Stovky lidí hlásí neoprávněné platby na Wish. Janu připravil podvodník o tři tisíce

Autor: Nikola Forejtová - 
18. dubna 2020
18:20

Internetové nákupní tržiště Wish se nejspíše stalo obětí hackerského útoku. Poškození jsou především uživatelé této aplikace, kde si můžete objednávat hlavně oblečení. Oslovené banky pak potvrzují, že v posledním měsíci evidují desítky případů, kdy jejich klientům neoprávněně zmizelo z účtu několik tisíc korun. O téměř 3 tisíce přišla i Jana, která se podělila o informace ze svého uživatelského účtu. Podvodníci dokázali za jeden den udělat několik objednávek a samozřejmě si změnili i adresu dodání. Janě se povedlo platbu zastavit, nyní čeká na to, až jí Wish prostřednictvím banky peníze vrátí, prozatím dostala od aplikace jen nákupní body. 

„Mám na Wish účet, který je přes mobilní aplikaci, kam si uložíte kartu a nakupujete. Mně přichází notifikace z banky a přišlo mi upozornění na pohyb na účtu, právě přes Wish. To mi přišlo zvláštní, protože jsem tam dva roky nenakupovala. Otevřela jsem to a zjistila, že 11. 4. byly nakupovány různé položky,“ popsala svou zkušenost Blesk Zprávám Jana. Janě tímto způsobem z účtu odešly téměř tři tisíce korun. 

Janě odešlo z účtu téměř 3 tisíce korun.Janě odešlo z účtu téměř 3 tisíce korun. | Archiv Jany

Není ale jedinou, které takto z účtu začaly neoprávněně mizet peníze. Podle informací se v tomto měsíci ozvalo několik desítek klientů, kteří řeší obdobný problém. 

„Evidujeme necelých 200 případů za tento měsíc. Wish ale spolupracuje a máme i dobré zkušenosti s našimi klienty, kteří s Wish komunikují,“ potvrdila Blesk Zprávám mluvčí Air Bank Jana Karasová, že k obdobným případům opravdu dochází. 

Reklamace na Wish mají i jiné banky. „Zaznamenali jsme desítky reklamací na aplikaci. Tento problém není na straně banky, ale na straně Wish,“ uvedl pro Blesk také mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

„Registrujeme výrazný nárůst reklamací a zneužití karet u obchodníka Wish, a to u klientů, kteří meli u svých účtů uloženy údaje o platební kartě. Obáváme se, že klientské přihlašovací údaje a registrované karty u tohoto obchodníka by mohly být kompromitovány,“ okomentovala Blesk Zprávám také mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

Podle Hrubého se nejspíše jedná o hackerský útok na Wish. Možní podvodníci se tak mohli nabourat do účtů klientů, kteří mají v aplikaci zadanou kartu, a směle tak mohou nakupovat. Jak ukazuje výpis účtu, který nám Jana poskytla, objednávky byly maximálně do 500 korun. 

Místo peněz dostala Jana body

„Odhlásila jsem kartu a ještě prošla adresy. Byla tam vepsaná nějaký americká,“ popisuje dále Jana. Objednávky pak byly zrušeny a peníze převedeny do nákupních bodů. Ty ale Jana nechce a zmiňuje, že komunikace s Wish není vůbec jednoduchá.

„Psala jsem tam e-mail, ale bez odpovědi. Nedá se tam ani dovolat, je tam jen automatický robot, který odpovídá na otázky kolem objednávek,“ doplňuje Jana s tím, že u své banky už se dočkala lepšího přístupu, peníze by jí tak měly být navráceny.

Adresa na Jany účtě byla americká.Adresa na Jany účtě byla americká. | Archiv Jany
 

Oslovené banky se pak shodují, že by se klienti měli ze svého účtu na Wish raději odhlásit a především pak odsud odstranit údaje o své platební kartě. „Kdyby nám klient podobnou situaci oznámil, tak my blokujeme kartu a vystavujeme novou,“ dodává k tomu Hrubý. 

„Když se to stane a my to identifikujeme, dokážeme kartu zablokovat. Máme možnost zablokovat i kartu na podvodných webech, ale v tomto případě jsme k tomu nepřistupovali, protože se jedná o velký mezinárodní obchod,“ doplňuje také mluvčí Air Bank.

K tomu, aby byly lidem peníze navráceny, stačí podle oslovených bank to, když lidé dokáží, se jednalo o neoprávněnou a neautorizovanou platbu. „Chceme po klientovi, aby nám dokázal, že kontaktoval Wish a požadoval peníze zpátky za neoprávněnou platbu,“ dovysvětluje Blesk Zprávám Hrubý. 

Wish je nákupní tržiště se sídlem v americkém San Francisku, které nabízí své zboží prostřednictvím mobilní aplikace a reklam na sociální síti. Oslovení experti doporučují, aby se i přes věrohodnost webu snažili klienti nezadávat své platební údaje. Případně doporučují vytvořit si dvě platební karty, z čehož jedna bude určená právě pro případy nakupování přes internet. 

„Klientům doporučujeme změnu hesla a jeho častou obnovu - minimálně jednou měsíčně. Také doporučujeme vymazat z účtů aktivní karty a pro placení u obchodníka Wish využívat zadávání údajů ke kartě manuálně pro jednotlivé objednávky,“ doplňuje Kopecká.

rottrek ( 18. dubna 2020 19:02 )

Jana by k tem trem litrum mela dostat jeste facku. Proc ma v mobilu debilni aplikaci, kdyz ji dva roky nepouzila? Proc ma v aplikaci ulozenou kartu? Kartu nikde nenechavam, ani zapamatovat na eshopec, prave z tohohle duvodu

Citronel ( 18. dubna 2020 19:00 )

I já skočil na lep,bylo mi podezřelé,že nelze k jejich výrobku přidávat komentáře,přesto jsem to riskl.Zboží jsem chtěl použít jako dárek,jenže nese takové známky opotřebení,že bych se musel stydět toto někomu nabídnout.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud