"Škodovka potvrzuje svoji světově významnou pozici. Kořeny výroby našich vozů sahají do 30. let minulého století. První zakázky byly z Prahy, další z Plzně a pak už se trolejbusy Škoda rozjely do celého světa," řekl.

Škoda Electric se zabývá konceptem ekologických vozidel dlouhodobě, do vývoje produktů dává už několik let kolem 200 milionů korun ročně. Kromě vývoje a výroby trolejbusů představila dva typy bateriových elektrobusů Škoda Perun, hybridbus a vodíkový autobus.

Podnik získal v posledních měsících nové exportní zakázky. V konsorciu s polským Solarisem například kontrakt až na 108 trolejbusů do Budapešti. Letos uspěl také v Bostonu, kde bude modernizovat 32 kloubových trolejbusů, a v Boloni, kde se bude významně podílet na dodávce 49 vozů. Škoda Electric nedávno ukončila dodávky pro pět bulharských měst včetně Sofie a Burgasu a dodává do Rigy, Bratislavy nebo španělského Castellonu.

Podle předsedy Sdružení dopravních podniků ČR Miloslava Kulicha mají škodovácké vozy velmi dobré renomé už také v USA. "A my díky tomu víme, že české dopravní podniky (s trolejbusy Škoda) tak využívají techniku, která je na světové úrovni," uvedl. Sdružení spolupracuje s firmou na projektech "čisté elektromobility" ve městech. Plzeň chce být podle primátora Martina Zrzaveckého v této oblasti na špici a vzorem pro evropská města. "Od dubna budou jezdit v Plzni dva elektrobusy. Chceme aktivně ovlivňovat trendy a nabízet systémová řešení včetně dodávek infrastruktury a nabíjecích stanic," uvedl Šilhánek.

Škoda Electric letos zvýší tržby na rekordních 6,5 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti loňsku. Letošní výroba zhruba 300 trolejbusů, trojnásobná oproti loňsku, bude tvořit 60 procent tržeb. "Letošní výroba je rekordní. Daří se nám měsíčně vyrábět okolo 30 vozidel a kvůli tomu jsme nabrali nové zaměstnance a rozšířili závod v Plzni," uvedl šéf divize Trolejbusy Karel Majer. Podle něj plánuje firma s 830 zaměstnanci příští rok vyrobit více než 230 trolejbusů.

Škoda Electric nyní vyrábí sedm základních typů trolejbusů. "Dnes se ale staví na míru každému zákazníkovi, takže ke každému typu existuje spousta podtypů a dalších řešení," uvedl Majer.