Radek John zpátky u novinařiny: Fámy o uprchlících, Kiska jako fašista Tiso

Radek John vede nový projekt, ne vždy se ale zadařilo
Autor: všm - 
17. 9. 2015
00:00

Radek John se po čtyřletém politickém angažmá vrátil ke svým novinářským kořenům. Stal se v roce 2014 šéfredaktorem webu Security magazín. Ten se má věnovat širokému spektru bezpečnostních otázek, stále častěji ale píše hlavně o uprchlících. A to ne právě v nezaujatém světle. Pod taktovkou Johna zveřejnil například fámu o tom, že uprchlíci v Německu drželi vlajku Islámského státu. I poté, co byla zpráva vyvrácena, ji vedení nechalo na webu. V jiném článku zase autor přirovnává slovenského prezidenta Andreje Kisku nepřímo k fašistickému prezidentovi Jozefu Tisovi. 

Mezi nejčtenějšími články Security magazínu se zobrazuje návštěvníkům webu text "Vlajka ISIS nad radikály bojujícími s německou policií". Ten sdílelo mimo jiné protimuslimské hnutí Islám v ČR nechceme a sám na svém profilu i Radek John, který on-line verzi Security magazínu vede. John k němu přidal komentář "Černá vlajka symbolizující násilnickou víru, nesnášenlivost a konec svobody už vlaje v Německu." 

Na tom by nebylo nic špatného, pokud by to byla pravda. Jednalo se ale o další fámu o uprchlících, které kolují občas na sociálních sítích. Magazín byl na chybu upozorněn iniciativou Stop náboženské i rasové nenávisti a HateFree.

Neověřené necháme

"Fotografie zcela jistě aktuální není. Není jasné z jaké konkrétní situace pochází, avšak lze ji dohledat již v roce 2012, poté byla používána ve všemožných situacích především v první půlce roku 2014. Vzhledem k tomu, že fotografie byla publikována již v roce 2012, nelze ji prezentovat jako ilustraci aktuálního dění a dávat do spojitosti s dnešními syrskými uprchlíky. Vlajka Islámského státu byla v Německu zakázána až v září roku 2014," okomentovala iniciativa HateFree na svých stránkách.

Server Security Magazín článek po upozornění několikrát upravil. Ponechal si ho ovšem na webu i s titulkem. "V současné verzi najdeme informaci, že: 'Webový server Conservative Post přinesl obrázek vlajky Islámského státu, která údajně zavlála nad radikály bojujícími s německou policií. Stejný server však zveřejnil hoax, týkající se údajné dodávky zbraní pro utečence v Řecku. Autorství a pravost fotografie NELZE OVĚŘIT.' Ze strany serveru tedy zjevně nešlo o snahu o manipulaci, ale pouze o sdílení neověřené informace," dodal zástupce HateFree. 

Proč web falešnou zprávu nestáhl, není jasné. "Co se týká zmíněného článku o vlajce ISIS – upozornění jsme k textu hned při zveřejnění dali," vysvětlil prostě Jan Čihák, šéfredaktor celého projektu. To ovšem není pravda, web ho tam přidal až následně. Co na to vše říká Radek John, který zaštiťuje on-linovou verzi, redakce Blesku neví, na dotazy totiž zatím neodpověděl.

Kiska jako varianta na Jozefa Tisa?

Na webu jsou občas k nalezení i jiné protiuprchlické články. Například text z 13. srpna je nazván "Uprchlíci - trojský kůň Evropy". V něm autor mimo jiné píše: "Trojský kůň jezdí od státu ke státu již zdárnou řádku let. Jak je možné, že ožil? Prostě, změnil podobu. Už nemá podobu koně. Jeho maska je prostá. Lidé, kteří prchají."

Prý se opakuje historie s Hitlerem, kdy Evropa také neviděla blížící se hrozbu. "Historie se opakuje. Československo přestalo existovat jako celek, jako jeden stát. Prezident Beneš musel uprchnout do Británie a na Slovensku vládl pro hitlerovský kněz. Současnost je té minulosti nápadně podobná. Jaké postoje zaujímá současný slovenský president? Absolutně ignoruje hlas drtivé většiny slovenského národa a doslova volá muslimské okupanty do země."

"Jedná se o uveřejnění blogu, nikoli o autorský článek redakce," ohrazuje se Čihák. Text ovšem není na webu jakkoliv odlišen od běžných zpravodajských článků, mezi ně je také zařazen. 

Doporučujeme
1080p 720p 360p
Další videa