Zlepšující se ekonomická situace motivuje firmy více investovat do dlouhodobých zaměstnaneckých benefitů, především vzdělávání. To dnes nabízí 81 procent firem, nejčastěji v Praze (87 procent), nejméně často naopak na Moravě (76 procent). Vzdělávací kurzy jsou běžně k dispozici asi třetině zaměstnanců.

Příspěvky na vzdělání se pohybují od 2500 do 22.500 korun v závislosti na postavení zaměstnance ve společnosti a na regionu. Nejlépe se mají vrcholoví manažeři v Praze, do kterých firmy investují přibližně o polovinu (8000 Kč) více než v ostatních regionech. Pražské společnosti obecně investují do svých zaměstnanců nejvíce, a to napříč celou firmou. Pracující v hlavním městě dostávají na vzdělávání oproti ostatním regionům o 82 procent více peněz, tedy asi o 2400 Kč.

"To se dá vysvětlit jejich ekonomickou silou a zaplněností místního trhu, který firmy nutí na jedné straně lákat a motivovat kvalitní zaměstnance, na druhé straně se rozvíjet a získávat tak konkurenční výhodu," upozornil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Nejnižší příspěvky dostávají řadoví zaměstnanci, ti na Moravě jen asi 2500 Kč.

Přestože zaškolení práce na počítači či zaučení s novým programem dnes svým zaměstnancům poskytuje více než polovina firem (57 procent), pro třetinu z nich je jejich intenzita stále nedostatečná. "Jediný region, kde jsou kurzy PC dovedností relativně v rovnováze s potřebami firem, je podle očekávání Praha. Tam naopak chybí jazykové kurzy," doplnil Špicar.

Dostatečné jazykové vybavení je v hlavním městě dnes již považováno za samozřejmost. "Jazykové kurzy podle našeho průzkumu firmy často využívají jako motivační benefit i pro zaměstnance, kteří ho nezbytně nepotřebují k výkonu své práce," dodala ředitelka zaměstnaneckých benefitů ING Pojišťovny Kateřina Štěrbová. Na jazykové kurzy v Praze své zaměstnance vysílá jen 63 procent společností, zatímco celorepublikově to je 76 procent firem. Nejvíce v tomto směru vzdělávají moravské firmy, a to v 86 procentech.