Extra levnému oblečení ze Shein odzvoní? Čínský gigant pod palbou v EU i jinde

  • Na kontroverzní čínský eshop si posvítily evropské úřady.
    Autor: Markéta Mikešová - 
    9. 7. 2024
    05:00

    Nejzáhadnější miliardářská společnost na světě. Tak se často mluví o čínském eshopu s levným oblečením Shein. V relativní tichosti se mu dlouhodobě daří růst a získávat další a další zákazníky, už je jich jen v EU přes 100 milionů za měsíc. Nikdo přitom pořádně neví, v jakých podmínkách jeho zboží vzniká, ani odkud se bere. Objevují se informace o toxických materiálech, krádežích, využívání otrocké práce… jedno nicméně jisté je. Prodávané oblečení je levné, mladí ho milují a Evropská unie je na pozoru. Shein zařadila mezi digitální platformy, kterých se týkají nová pravidla. 

  • 1.Kde se Shein vzalo

    Když se řekne čínský eshop, většina Čechů si teď na internetu vybaví spíše Temu. Má velmi agresivní reklamy, kterými se snaží nalákat širokou veřejnost. To Shein využívá jinou taktiku. Protože prodává převážně oblečení a doplňky, cílí hlavně na ženy, které se snaží oslovit skrze nejrůznější influencerky na Instagramu, TikToku či YouTube. Těchto spoluprací se Shein je na sociálních sítích masivní množství a společnosti to skvěle funguje.

    Jenže kde se vůbec Shein vzalo? Firmu v roce 2008 založil v Nankingu čínský podnikatel Chris Xu, dnes jeden z nejbohatších Číňanů světa. Málo se o něm ví, podobně jako o mechanismech uvnitř kolosu, který vybudoval. Zdroje se nicméně shodují, že do oblasti e-commerce se ponořil, když začal pracovat jako SEO specialista pro podnik jménem Nanjing Nanyao Information Technology. Tehdy si všiml, že lidé ze Západu na internetu poptávají čínské zboží.

    Chris Xu eventuálně z Nanjing Nanyao Information Technology odešel a založil si vlastní eshop nazvaný ZZKKO. Chtěl prodávat širokou škálu módy, avšak zjistil, že největší úspěch mají svatební šaty, takže se zaměřil na ty. Sázka fungovala, eshopu se dařilo. Tolik, že nakonec Chris Xu zařadil i původně zamýšlenou obecnou módu.

    Krátce po roce 2010 se eshop přejmenoval na SheInside a začal nabízet i kosmetiku a různé doplňky – boty, kabelky, šperky apod. Už v této době se navíc začal zaměřovat na spolupráci se západními influencerkami, byť tehdy působily na jiných sítích, hlavně na blozích a YouTube.

    Směřování tímto směrem firma zesílila v roce 2015, kdy se znovu přejmenovala, a to na Shein, což bylo podle vedení údernější než SheInside. Tento název vydržel podniku dodnes. V současnosti eshop zaměstnává přes 10 tisíc lidí, sídlí v Singapuru a těší se rostoucí oblibě, podle serveru Business of Apps měl loni více než 88,8 milionů zákazníků. EU tvrdí, že jich je daleko víc, jen v Unii měsíčně 108 milionů. 

    Čínský eshop Shein. Čínský eshop Shein. | Shein

  • 2.Proč se Shein daří

    Shein je ve svém základu pouhým eshopem s oblečením a doplňky, takových existují na internetu stovky. Kdyby nebyl v něčem jiný, nikdy by takovou popularitu nezískal.

    Obchod původně prodával oblečení od různých velkoobchodníků z čínské provincie Kanton. Kolem roku 2013, kdy se transformoval na SheInside, ale začal budovat síť vlastních dodavatelů, kteří mu dokážou ušít oblečení velmi rychle a přesně na zakázku. V roce 2022 měl eshop takovýchto dodavatelů více než 3000.

    Protože má firma de facto vlastní továrny, dokáže nabízet unikátní oblečení (ve skutečnosti unikátní není, ale k tomu se dostaneme v dalších kapitolách), které schválně dělá velmi trendy, aby zaujalo generaci Z. Produkuje navíc extrémní množství kolekcí, každý den nové, takže má tak obrovskou nabídku, že je skoro nemožné ji celou prolistovat. A to hlavní – vše je mimořádně levné s dopravou zdarma po celém světě.

    Tyto trendy kousky pak věnuje již zmíněným influencerkám, které jsou šťastné, že něco dostaly zadarmo. Ony to ukážou publiku, to zjistí, že velmi levně může získat trendy oblečení… pro Shein je tato metoda hotový zlatý důl. Když k tomu připočítáme, že má velmi dobře zvládnuté SEO (jeho oblečení často vyskakuje na vrcholných pozicích vyhledávačů) a že spolupráci s influencery má propracovanou (dokonce můžete firmu sami přes jednoduchý formulář zažádat o to stát se jejím influencerem), není divu, že se eshop těší takové oblibě.

    Čínský eshop Shein. Čínský eshop Shein. | Shein

  • 3.Nekvalitní materiály

    Vše ale není zalité sluncem. Právě naopak, pod povrchem Shein se odehrává hned celá řada velmi problematických věcí. Hlavním lákadlem je samozřejmě cena, ale takto nízkou ji nevyčarujete jen tak, a to dokonce ani díky objemu, ve kterém ho Shein vyrábí.

    Prvním důvodem jsou levné a nekvalitní materiály. Některé influencerky, dostávající zboží zadarmo, by se možná o nekvalitě hádaly, ale Shein používá ty nejlevnější možné látky na trhu. Drtivá většina z nich je tedy vyrobena z polyesteru, což firma na svém webu sama přiznává. Polyester jsou umělá vlákna vyrobená z ropy, která nejsou prodyšná, takže se v takovém oblečení člověk extrémně potí (pro lidi s kožními problémy mimořádně nevhodný materiál) a navíc polyester při praní produkuje mikroplasty, takže znečišťuje životní prostředí. Shein tvrdí, že postupně přechází na recyklovaný polyester, avšak důkazy k tomu neposkytuje.

    Čínský eshop Shein. Čínský eshop Shein. | Shein

  • 4.Toxická chemie v oblečení

    Látky používané Shein jsou navíc barvené toxickými chemikáliemi. Vyplynulo to z několika vyšetřování, mimo jiné kanadské televize CBC. Ta zjistila, že jedno z pěti zkoumaných kusů oblečení mělo vysoké úrovně jedovatého olova, PFAS (látky, které podle Evropské agentury pro životní prostředí mohou způsobit poškození jater, onemocnění štítné žlázy, obezitu, neplodnost a rakovinu) a ftalátů (také jsou spojeny s hormonálními problémy a rakovinou). Chemička Miriam Diamondová to označila za šokující zjištění, Shein podle ní hazarduje se zdravím zákazníků.

    Shein po tomto vyšetřování dotčené kusy oblečení vyřadilo z nabídky, ovšem když o rok později provedla analýzu německá odnož společnosti Greenpeace, opět v oblečení zjistila zvýšené úrovně nebezpečných chemikálií. A to i v oblečení pro děti a těhotné ženy. Ze 47 zkoumaných produktů bylo toxických 7.

    „Výrobky Shein obsahující nebezpečné chemické látky zaplavují evropské trhy a porušují předpisy. Nejvíce však závislost společnosti Shein na nebezpečných chemikáliích odnášejí pracovníci dodavatelů společnosti Shein, lidé v okolních komunitách a životní prostředí v Číně,“ upozornilo Greenpeace, že toxické oblečení porušuje evropskou legislativu.

    Aplikace Shein na mobilu. Aplikace Shein na mobilu. | Profimedia.cz

  • 5.Otroci u šicích strojů

    Tito zaměstnanci v továrnách Shein, produkující toxické oblečení z polyesteru, jsou dalším důvodem, proč je oblečení tak levné. Švýcarská skupina Public Eye v květnu upozornila, že jsou placeni málo a neustále mají přesčasy. To je aspekt, který se u Shein diskutuje dlouho. Firma slíbila, že podmínky pracovníků zlepší, ale toto vyšetřování ukázalo, že nezlepšila.

    „Pracuji každý den od osmi ráno do půl jedenácté večer a každý měsíc si beru jeden den volna. Další dny volna si nemohu dovolit, protože to stojí příliš mnoho peněz,“ vypověděl skupině jeden ze zaměstnanců. Dotazovaní pracovníci pracovali v průměru 12 hodin denně, do čehož nejsou započítané přestávky na jídlo. Pracovali šest nebo sedm dní v týdnu. Mzdy jim Shein nezvýšilo, dostávají měsíčně od 19 tisíc do 32 tisíc korun. Ti ve spodní hranici jsou tak na hraně čínského životního minima.

    Celkem pracovali dotazovaní zaměstnanci v průměru 75 hodin týdně. Kodex společnosti Shein přitom říká, že by neměli pracovat více než 60 hodin. Problém se netýkal jedné továrny, ale všech, které skupina oslovila. Shein to popřelo.

    Nucené práce?

    Několik neziskových organizací, například americká Justice for All, také tvrdí, že Shein využívá ujgurskou menšinu k nuceným pracem. Ujgurové jsou muslimské etnikum, žijící v čínské provincii Sin-ťiang, které čínská vláda nenávidí a dlouhodobě proti němu podniká represe. Ujgury nezřídka zavírá do pracovních táborů. Čínská vláda i Shein vše popírají.

    Obvinění se objevila poté, co laboratorní testy agentury Bloomberg odhalily, že oblečení Shein bylo vyrobeno z bavlny z provincie Sin-ťiang. Právě k nuceným pracem v podobě sběru bavlny Ujgurové mají být nuceni. Mimochodem, dovoz této bavlny je v USA zakázán, Evropský parlament ho zakázal letos v dubnu s účinností od roku 2027.

    Vnitřek továrny, která vyrábí oblečení pro Shein. Vnitřek továrny, která vyrábí oblečení pro Shein. | Profimedia.cz

  • 6.Krádeže designů

    Shein tedy umí produkovat oblečení rychle a levně. Jenže kde bere inspiraci pro tolik modelů? Designy často krade od malých návrhářů, alespoň to tvrdí několik z nich.

    Jednu takovou zkušenost popsala pro server The Guardian malířka Vanessa Bowmanová, známá pro malbu krajinek. Od jednoho ze svých fanoušků zjistila, že Shein bez dovolení ukradl jeden z jejích obrazů zveřejněných na instagramu a motiv natiskl na svetr. „Ani se neobtěžovali změnit jeden jediný detail,“ vypověděla Bowmanová, které za to čínský eshop nedal ani korunu.

    Případů je tolik, že britská umělecká asociace zastupující 500 umělců vyzvala britskou vládu, ať legislativně zakročí. Jednotliví umělci by sice mohli Shein zažalovat, ale málo komu se chce svádět právní boj s miliardářskou korporací, která si může zaplatit nejlepší právníky světa

    V USA se jedna hromadná žaloba z dubna 2024 snaží situaci změnit. Stojí v ní, že aby Shein bylo schopné distribuovat nové oblečení takovým tempem, „využívá algoritmy umělé inteligence k identifikaci trendových a ‚virálních‘ obrázků a designů na sociálních sítích, v aplikacích a na webových stránkách.“ Tato data pak kombinuje s daty ze sledování svých konkurentů. „Rozsáhlé porušování autorských práv je v podnikání společnosti Shein zapečené,“ stojí v žalobě.

    I zmínění konkurenti jsou naštvaní. Žaloby na Shein za krádeže designů podaly například řetězce H&M, Victoria´s Secret či Uniqlo.

    Čínský eshop Shein. Čínský eshop Shein. | Shein

  • 7.Hodnota Shein: Skoro jak rozpočet celé ČR

    Shein je kombinací popsaných faktorů typickým příkladem tzv. ultra fast fashion značky. Produkci a prodej rychlé módy dohnalo k dokonalosti se všemi přidruženými jevy. Prodává jí tolik, že to ovlivňuje globální obchod. „Největším trendem, který nyní ovlivňuje nákladní leteckou dopravu, není Rudé moře, ale čínské společnosti zabývající se internetovým obchodem, jako je Shein nebo Temu,“ uvedl v únoru pro agenturu Reuters šéf čínských aktivit spediční společnosti Bollore Logistics Basile Richard.

    Podle údajů společnosti Cargo Facts Consulting přepravuje Shein denně 5000 tun zboží! Pro porovnání, Temu 4000 tun a Alibaba 1000 tun.

    Paradoxně kolik Shein vydělává, není známo. Nikdy se tím veřejně a podrobně nechlubilo, existuje však spekulace, že chce vstoupit na londýnskou akciovou burzu, v ten moment hospodářské výsledky budou muset být známé. Odhaduje se, že Shein by mohlo být oceněno na 66 miliard dolarů (1,5 bilionu korun). To je jak státní rozpočet Česka z roku 2022.

    Podle ředitele společnosti Authentic Jamieho Saltera, který se Shein spolupracoval, má čínský eshop tržby „hodně přes 30 miliard dolarů ročně“ (691 miliard korun), uvedl pro televizi CNBC

    Čínský eshop Shein. Čínský eshop Shein. | Shein

  • 8.Sankce proti Shein ve Francii

    Objem prodejů Shein se již stal velkým společenským tématem ve Francii. Místní módní značky čínského konkurenta napadají, že módnímu průmyslu škodí. Navíc podporuje zbytečný konzumerismus, protože lidé si levného oblečení, které nevydrží, nakoupí hodně, což přispívá ke znečišťování životního prostředí.

    Francouzský parlament proto v březnu letošního roku schválil nový zákon namířený přímo proti Shein a dalším čínským fast fashion značkám. Za každý prodaný kus oblečení ve Francii musí eshop vládě zaplatit 5 eur (maximálně půlku z ceny zboží), částka se do roku 2030 může zdvojnásobit. Jde o sankce za neekologičnost těchto výrobků.

    Každý kus zboží musí mít podle nového zákona také vedle sebe napsané, jaké jsou možnosti jeho recyklace, jaká bude zhruba jeho životnost a kde byl vyroben.

    Zákon ještě neprošel celým legislativním procesem, takže jeho praktické fungování nelze posoudit. Ale těžko si lze představit, že by Shein chtělo poplatek platit ze svého, lze předpokládat, že o tu částku zboží ve Francii zdraží.

    Čínský eshop Shein. Čínský eshop Shein. | Shein

  • 9.Shein v hledáčku EU

    Na Shein se již zaměřila i Evropská unie. Eshop letos v dubnu zařadila mezi tzv. velmi velké internetové platformy (VLOS), které se budou muset řídit unijním nařízením o digitálních službách (DSA) a digitálních trzích (DMA).

    Jako velmi velká internetová platforma jsou vnímány internetové společnosti s více než 45 miliony uživatelů, na seznamu vytvořeném Evropskou komisí je vedle Shein například Meta, Google, Microsoft, Temu, X, TikTok, Booking nebo Zalando. Podle EU má Shein v Unii v průměru 108 měsíčních aktivních uživatelů.

    Všechny tyto společnosti, včetně Shein, musí kvůli zákonu plnit nové povinnosti. Patří tam ochrana uživatelů na internetu, posuzování rizik, možnost zpřístupnit regulátorovi (v Česku tuto roli plní Český telekomunikační úřad) své algoritmy či boj proti padělkům.

    „Nařízení o digitálních trzích reaguje na obrovskou tržní sílu internetových gigantů, kteří mají také odpovědnost za svou působnost. Nařízení vyžaduje od firem lepší standard využití informací o spotřebiteli, větší důraz na pracovní podmínky při výrobě a prodeji produktů, i na ochranu životního prostředí. Ultra fast fashion zasahuje do všech těchto oblastí, je proto žádoucí, aby její činnost nebyla škodlivá pro člověka, ani pro planetu,” vysvětluje Rebeka Hengalová, výzkumná pracovnice Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM.

    Pokud Shein nová pravidla nebude plnit, úřady mu mohou udělit pokutu až ve výši 6 procent celosvětového obratu, což by v případě Shein byla velmi vysoká částka. Opakované či velmi závažné porušení může vést až k zákazu činnosti v Evropské unii.

    Čínský eshop Shein. Čínský eshop Shein. | Shein

Roman Val ( 9. července 2024 12:19 )

Už jste si nějaké koupil/a?

Jarmila Podzemska ( 9. července 2024 10:54 )

Co nedávná aféra Diora v Evropě, to je v pořádku?

bizon_pepa ( 9. července 2024 10:02 )

Není vůbec žádný problém, jestli zboží toxické je nebo není. Ale mít kecy nic nestojí.

ahojky ( 9. července 2024 09:57 )

Uživa­tel_58­45004:­...A proč si je tam teda kupujete?😮

Roman Val ( 9. července 2024 09:14 )

Už jste si tam něco koupila, že víte jaké je zboží kvality? Není o nic horší, než zboží v předražených obchodech u nás. Ano, můžete kápnout na vyložený šunt, ale taky na kvalitní hadry za třetinu ceny...

Zobrazit celou diskusi