Pátek 16. duben 2021
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Zataženo, déšť se sněhem 6°C

Bídný stav části silničních mostů v ČR: Stát je zanedbává, závady neřeší, varují kontroloři

Autor: ČTK - 
17. srpna 2020
08:48

Stát zanedbává kontroly, údržbu a opravy silničních i dálničních mostů. Vyplývá to z prověrky, jejíž výsledky dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Například ani po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest. Stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, a to až do té míry, že některé musely být strženy. Ministerstvo dopravy v reakci na zprávu NKÚ odkázalo na páteční tiskovou konferenci, při níž ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil, že nechá provést audit hospodaření se všemi 24 300 železničními a silničními mosty v Česku. Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17 500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.

Kontrola podle úřadu ukázala, že stát vůbec nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. „Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba,“ oznámil NKÚ v tiskové zprávě. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.

„Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav,“ řekl v pátek ministr Havlíček. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), spadající pod ministerstvo dopravy, v pátek na svém webu sdělilo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů, ale zatím byl loni spuštěn jen pro vozovky.

ŘSD podle NKÚ nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci NKÚ při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. „Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů,“ uvedl úřad.

ŘSD většinu z kontrolovaných mostů řádně neudržovalo a včas neopravovalo. „Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové,“ doplnil NKÚ.

Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně. Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů podle kontroly zadalo ŘSD nezákonně bez uveřejnění.

ŘSD uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. „V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě,“ oznámilo. Podle ŘSD se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky a diagnostiku mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů. Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů. V tomto roce mají být podle ŘSD zahájeny opravy mostů celkem za zhruba 2,6 miliardy korun a příští rok chce ředitelství výdaje na opravy ještě navýšit.

Video Silničáři rozebírají most přes Novomlýnskou nádrž. - Hynek Zdeněk, blesk.cz

pokrok ( 18. srpna 2020 11:49 )

Každý jiný ministr -
po tom co se všechno již v tomto resortu dopravy událo,-
by už dávno, dávno rezignoval !!!

Ale Havlíčkovi jak vidět toto nevadí -
ten nmaká už od raních čtyř hodin,-

a proto stačí "dobře" zastávat i ministerstva dvě,-
kdy doprava je toho "zářným " příkladem.

Havlíček jak vidíme,- si bohatě vystačí jen se svými
slibokecy. rychlou kulomethubou a rozhazováním rukama, -

zrovna tak,-jako jeho šéf - estébák, podrazák a lhář
Andréš Babiš .

Jak všichni vidíme,-
tak po několika letém vládnutí Babišovy Stoky ANO -
nám slibovaný skutek - opět utek !

Ale hlavně,- že se za tento bídný stav -
berou velké peníze. A vo tom to celé je .

majke79 ( 17. srpna 2020 09:23 )

30 let od komančů nesáhli dnešní menedžéři na nic , jen hrabali pro sebe a takhle to potom dopadne

Zobrazit celou diskusi
Další videa