Hlavním kritériem studie, ze které se na základě celosvětové metodiky sestavuje žebříček nejlepších zaměstnavatelů, je hodnocení firmy vlastními zaměstnanci. Studie potvrzuje, že motivovaný zaměstnanec o svojí firmě mluví pozitivně, spojuje s ní svoji budoucnost a vynakládá úsilí navíc, které pomáhá zlepšovat obchodní výsledky společnosti. Vítězné firmy se prý právě tímto vyznačují.

"V průměru mají nejlepší firmy 80 procent svých zaměstnanců motivovaných, což je o 26 procentních bodů více ve srovnání s ostatními firmami na trhu. Jejich vyšší míra motivovanosti vyplývá z férovějšího přístupu vedení k zaměstnancům, lepší pověsti společnosti, spravedlivé mzdy a odpovídajících benefitů a schopnosti lépe přilákat a udržet lidi," uvedla projektová manažerka studie Ivana Vandlíčková.

Podle samotných zaměstnanců se u těch nejlepších společností vrcholové vedení chová k zaměstnancům jako k tomu nejcennějšímu, co firma má (69 procent, proti 40 procentům u ostatních). Zároveň nejlepší společnosti plní sliby, které dávají zaměstnancům (81 procent proti 55 procentům), přistupují k nim čestně (83 procent proti 52 procentům) a vytváří prostředí, které je otevřené a akceptuje individuální rozdíly (84 procent proti 58 procentům).

Průměrná míra motivovanosti v ČR klesla o jeden procentní bod na 60 procent. Studie zaznamenala i klesající trend ve většině měřených oblastí pracovního života. Je méně zaměstnanců, kteří rozumějí, na čem závisí jejich mzda. Zaměstnanci také u svých zaměstnavatelů vnímají, že jsou méně ochotni s nimi sdílet své finanční úspěchy. Další negativní trend se objevuje v souladu hodnot zaměstnanců a společnosti. Zaměstnanci mají rovněž v porovnání s minulým rokem častěji pocit, že školení, kterých se účastní, nejsou tak užitečná pro jejich práci.