Deutsche Bahn dnes podle agentury Reuters uvedla, že o víkendu udrží zhruba třetinu dálkové přepravy. Podnik zavedl náhradní jízdní řád a vyjádřil lítost nad potížemi, z nichž ale plně viní odbory.

"Takový rozsah stávkové akce uspořádané tak rychle po předběžném upozornění je naprosto nezodpovědný a hraničí s iracionalitou," řekl nejčtenějšímu německému listu Bild personální šéf společnosti Ulrich Weber. Dodal, že stávka připraví firmu o nejméně milion eur (27,50 milionu Kč) denně.

Němečtí strojvůdci stávkovali od konce srpna již čtyřikrát. Poslední čtrnáctihodinová stávka skončila ve čtvrtek a narušila i spojení mezi Prahou a Berlínem.

Právě na této trati musí nyní cestující podle Českých drah počítat s tím, že vlaky typu EuroCity či EuroNight ve směru z Česka skončí v Drážďanech, odkud budou tyto spoje zpět na Prahu vyjíždět. Vlaky na úseku mezi Prahou a saskou metropolí by tedy měly jezdit bez problémů.

Prvním vlakem, kterého se víkendové omezení dotklo, byl spoj EuroNight 456 Phoenix, který má z Prahy pravidelný odjezd v 18:29. Ten ještě v pátek večer skončil v Drážďanech, odkud byla jeho další cesta do Berlína odřeknuta. Cestující mohou kvůli stávce bez sankcí požádat o vrácení jízdného. Podrobněji České dráhy o dopadech německé stávky na provoz železnic v Česku informují na svém webu.

Němečtí odboráři se snaží prosadit zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby ze 39 na 37 hodin týdně. GDL v pátek prohlásil, že svaz je v případě konstruktivních rozhovorů připraven k ústupkům. Vedení DB mezitím předložilo nový návrh a zároveň vyzvalo k ukončení stávky. Již dříve DB dala na vědomí, že požadavky odborů jsou nesplnitelné a že nabízí zvýšení mezd o dvě procenta.

V novém návrhu DB nabízí třístupňové zvýšení mezd v příštích 19 měsících o celkem pět procent. V příštím roce chce také přijmout dalších 200 strojvůdců, což by mělo zlepšit plánování směn. Nabídka je určena výhradně pro strojvedoucí, dráhy jsou však připraveny jednat o mzdách také pro další profesní skupiny.