"Cenu Marka Ravenhilla udělíme už pošesté; poprvé nebyl projekt podpořen grantovou komisí města Prahy. Myslíme si, že udílení této ceny má v kontextu domácí scény stále svůj smysl, proto jsme se rozhodli v iniciování pokračovat. Využili jsme nabídku festivalu Divadelní Flora Olomouc, který se inscenování současných divadelních textů věnuje, a poprvé předáme cenu mimo Prahu," komentovala to Martina Schlegelová, umělecká vedoucí Divadla Letí, které udílení Ravenhillovy ceny iniciuje.

Cena za inscenaci nového textu je ocenění za počin v oblasti inscenování současné dramatiky pro česká divadla. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal.

Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla v roce 2010 Divadlo Letí. V předchozích ročnících cenu získaly inscenace brněnského Buranteatru Létající dítě v režii Mikoláše Tyce, inscenace Divadla Petra Bezruče Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara, inscenace Komorní scény Aréna S nadějí, i bez ní v režii Ivana Krejčího, inscenace Činoherního studia Ústí nad Labem Hamlet je mrtev. Bez tíže v režii Davida Šiktance a inscenace Pražského komorního divadla Černé panny v režii Dušana D. Pařízka.

Za rok 2015 jsou nominovány inscenace hry Petra Kolečka Poker Face (Jihočeské divadlo České Budějovice, režie: Thomas Zielinski), inscenace hry Denise Kellyho Rituální vražda Gorge Mastromase (Disk Praha, režie: Adam Svozil), inscenace hry Falka Richtera Small Town Boy (Divadlo Letí, režie: Marián Amsler), inscenace hry Kazimíra Lupince & Co. Upokojenkyně (V.A.D. Kladno) a inscenace hry Tomáše Dianišky Zvrhlá Margaret (A Studio Rubín, režie: Anna Petrželková).

Ravenhill patří mezi zakladatele coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy, Faust/Faust je mrtvý a Bazén (bez vody). Organizátoři ho v roce 2011 oslovili, zda by cenu mohli pojmenovat po něm - a on to přijal. "Jsem rád i proto, že odmění inscenaci nových dramatiků. Bál jsem se, aby se opakovanými reprízami našich her z nás nestali kulturní imperialisté," řekl dříve ČTK.