Spíše než nová nádraží vznikají dnes odbavovací prostory pro cestující v podchodech a při přístupech k vlakům, zatímco původní nádražní budovy zůstávají prázdné. To je příklad nádraží v Chocni, nebo třeba Hořovicích a Říčanech. Známá je přístavba nové skleněné části k nádraží v Ostravě - Svinově, dodal Šťáhlavský.
Důvodem, proč se nová nádraží prakticky nestaví a proč jsou náklady na stavbu a údržbu snížené na nezbytné minimum, je otázka, komu budou nádraží za pár let patřit. Dosud jsou majitelem České dráhy, dlouhodobou snahou dopravního resortu je ale převést tento majetek na SŽDC, která spravuje síť kolejí.
České dráhy roční náklady na údržbu a nezbytné opravy nádražních budov vyčíslují na stovky milionů korun ročně. Správa železnic, která se stará o budovy v železničních zastávkách, roční náklady vyčíslila na desítky milionů korun. Většina těchto peněz směřuje na opravy střech budek na zastávkách, nebo na opravy laviček poničených vandaly, uvedl Illiaš.
Vedle velkých nádražních budov na železnici nevzniká ani mnoho nových železničních zastávek. Výjimečným je letošní rok, kdy byly vybudovány nové železniční zastávky v Rudné u Prahy, Chýni a Hostivicích. Do budoucna by nové zastávky měly vznikat rovněž převážně v Praze a v okolí. Tyto zastávky správa železnic plánuje jako přestupní uzly na pražskou hromadnou dopravu. To se týká rozestavěné zastávky Kačerov a připravované stanice Rajská Zahrada. Kromě nich se v hlavním městě otevřou stanice Zahradní Město a Eden a zastávka Praha - Výstaviště.
Od 16. listopadu mají u nového nádraží v Ústí nad Orlicí stavět rychlíky na trase z Prahy do Brna a do Olomouce, a dále do Ostravy. V budově bude umístěný prodej jízdenek, čekárna a sociální zařízení, uvedla SŽDC.