"Rozhodli jsme se nejohroženějším sociálním skupinám obyvatelstva pomoci v tíživé životní situaci," řekl ministr dopravy Ján Počiatek, podle něhož v novém grafikonu přibude na slovenských železnicích od poloviny prosince více než 100 osobních vlaků denně.

Zavedení bezplatného cestování ve druhé třídě vlaků pro zmiňované skupiny obyvatel slíbila dříve v letošním roce Ficova strana Směr-sociální demokracie jako jeden z kroků ke zlepšení životní úrovně lidí.

Bezplatné cestování vlakem budou moci kromě penzistů využít děti mladší 15 let a studenti denního studia do 26 let. Opatření si podle ministerstva dopravy vyžádá nejméně 13 milionů eur (359 milionů korun).

Cestování vlakem zdarma vstoupí na Slovensku v platnost v den výročí sametové revoluce, která v roce 1989 vedla v Československu k pádu komunistického režimu.

Bezplatná jízda vlakem se bude vztahovat jen na ty spoje, které dotuje stát. Ve vlacích vyšší kategorie InterCity, které například mezi Bratislavou a Košicemi provozuje státní dopravce ZSSK Slovensko, tak cestující nadále budou platit obvyklé jízdné. Tyto vlaky ale tvoří jen zlomek z celkového počtu vlakových spojů na Slovensku. ZSSK Slovensko denně vypraví kolem 1400 vlaků.

Slovenské ministerstvo dopravy očekává, že bezplatné cestování na železnici přitáhne do vlaků více cestujících. V minulosti železnice naopak počet spojů snižovaly a na vícero regionálních tratích osobní vlakovou dopravu zrušily.

Slovenská vláda naopak neplánuje zavést bezplatné cestování v autobusové dopravě, kterou si u dopravců objednávají jednotlivé kraje. Podle Počiatka nosným způsobem veřejné dopravy má být železnice a autobusoví dopravci mají vozit cestující k vlakům a nikoliv vlakové dopravě konkurovat. Slovenský Svaz autobusové dopravy už v minulosti kritizoval plány na zavedení bezplatného cestování vlakem, což prý může vyústit v rušení autobusových linek.