Současná smlouva s Českými drahami skončí v prosinci 2019 a kraj zatím neví, jak bude vypadat železniční regionální doprava po tomto datu. Hanák však přiznává, že je pod časovým tlakem. Vyrobit 31 vozů, které by mohly být nasazeny od prosince 2019, je prakticky nereálné. "Předpokládáme, že bychom vlaky dostali spíš v roce 2020 či 2021," odhadl Hanák. Jak by vypadala doprava do té doby, není zřejmé. "Každopádně však nelze dopustit, aby nebyla zajištěná dopravní obslužnost," doplnil.

Kraj chce ve výběrovém řízení najít výrobce, který za 5,5 miliardy dodá 25 vlaků s kapacitou 310 lidí a šest s kapacitou 140 lidí. "Ze svých zdrojů by kraj také 30 let platil dopravci 5,8 miliardy za kompletní servis vozidel," uvedl Hanák. Podle výpočtů kraje tak lze ušetřit čtyři miliardy oproti modelu, kdy dopravce provozuje vlastní vlaky.

Opci na nákup dalších 11 vlaků za 1,6 miliardy by kraj využil v případě, že se podaří elektrizovat některé další tratě.

České dráhy preferují model, kdy dopravce soutěží s vlastními vozidly, jsou však připravené jít i do soutěží s provozem cizích vlaků. "V takovém případě krajům nabízíme naše dlouholeté know-how v oblasti provozu a údržby. Stejně tak nabízíme naše dlouholeté zkušenosti s komplexním zajištěním dopravní obslužnosti," sdělil ČTK mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Kraje již několik měsíců čekají, až ministerstvo dopravy vypíše dotační výzvu. V lednu se má Hanák setkat s ministrem Danem Ťokem (ANO) a očekává, že se dozví termín. "Pomohli jsme krajům tím, že jsme iniciovali navýšení peněz na nový vozový park. Podmínkou Evropské komise je, aby nové vlaky jezdily na vysoutěžených linkách. Nyní musí rozhodnout vláda, zda ČR podmínky akceptuje a jaký bude další postup. Materiál by měl být projednaný v únoru. Kraje hovoří o potřebě 25 miliard korun, ale jde o peníze, které by byly schopné utratit. Není to však částka, kterou by odsouhlasila Evropská komise," řekl ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nově nakoupené vlaky by však podle Hanáka nepokryly kompletně potřebu a navíc neřeší pokrytí dopravy na neelektrizovaných tratích. "Počítáme s tím, že dopravce by musel mít i své vlaky," doplnil Hanák.

O nákupu vlaků do vlastnictví uvažují i některé další kraje, Hanák však uvedl, že Jihomoravský je v přípravě nejdál. Proto věří, že se podaří získat peníze na kompletní zakázku a ne pouze na její část.