Inspekce současně upozornila, že tak vysoký podíl akcí, u nichž našla chyby, není přesným obrazem situace, protože se při kontrolách cíleně zaměřila na problémové firmy.

Český trh sice podle ČOI některé problematické společnosti opustily, ale jiné, mnohdy ještě problematičtější, je nahradily. Jejich praktiky jsou prý v některých ohledech ještě nebezpečnější. Lidi lákají třeba na předváděcí akce, kam je zve údajný spotřebitelský ombudsman, který jim pomůže domoci se spotřebitelských práv v souvislosti s dříve uzavřenými smlouvami. Slibováno je i vrácení přeplatku za dříve zakoupené předražené zboží. Podmínkou splnění tohoto slibu je ale to, že lidé musí uzavřít další smlouvu na "VIP kartu", která stojí desítky tisíc korun.

"Část prodávajících přesunula svoje aktivity přímo do domácností spotřebitelů, čímž je případná kontrola ještě více ztížená. Prodávající má možnost spotřebitele přesvědčovat o výhodách nabízeného produktu tak dlouho, až podlehne a podepíše smlouvu na zboží za desetitisíce. Odstoupit od smlouvy a získat zpět peníze se pak často neobejde bez problémů," upozornil ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Inspekce má od půlky ledna díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta.

Novela má omezit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, jež je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené. Stává se, že účastníci akcí jsou vystaveni i výhrůžkám.