Inscenaci připomínající 100 let od vypuknutí první světové války iniciovala Soňa Červená, která ztvárnila roli Času, a Aleš Březina, který složil hudbu. Libreto napsala dramaturgyně Marta Ljubková. Tvůrci se inspirovali Haškovým Dobrým vojákem Švejkem a hrou Karla Krause Poslední chvíle lidstva.
Účastníci premiéry poděkovali po představení sedm minut trvajícím potleskem celému tvůrčímu týmu, který v čele s režisérem doplnil na jevišti tucet herců. Ti vtáhli diváky do stylizovaného světa s bizarními až groteskními postavami s výrazným líčením na bílém podkladu, do hry světel, stínů a zvukových efektů. Herci se pohybovali jako loutky, za nimi se čas od času objevily projekce archivních dokumentů. Fázování pohybu umocnily záblesky stroboskopu, řada scén byla založena na kontrastu bílé a černé a připomínala stínové divadlo. Po druhé premiéře 2. května bude mít inscenace do konce sezony pět repríz.
Osu textu tvoří Optimista a Pesimista - průvodci dějem. Ti, kteří budou hledat dramatizaci Haškových Osudů, však budou zklamáni, stejně jako ti, kteří přijdou na Krausovu hru. Kdo chce ale vidět Wilsonův pohled na svět tehdy a nyní, ovlivněný optikou dvou středoevropských géniů, mohl by podle autorky libreta najít i něco sám o sobě.
Wilson v Národním divadle pracoval počtvrté, z toho podruhé s činohrou. Inscenaci zkoušel, jak je jeho zvykem, dvoufázově - loni na podzim a pak celý duben na jevišti Stavovského divadla. "K nejlepším okamžikům mé kariéry patřilo pracovat v Národním divadle. Ať už jsem režíroval Janáčkovy opery Osud a Káťa Kabanová, či Čapkovu Věc Makropulos. Herci jsou tu vynikající, i když je systém mé práce zpočátku dost mate," řekl Wilson po první sérii zkoušek, kdy načrtl celou inscenaci o délce dvou desítek scén. Věc Makropulos měla koncem března po 60 reprízách derniéru, původně se jich plánovalo 50, dalších deset přidal sám Wilson a vzdal se nároku na honorář. Ve všech jeho pražských projektech hrála Soňa Červená, která ho k práci v Praze přilákala; pracovala s ním už posedmé.
Podle ředitele ND Jana Buriana projekt 1914 vznikl mimo "běžné" zkoušení, "běžný" provoz i "běžné" financování. Činohra ho uvedla pod záštitou Unie evropských divadel s podporou ministerstva kultury, Bohemian Heritage Fund a soukromých sponzorů. Už teď jsou domluvena hostování v Bratislavě, Budapešti, Linci a Remeši, další se plánují.