Recenze: Nebuď jak gádžo, říkali mu… Černobílý komiks odhaluje pohnutý osud mladého Roma

Recenze: Nebuď jak gádžo, říkali mu… Černobílý komiks odhaluje pohnutý osud mladého Roma  (Autor: Ašta šmé)
Autor: Richard Veselý -
11. března 2017
17:46

Narození v sociálně slabé romské rodině v pohraničí, dětství i dospívání strávené po dětských domovech s minimálním zájmem rodičů… Kdyby si Michal (nyní 28) začal stěžovat, hned tak by nepřestal. Místo toho vystudoval vysokou školu. Jeho příběh vypráví komiks Nebuď jak gádžo. Tuto větu prý doma chlapci říkali, když si stěžoval.

Přísný řád v dětských domovech, nuda a televize jako největší zdroj zábavy… Tím vším si Michal v dětství prošel.

Odebrali ho matce

Rodiče chlapci chyběli po celou dobu, ústavní péče neměla šanci je nahradit. Máma a táta o něj buď nejevili zájem vůbec, nebo měli doma podmínky pro dítě úplně nevhodné. Máma se nejdříve objevila jednou za několik měsíců, pak Michala po letech kontaktovala až v osmnácti. Otec si ho bral domů k nové rodině, jeden čas ale ztratil práci a začal se živit vybíráním popelnic… Pro Michala bylo normálnější žít v děcáku. Mnoho informací o své rodině se dozvěděl až v dospělosti. Z vyprávění příbuzných, ale hlavně z dokumentů sociálek a děcáků, které se k němu dostaly.

Z jiné planety

»Vysvobození« pro Michala nakonec nepřišlo od rodičů, ale přinesl ho konec pobytu v dětském domově. Přes všechny pokusy ale zůstali jeho rodiče »na jiné planetě«. Na jeho promoci působili kvůli oblečení za »exoty«, za »předražené nudle« v thajské restauraci, kam pak rodinu pozval, se dočkal akorát výčitek. „Teď už vím, že mám mámu a tátu a bráchu a ségry, se kterýma si rozumím. Určitě ale nebudu vyhledávat mámu, jak to dělají ségry, který s ní vyrostly a mají k ní silnou vazbu. Mně tuhle vazbu vzali,“ popsal při vyprávění Michal.

Nejisté domovy

Předlohou pro autory byl autentický Michalův příběh, který lidem ze skupiny Ašta šmé vyprávěl. Černobílý komiks popisuje jeho život od roku 1991, kdy byl ve třech letech umístěn v libereckém děcáku, v té době už za sebou měl odebrání matce a kojenecký ústav. Na Michalovu žádost jsou v knize zveřejněny i zprávy o něm, které v průběhu jeho dětství vypracovávali pracovníci frýdlantského dětského domova i úředníci OSPODu, kteří o jeho životě rozhodovali. Knihu vydalo Ašta šmé v rámci projektu Nejisté domovy, který prostřednictvím komiksů popisuje situaci a příběhy dětí v pěstounské péči.

Námět, text: Máša Bořkovicová, Markéta Hajská, Vojtěch Mašek

Výtvarné zpracování: Františka Loubat

Nebuď jak gádžo