"Nejlepší doba z let 2008 až 2010 je už na nějakou dobu pryč, ale je pravdou, že poté, co se dětské vozíky dostaly do zákona a jsou oficiálně legální, situace je výrazně lepší, než během doby, kdy se spekulovalo o tom, že se provozovat nesmí ani na cyklostezkách," uvedl Jan Galla ze společnosti Azub Bike.
Podle Davida Seiferta ze společnosti Dvě plus dvě ceny cyklovozíků vzrostly díky intervenci ČNB proti koruně, zdražují ale i výrobci kvůli stoupající ceně materiálů. "U neodpružených vozíků vzrostla průměrná cena na trhu za poslední tři roky z 10.000 na 12.000 korun, u odpružených pak z 17.000 na 25.000 korun," uvedl Seifert. Podle údajů srovnávače cen Heureka.cz letos vzrostla průměrná cena nejoblíbenějších modelů v průměru o 27 procent meziročně.
Podle něj také Češi čím dál více inklinují k in-line bruslení, chtějí tedy vozíky s aktivní brzdou. Prodejci uvádějí, že téměř každý cyklovozík je dnes možné pomocí doplňkových setů proměnit z vozíku za kolo na kočárek vhodný k procházkám, nebo třeba na běhání či in-line brusle.
"Uživatelé na těchto vozících často oceňují možnost využívat je i jako klasický kočárek na procházku nebo třeba na výlet na in-line bruslích. Navíc, tím že se dají pořídit i dvoumístné modely, může být jednoduše postaráno i o dvě děti najednou," dodal ředitel Heureka.cz Tomáš Braverman.
Vozíky se dělí hlavně na odpružené a neodpružené a pro jedno či pro dvě děti. "Nejvíce se prodávají základní vozíky do deseti tisíc a potom zase hodně drahé verze, pro rodiny, které sportem a dobrodružstvím opravdu žijí. Vozíky pak mohou stát i přes dvacet či třicet tisíc, ale jsou pak multifunkčním nástrojem, který se často používá každý den," dodal Galla.
Konstruktéři vozíků stále pracují na jejich vylepšení, bezpečnost stejně jako funkcionalita se stále zvyšují. Základem jsou dostatečně viditelné barvy, reflexní prvky, vlaječka a helma, kterou by dítě mělo mít za jízdy ve vozíku za kolem nasazenou.
"Pro zákazníky s malými dětmi je důležitá nejen variabilita, ale i skladnost cyklovozíku, zejména jak snadno ho lze rozložit pro přepravu autem. Zákazníci také sledují, zda má vybraný vozík bezpečnostní test od renomovaných zkušeben jako je TÜV či americké zkušebny ASTM," uvedl ředitel obchodního portálu Aukro Milan Kučera.
Cyklisté s dětskými cyklovozíky mohou již dva roky jezdit bez postihu po silnicích. V roce 2012 vstoupila v účinnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která umožnila takový vozík vézt cyklistům starším 18 let.
Podle novely lidé starší 18 let mohou vézt v přívěsném vozíku nejvýše dvě děti mladší deseti let nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Vozík musí splnit stanovené podmínky, musí mít třeba žlutý nebo oranžový praporek či štítek ve výšce půldruhého metru nad úrovní vozovky, pokud je ve vozíku dítě.