Číňané ovládli Soukupův klíčový podnik. V agentuře Médea má CITIC nadpoloviční podíl

Autor: ČTK - 
18. dubna 2020
10:30

Čínská finanční skupina CITIC získala majoritní podíl 57 procent v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea. Původně minoritní třicetiprocentní vlastník využil svou opci, a v agentuře tak má prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment více procent než její druhý majitel Jaromír Soukup. Ten dál drží většinu ve společnosti Empresa Media, která provozuje Televizi Barrandov nebo vydává časopisy Týden či Sedmička. Jenže Média pro něj je v byznysu klíčová. Uvedl to server Hlídací pes.

Čínskému státnímu koncernu se tak podle serveru otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě Médea. Tato mediální agentura podle serveru obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně.

Hlavními strůjci obchodu jsou podle Hlídacího psa bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý. „Nejedlý a spol. se dlouhodobě snažili o ovládnutí agentury Médea, která dotuje chod prodělečné televize,“ uvedl před týdnem web Neovlivní.cz.

Společnost Rainbow Wisdom Investment získala loni na podzim nepravomocné svolení antimonopolního úřadu nutné k tomu, aby se mohla podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea. Rainbow Wisdom Investment, kterou založila čínská státní skupina CITIC pro působení v Česku, získala podíly v obou společnostech loni v červnu, kdy přebírala aktiva holdingu CEFC China. V Empresa Media získala 49 procent, v marketingové Médea Group 30 procent.

Mediální dům Empresa Media vydává například časopisy Týden, Sedmička či Interview a knihy. Na přelomu let 2012 a 2013 do skupiny přibyla televize Barrandov.

Mediální agentura Médea funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Soukup ji převzal koncem 90. let a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů na českém trhu.

Inzerce v tisku se podle údajů Nielsen Admosphere pohybuje kolem 20 miliard korun ročně, objem reklamy v televizi loni přesáhl 57 miliard, na internetu zadavatelé za inzerci vydali 34 miliard korun.

Milan Šmid ( 20. dubna 2020 13:13 )

Soukup klesl na uroveń Kalouska ,Novotného,Fialy A TOHO CO MÁ GULE JAK BERAN

makmark ( 20. dubna 2020 00:04 )

vetsine zdejsich tluchubu se o miliardach na ucte ani nezda.. tak radeji komentujte tu ubohou Dominiku Gottoou, te rozumite asi lip

horalysa ( 18. dubna 2020 13:12 )

Soukup, Soukup, není to ten, co ho ulovila jedna zlatokopka co utekla od starého dědka Janečka? Zřejmě, "větší bere".

gejzovic ( 18. dubna 2020 12:03 )

A je to videt na chovani tak statecneho sportovce,clovek by neveril ze byl nekdy vkolektivu,aspon je vide co delaji penize,razem z mnena charakteru coz je videt u hodne lidi,hlavne nemakat a mastit si kapsy,hlavne sve

viho ( 18. dubna 2020 11:51 )

A kdo nutí zadavatele reklamy využívat tu čínskou agenturu Médea? Reklamu si můžou zadat přímo nebo využít jinou agenturu. Jestli ono tu nejde spíše o skrytou reklamu, tedy tzv. copywriting - psaní tendenčních článků na přání zadavatele, které vypadají jako běžné zpravodajství. Pak je asi pochopitelné, že si to zadavatelé nechtějí kupovat přímo, ale angažují do toho nějaké Číňany, kteří s manipulací a cenzurou médií mají bohaté zkušenosti.

Zobrazit celou diskusi
Další videa