"Tato vyhláška utlačuje jiné uživatele vody," uvedl na dnešní tiskové konferenci Jiří Šťástka, starosta obce Chotilsko, která se nachází blízko vodní nádrže Slapy. Ta spadá do vodních cest, kde platí nejbenevolentnější pravidla pro provoz motorových lodí. Mezi časté problémy, na které si rekreanti stěžují, je obtěžování ostatních rekreantů hlukem, bezohledná jízda nebo vytváření vln, což řidiči člunů a skútrů dělat nesmí. Problémem je i rychlá jízda, která není od určité vzdálenosti od břehu limitovaná.

Bezohledné chování řidičů plavidel má od dubna za sebou i pět závažných kolizí, které skončily jedním úmrtím a jedním závažným poraněním plavce. V předchozím roce se žádné podobné kolize se závažnými důsledky neudály. "Vloni sice plavební správa eviduje utonutí jedné dívky na pražských Žlutých lázních. Ta ale spadla z lodi a podnapilý řidič jí následně přejel," uvedl Václav Novák, pověřený řízením Státní plavební správy.

Podle místopředsedy AMSP Jiřího Belingera způsobuje problémy část provozovatelů rekreačních pravidel, kteří se na přehradách a řekách porušují pravidla. "Skútr je rychlé plavidlo, ale smí jet pouze v přímém směru. Jsou zakázány všechny figurální prvky, točení se na místě, umělé vlnění, na což jsou vyhrazené zóny," uvedl. Podle něj většina řidičů těchto zařízení ukázněná je, najdou se ale takoví, kteří pravidla nedodržují. Samotná vyhláška podle něj špatně vytvořená není.

Podnikatelé si vyhlášku pochvalují. Podle místopředsedy Asociace lodního průmyslu (APL ČR) Vladimíra Tomana po zavedení vyhlášky vzrostly tržby v oblasti servisu lodí a dalších návazných služeb o 15 procent. Zatím jde kvůli krátké době platnosti vyhlášky jen o hrubý odhad.

Postihování bezohledných řidičů lodí není jednoduché. Přestože policie a plavební správa provoz kontrolují a policie má od dubna právo řidičům plavidel udělovat pokuty, velká část pokut je udělena za formální nedostatky, jako je jízda bez patřičného oprávnění, technické nedostatky nebo jízda pod vlivem alkoholu, které není obtížné prokázat.

Novela vyhlášky zjednodušeně rozdělila vodní toky do tří kategorií. V první kategorii, zejména na horních tocích řek a malých nádržích a rybnících, je provoz motorových lodí zakázán. Na dolních tocích Vltavy, Labe, Moravy a větších vodních plochách, jako je například vodní nádrž Rozkoš či rybník Velké Dářko, smí jezdit rychlé čluny bez rychlostního omezení, pokud se nepřiblíží ke břehu na 25 metrů a v některých případech na 50 metrů. Na zbylých vodách je možné používat jen plavidla s omezením výkonu motoru do 10 kW, a to pouze ve výtlačném režimu, kdy se plavidlo nezvedá nad hladinu.

V Česku je registrováno asi 15.000 rekreačních lodí a jejich počet se zvyšuje přibližně o 500 za rok.