V září roku 2016 přišla domů jeho žena s 50 až 60 paletami, které byly na odpis. Studenti už s nimi nechtěli pracovat. A tak je žena přinesla domů na podpal. „Nejprve jsem spálil jednu, poté druhou... a pak jsem se zarazil a řekl si, že to přece nemůžu pálit,“ vzpomínal Martin Mainer, jak se mu v hlavě zrodil nápad vytvářet obraz z palet.

Hodil jsem ten zbytek na zem a začal se smát, jak jsem mohl spálit takové umělecké dílo. Byla to absolutní abstrakce, bez jakéhokoli lidského vstupu a vědomí.“ Palety pak ze země přemístil na plátno, a tak vzniklo několik desítek asambláží, které nutí člověka se zamýšlet nad obrazy v obrazech. 

Video
Video se připravuje ...

Ochutnávka z vernisáže Eva Fornálová

Obrazy ale nejsou jen slepeninou desítek palet. Autor je domalovává a dotváří, aby je propojil jako celek. Tím propojovacím prvkem jsou pak zlaté rámy, které vytváří iluzi mnoha obrazů v obraze a nutí tak člověka detailně sledovat jednu část po druhé. „Nejde od toho odtrhnout zrak. Trvalo mi i 20 minut detailně si prohlédnout všechny rámy u jednoho plátna. Až se vám z toho zamotá hlava,“ prozradila návštěvnice výstavy Simona.

A proč autor zvolil výstavě název právě Půst? Nebylo to proto, že by při každém malování držel hladovku. „Je to pro mě očista. V tom půstu slyšíte pustinu a ticho. Je to pro mě hodně silné slovo,“ vysvětloval Martin Mainer, že touto výstavou zakončuje jedno silné životní období a už se do dalších paletových asambláží pouštět nebude.

Kdy? Do 27. dubna, od 11 do 19 hodin, každý den kromě neděle
Kde? Nová galerie, Balbínova 26, Praha 2
Vstupné? žádné

Fotogalerie
23 fotografií