Po covidových úlevách rekordní úspěšnost u maturity z matematiky: Nejlepší výsledky od roku 2013
Neúspěšnost u státních maturitních testů letos v květnu proti minulým letům klesla. Neuspělo u nich 11,2 procenta studentů, kteří šli ke zkouškám poprvé. Loni to bylo o 6,3 procentního bodu víc. Nižší neúspěšnost než letos byla u didaktických testů naposledy v roce 2013, kdy činila 10,5 procenta. Výrazně se letos neúspěšnost snížila zejména ve zdravotnických oborech, kde byly testy kvůli opatřením proti covidu-19 dobrovolné. Vyplývá to z analýzy výsledků, které dnes zveřejnil Cermat na svém webu. Neúčast takzvaných prvomaturantů na testech se podle něj meziročně zvýšila o 1,8procentního bodu na 3,4 procenta.
Z celkového počtu 68 613 maturantů, kteří dělali zkoušku poprvé, jich podle Cermatu test nezvládlo 7708. Přibližně 2,7 procenta maturantů neuspělo pouze v samotném českém jazyce, 6,5 procenta propadlo z druhé povinné zkoušky, tedy z matematiky, či cizího jazyka. Obě zkoušky nesložila dvě procenta konajících.
Podle již dříve zveřejněných informací letos ministerstvo školství snížilo hranici neúspěšnosti v matematice z 33 procent na 27 procent testu, jinak by byl zřejmě podíl neúspěšných větší. Úřad to zdůvodnil tím, že distanční vzdělávání v aktuálním školním roce neumožňovalo procvičit všechnu látku. Z matematiky tak propadlo 16,8 procenta studentů, tedy o 0,8procentního bodu méně než před rokem. Výrazně se snížila neúspěšnost studentů v češtině, a to o 9,3procentního bodu na 4,9 procenta.
Didaktické testy se konaly 24. až 26. května. Mohli je skládat všichni žáci posledního ročníku, kteří prospěli v prvním pololetí aktuálního školního roku. Testy nemuseli skládat studenti zdravotnických a sociálních oborů, kteří kvůli epidemii covidu-19 pomáhali v nemocnicích a domovech seniorů. Ostatním se s ohledem na měsíce trvající výuku na dálku prodloužil čas na napsání testů, a to v češtině a cizím jazyku o deset minut, v matematice o 15 minut.
Pokles čisté neúspěšnosti v didaktických testech zaznamenali letos prvomaturanti na všech typech škol. Pod celorepublikovým průměrem zůstal podíl propadlíků v gymnáziích, zdravotnických oborech, lyceích, technických a ekonomických středních odborných školách. V případě zdravotnických škol klesla neúspěšnost z loňských 30,6 procenta letos na 2,5 procenta. Důvodem je zřejmě fakt, že žáci mohli místo testu dostat na maturitní vysvědčení průměrnou známku podle hodnocení na vysvědčení za dobu svého studia.
no teď na CNN Prima řekla kolegyně Schejbalová, ona šéfka asociace gymnázii, to, co jsem tady výše psal odpoledne, že ty znalosti ze základní školy jsou už u těchto maturantů zřejmě problematické.. Uvidíte ale teprve za 4-5 let, až budou u maturit ti, kteří nyní míří na střední školy do 1.ročníků, tam se budeme myšlenkami vracet ještě více k tomu, jak hluboké jsou znalosti v té době maturantů, a že to souvisí s online výukou v covidové situaci. Přitom znalosti ze základní školy, jak pořád píši, jsou ty basic pro celou studijní dráhu studenta až po terciární stupeň..