Loni 7. ledna začalo v boeingu společnosti Japan Airlines po přistání v Bostonu hořet. V polovině ledna téhož roku pak bylo všech 50 letounů Dreamliner, které byly tehdy po celém světě v provozu, na několik měsíců odstaveno kvůli přehřívání baterií. Později se objevily ještě další technické problémy.

Americký úřad pro bezpečnost v letecké dopravě (NTSB) v pondělní zprávě uvedl, že v baterii zaparkovaného dreamlineru v Bostonu nastal zkrat, což způsobilo tepelný lavinový jev a vedlo ve výsledku k menšímu požáru. Posádka ani cestující v letadle tehdy nebyli a nikomu se nic nestalo.

Vyšetřování podle agentury AFP ukázalo, že v šestém článku lithium-iontové baterie došlo k ději, který se označuje jako tepelný lavinový jev. Elektrický proud, který teče článkem, při něm způsobuje nárůst teploty baterie. To může vést k dalšímu nárůstu proudu i teploty a vést až ke zničení baterie.

NTSB svalil vinu na výrobce baterie, japonskou společnost GS Yuasa, výrobce letadla, tedy americkou strojírenskou společnost Boeing, i na americký Federální úřad pro letectví (FAA). Regulátor prý nedokázal tuto konstrukční vadu objevit během certifikace, a jeho inženýři tak nepožadovali provedení testu. Použití této baterie prý FAA neměl ani dovolit a NTSB mu doporučuje, aby zlepšil pravidla pro hodnocení bezpečnostního rizika u nových technologií.

Lithium-iontové baterie se běžně používají ve spotřební elektronice. Může u nich přitom docházet k problémům s přehříváním skrze jevy, kterým se věda zatím snaží plně porozumět.

Boeing uvedl, že systém baterií v letounu 787 se po incidentu podstatně zlepšil, stejně jako bezpečnost letadla obecně. Společnost GS Yuasa uvedla, že zprávu z vyšetřování zatím zkoumá.