Na čistě cyklistický provoz je podle Butlera v Praze příliš kopců. Nyní se na dopravě lidí podílí cyklistika jedním procentem, což je kromě obtížnosti terénu dáno i tím, že velké množství lidí využívá městskou hromadnou dopravu, řekl Butler. Ideální poměr klasických kol a elektrokol, které chce firma Praze nabídnout, je 500 kol a 500 elektrokol, dodal.

Cena modelu elektrokola, se kterým by Homeport chtěl vstoupit do pražské soutěže, je kolem 50.000 korun. Cenu za výpůjčku určí magistrát. Kdyby se půjčovalo za 20 korun na půl hodiny, což odpovídá zhruba ceně jízdenky na MHD, mohlo by každé kolo ročně vynést na 25.000 korun. Tím by se podle Butlera pokryly náklady na servis a postupně splatily pořizovací náklady.

Vedení metropole ale zatím o využití elektrokol neuvažuje. "Každou iniciativu v tomto směru vítáme, v současné době ale bude město postupovat po své linii a chystá svůj vlastní systém bikesharingu," řekl ČTK náměstek primátorky Petr Dolínek.

Takzvaný bikesharing připravovaný magistrátem by měl pokrývat Prahu 1, 2, 4 až 8 a Troju. Systém počítá s 100 až 120 pevnými stanicemi pro půjčování a vracení kol a nejméně s tisícem bicyklů. Vzdálenost mezi stanicemi má být obvykle do 300 metrů, v exponovaných místech kolem 150 metrů a méně vytížených až 600 metrů. Provoz bude celoroční, v zimě bude kol v ulicích méně.

Zatím v metropoli funguje komunitní systém růžových kol Rekola a komerční půjčovny bicyklů. Homeport v pražském Karlíně rovněž provozuje půjčovnu klasických kol. Podle Butlera, který je zároveň spolumajitelem sítě prodejen elektroniky Datart, jde ale zatím o malý pilotní projekt s osmi stanicemi a asi patnácti bicykly.

Výrazně více kol provozuje společnost v cizině. Kola i elektrokola provozuje například v Polsku, Velké Británii, Francii, nebo Saúdské Arábii. Celkem jde asi o 10.000 kol.