Odborník: Prezident šíří nenávist. Děti o uprchlících musí slyšet i jiné názory

Autor: kle, ČTK - 
1. února 2016
21:22

Děti na školách by měly mít přístup k různým názorům na migrační krizi a měly by umět samy tyto názory kriticky posoudit. Stejně tak různá mediální sdělení, mezi která patří i mnohé nenávistné výroky prezidenta Zemana. Pro Blesk.cz to řekl Karel Strachota, ředitel programu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni.

Ředitel programu společnosti Člověk v tísni reagoval na nedávné prohlášení prezidenta České republiky Miloše Zemana ke komiksu, který Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky doporučil zařadit do škol.

Na adresu komiksu, který dává čtenářům možnost vžít se do role uprchlíka, hlava státu doslova prohlásila, že jde o „další idiotský projekt vysokého komisaře OSN pro uprchlíky. Myslím si, že je to stejně naivní jako bolševická propaganda, která sice neměla formu komiksu, ale byla v podstatě stejně stupidní“. 

„Prezident Zeman by zřejmě upřednostnil jiný způsob, jak žáky s migračním tématem seznamovat. Mohli by například dostat správné ‚nestupidní‘ otázky týkající se migrace napsané na papírku a pak čekat, až do jejich školy dorazí šiřitel správných ‚neidiotských‘ odpovědí,“ reagoval pro Blesk.cz Karel Strachota. Připomněl tak zároveň nedávnou debatu prezidenta Zemana ve škole, v níž mohli žáci klást pouze předem schválené otázky.

„Jsem přesvědčený o tom, že škola je místem, kde se mají žáci seznamovat také s aktuálními tématy současného světa, tedy i s migrační krizí. Je potřeba jim nabídnout relevantní fakta, možnost ptát se a diskutovat. Měli by být vedeni k tomu, aby naslouchali názorům jiných a zároveň je dokázali kriticky posoudit. Stejně jako různá mediální sdělení, mezi která patří i mnohá nenávistná sdělení prezidenta Zemana,“ je přesvědčen Strachota.

Podle něj může komiks, od kterého dala po Zemanově kritice ruce pryč i ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD), vyučujícím pomoci začlenit toto téma do výuky. „Nedostávají žádný jednoznačný návod, co by měli o migraci žákům říkat, nenabízíme jim žádná jednoduchá řešení, protože taková neexistují. Je na jejich zvážení, jestli vůbec, a pokud ano, tak jak, materiály využijí. Od učitelů víme, že žáci vnímají migrační krizi velmi silně. Snažíme se přispět k tomu, aby si názory a postoje neutvářeli jen na základě útržkovitých a často velmi zkreslených informací, které se k nim nahodile dostávají,“ říká Strachota.

Program Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni pořádá od začátku roku sérii tří seminářů pro pedagogy. Cílem seminářů je hovořit o migraci a sdělit si vzájemné zkušenosti přímo z výuky. „K tématu migrace se často vracíme v diskuzích se žáky, kdy se bavíme o aktualitách,“ uvádí například Ivan Machek z Gymnázia Ostrov. „Narážíme na toto téma téměř v každé hodině občanské nauky,“ dodává Vladislava Řihošková ze SOŠ obchodu a služeb v Olomouci.

Učitelé debatují, jak mluvit o migraci: