Jednoznačně je za tím konjunktura ekonomiky, příští rok by mělo být firem ještě více, uvedl. Podle něj jde počtem vystavovatelů o největší veletrh práce v ČR. Letos na něj přišlo přes 4000 studentů a absolventů.

"Většina podniků je výrobních, převažuje výroba autodílů. Zaměstnanci do výroby jsou sháněni od operátorů přes techniky po manažery," řekl Břicháček.

Veletrhu se účastní také finanční ústavy, poradenské firmy i ty, které hledají absolventy humanitních oborů. "Předhání se a jsou kreativnější. Už to není jenom o platu, nabízejí jim často unikátní nemzdové benefity, hodně prezentují, když mají uvolněnou firemní kulturu a také se například chlubí tím, že nevyužívají open office (obří kanceláře pro desítky lidí)," řekl. Největší zájem je o studenty strojní fakulty, elektro a oblast IT.

Firmy se stále častěji snaží vysokoškoláky získat už ve druhém a třetím ročníku. Nabízejí stipendia, stáže, praxe, brigády, zapojení do vývoje a diplomové práce.

Lear Corporation z Ostrova u Stříbra, dodavatel automobilových sedacích a elektrických rozvodných systémů, hledá desítky vysokoškoláků se strojním či elektro zaměřením, požaduje znalost jazyků. "Chceme konstruktéry, výrobní a logistické i procesní inženýry," řekla personalistika Lucie Brůžková. Pro vývojové centrum v Plzni hledá ke 150 dalších 50 lidí, do výrobního závodu v Ostrově, kde je 570 zaměstnanců, další desítky lidí. Díky tréninkovým programům, tedy práci na 20 hodin týdně, poznají firmu a začlení se do jejího chodu.

"Zájem studentů o veletrh je eminentní. Najdou si tu bakalářku nebo diplomku, stipendia a stáže, velmi často i budoucího zaměstnavatele," řekl děkan Fakulty strojní ZČU Milan Edl. Díky tomu už jen polovinu závěrečných prací vypisuje fakulta, druhou si studenti seženou externě. Z 90 procent už řeší úkoly z praxe, dodal.

"Hledáme středoškoláky i vysokoškoláky přímo do výroby, technologie a kvality," řekla Pavlína Bezoušková z firmy Faurecia v Nýřanech, která s 800 lidmi vyrábí autosedačky pro BMW.