Nejmodernější opravárenský areál pro vozy městské hromadné dopravy v Česku přišel na 1,2 miliardy korun. Jde o jeden z největších projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru, takzvaný PPP projekt, v ČR. Nové depo nyní slouží 112 autobusům a 86 trolejbusům.

Podle Bernarda Škodovka uspoří městu a dopravnímu podniku na servisu za 30 let miliardu korun a na stavbě a financování další miliardu. Loňská zpráva Bezpečnostní infgormační služby (BIS) ale označila depo za příklad problematického PPP projektu, který umožňuje vyvádět peníze z veřejných rozpočtů. Bernard to už dříve odmítl s tím, že je to jeden z mála projektů, který se udělal rychleji a levněji. "Ve zprávě BIS jsem nenašel žádnou konkrétní informaci, žádný fakt, který by potvrdil oprávněnost jejich tvrzení. Ve světě jsou projekty obdobného typu naprosto běžné a zákazníci požadují po výrobcích čím dál častěji 30letý servis," dodal. Také v italském Cagliari vyhrála Škodovka servis svých tramvají a šance má i jinde. Velké zakázky chce dodávat se servisem.

"I když z určitého pohledu občana města by se mohlo zdát, že výstavbou depa bude na řadu let zatížen městský rozpočet, znamená pro něj tato cesta, kterou jsme zvolili, jistotu, že služby budou fungovat dlouhodobě a kvalitně," uvedl primátor Martin Baxa (ODS). Podle náměstka primátora Miloslava Šimáka (ČSSD) jde o mimořádně zdařilý a pro město výhodný projekt. "Město zprávou BIS cítí poškozeno na své pověsti," řekl. Z 12 miliard korun budou tvořit přes 9,5 miliardy Kč náklady spojené s údržbou vozů MHD, které by město muselo 29 let vydávat.

Pokud by si město postavilo depo a provádělo servis 29 let samo, stálo by ho to podle analýz radnice 14 miliard Kč. Škoda City Service musí stavby i stroje depa trvale obnovovat.

Plzeň platí za servis 240 milionů Kč ročně, o něco méně než dosud. Dále bude od roku 2016 hradit splátky za stavbu depa, které budou činit 95 milionů korun ročně. Staré autobusové a trolejbusové depo v centru je v havarijním stavu a vozy se tam nevešly.

"Vozovna v Cukrovarské ulici (fungovala 115 let) dlouhodobě nesplňovala požadavky pro bezpečné parkování vozidel MHD, ani pro rozvoj servisu. Nové opravárenské a servisní zázemí umožní nasadit moderní a ekologické technologie," řekl šéf představenstva PMDP Michal Kraus. Díky velikosti 11,6 hektaru, čtyřikrát větší než pražské Václavské náměstí, může sloužit nejméně stejně dlouho jako dosavadní depo.

"Stavba depa pro autobusy a trolejbusy nám trvala pouze dva roky. Areál je nyní nejmodernější v Evropě," řekl uvedl šéf Škoda City Service Marek Herbst. Vozy se přestěhovaly o prázdninách.

"Zatím se nepočítá, že by tu byly tramvaje (jsou stále ve vozovně na Slovanech, což je druhá starší vozovna PMDP), vzhledem k tomu, že sem zatím nevede tramvajová trať. Pokud tento požadavek přijde, jsme připraveni ho řešit," řekl Herbst. Podle něj prostory v areálu jsou, ale vyžádalo by si to doplnění technologie, které by město muselo zaplatit. "Nešlo by ale o horentní peníze," dodal.

Depo u Karlova, kam směřují z Borské ulice dva nové nezávislé vjezdy, je součástí revitalizace škodováckého areálu. Vznikly tam haly pro servis vozů, strojní myčky, lakovací boxy, zastřešené parkování trolejbusů, venkovní plocha pro autobusy včetně zařízení pro předehřevy motorů, čerpací stanice a více než 250metrová zastřešená trať pro trolejbusy, jediná v Evropě. "V novém depu je daleko více místa a výrazně lepší manipulace," uvedl řidič Ivan Toth.