prahy, ale i třeba do zoo. Od května pak mohou vyrazit na cestu na Slapy či celodenní výlet do Mělníka. Blesk se vypravil od Rašínova nábřeží k Čechovu mostu. Cestující se tak mohli během devadesátiminutové plavby v klidu kochat krásami například Karlova mostu, Vyšehradu nebo Pražského hradu. Parníky vyplouvají každý den od půl desáté a "slouží" až do půlnoci. Kromě vyhlídkových plaveb se na nich konají i soukromé oslavy, diskotéky a dokonce i svatby. "Jediný problém u oddávání je, že loď musí být zrovna v té městské části, odkud je ženich, nebo nevěsta", směje se ředitel Pražské paroplavební společnosti Dušan Sahula. Andrej (33), Magda Guzinskij (30) a syn Jendrej (1,5) z Polska "V Praze jsme už poněkolikáté. Je fantastická a nabízí tolik krásných míst. Již dříve jsme si ji chtěli prohlédnout i z parníku, ale nevycházelo počasí. Dnes je překrásně, tak jsme vyrazili." Annette (31) a Lars Freudenthal (32) z Německa "Do Prahy jsme přiletěli před dvěma hodinami v rámci cestování po hlavních městech Evropy. O výletu lodí jsme se dočetli na internetu a jsme z něj nadšeni." Charlotte Hansen (36) a Sahim Jivuray (34) z Dánska "Toto je naše první návštěva Prahy. Cestujeme po Evropě. Okružní cestu lodí jsme si vybrali proto, abychom vše v klidu a bez chození viděli. Je to moc krásné a zajímavé město." Samuel Schulz (23) a Nicky Hanssen (21) z Holandska "Udělali jsme si několikadenní výlet do Prahy. Naplánovali jsme si nějaké toulky metropolí. Je to báječné město. Přátelé nám doporučili plavbu po Vltavě, tak jsme tu."