Siemens a jeho japonský partner přitom ještě dnes zvýšili svou nabídku, aby amerického rivala překonali. Siemens večer uvedl, že rozhodnutí francouzské vlády respektuje a chápe. "Ochrana národních zájmů je záležitostí státu," uvedl ve sdělení firmy její šéf Joe Kaeser.

"Nabídka Siemens-MHI byla seriózní, ale vláda se rozhodla takto," sdělil Montebourg podle agentury Reuters. Stát koupí od hlavního akcionáře, společnosti Bouygues, za tržní cenu podíl 20 procent v Alstomu. Podle Paříže je zásadní, aby rozhodovací centrála skupiny zůstala ve Francii, což GE slíbila ve svém čtvrtečním vylepšeném návrhu.

Siemens a MHI dnes ještě před oznámením rozhodnutí francouzské vlády sdělily, že zvyšují nabídku o 400 milionů eur (11 miliard Kč) na 14,6 miliardy eur (400,6 miliardy Kč). Zvýšily také poměr hotovosti v nabídce na 8,2 miliardy z dosavadních sedmi miliard eur. Kromě toho Siemens nabídl okamžitý vstup do společného podniku s Alstomem v oblasti řízení mobility, včetně železniční signalizace.

GE ve čtvrtek nabídla Alstomu alianci v energetické a železniční divizi a prodej své železniční signalizační divize. Hotovostní nabídku za divizi ponechala na 17 miliardách USD (342,2 miliardy Kč).

Alstom dnes potvrdil, že správní rada společnosti, která má nabídky posoudit, se sejde v pondělí 23. června. Převzetí však musí schválit francouzská vláda.

Alstom je ve Francii považován za klíčovou průmyslovou firmu a vláda může případnou dohodu vetovat. Vláda pohrozila vetem, pokud bude mít obavy, že dohoda ohrozí pracovní místa ve Francii a že by země mohla ztratit kontrolu nad strategickými aktivitami. Oba zájemci o Alstom už přitom slíbili, že ve Francii vytvoří nová pracovní místa.

Zdroje z odborů Alstomu a z politických kruhů agentuře Reuters řekly, že ve vládě není jednotný názor. Montebourg prý prosazoval Siemens, prezident François Hollande a premiér Manuel Valls naopak upřednostňují nabídku GE. Reuters také upozornil, že Hollande v současnosti lobbuje v USA za snížení pokuty pro francouzskou banku BNP Paribas, která jí hrozí za porušování amerických sankcí v letech 2002 až 2009. Veřejně však otázku BNP Paribas a podporu nabídce GE nikdo nespojil.

Francouzská vláda musela před deseti lety Alstom zachraňovat před bankrotem. Nyní firma potřebuje další pomoc, protože se potýká s vysokými dluhy, silnou konkurencí a slabou poptávkou.

Energetická divize Alstomu vyrábí turbiny pro uhelné, plynové, větrné i jaderné elektrárny a systémy pro přenos elektřiny. Dopravní divize Alstomu je známá hlavně svými rychlovlaky TGV. Českým drahám dodala firma vlaky Pendolino. Alstom, který v celém světě zaměstnává kolem 93.000 lidí, je silně závislý na zakázkách od francouzské elektrárenské společnosti EDF a železniční skupiny SNCF.