Rychlá a zběsilá jízda vykolejeného vlaku: Strojvedoucí překročil rychlost až třikrát
Část vagonů z vlaku, který v neděli odpoledne vykolejil u Mariánských Lázní, se podařilo v noci na dnešek odstranit z kolejí. Likvidace havárie, která se stala na špatně přístupném náspu, pokračuje. Vagony je třeba odstranit z kolejí, aby mohla začít diagnostika trati a její opravy. Zároveň probíhá vyšetřování nehody. A ukazuje na to, že strojvedoucí jel v kritickém úseku patrně až třikrát rychleji, než bylo povoleno.
Podle mluvčího krajských hasičů Martina Kasala se na odstraňování vagonů pracovalo celou noc. „Na místo večer dorazil vyprošťovací tank a velký jeřáb. Začalo se s postupným rozebíráním spletence vagonů. Podařilo se stáhnout už čtyři vagony z náspu a zároveň se podařilo jeřábu nakolejit jeden z vagonů, který stál na kolejovém svršku, ale mimo koleje,“ popsal ráno Kasal.
Dnes se podařilo z náspu odstranit další vagon. A protože se použití vyprošťovacího tanku osvědčilo, hasiči požádali o zapojení dalších dvou. „Nejdéle trvá příprava, i několik hodin, pak už odstranění vagonu z náspu je věc několika minut,“ popsal postup prací Kasal.
Speciální vozidĺo - vyprošťovací tank hasičů @SZDC_info , stáhl z náspu první z poškozených nákladních vagonů po nehodě vlaku u Mariánských Lázni. Odklízení práce budou pokračovat celé úterý. pic.twitter.com/zCYduykvNQ
— Jiří Svoboda SŽDC (@jirisvobodaSZDC) July 29, 2019
Jednotlivé vozy se hasiči a další pracovníci snaží i rozřezat, aby se s nimi dalo pohnout. Práce budou pokračovat pod vedením drážních hasičů, kteří operaci řídí. Od krajských hasičů si například vyžádali zázemí, sami si zajišťují další potřebnou techniku.
Oprava kolejí by mohla být rychle hotova
Jak dnes řekla ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová, hlavním cílem je nyní uvolnit kolejiště tak, aby násep mohl posoudit geodet a určit, zda je stabilní a zda lze začít s opravou kolejí. Samotná oprava kolejí by pak už nemusela trvat dlouho. Vlaky v úseku Mariánské Lázně – Chodová Planá zatím nahradily autobusy. Náhradní dopravu ale komplikují dvě omezení provozu se semafory, která přepravu prodlužují.
Bohužel šetření nehody nákladního vlaku u Mariánských Lázní ukazuje, že strojvedoucí zřejmě trojnásobně překročil povolenou rychlost. Nehoda se obešla bez zranění, škody půjdou do milionů. Vydal jsem pokyn k urychlenému vyšetření příčin nehody, opravy a znovu zprovoznění tratě. pic.twitter.com/3nrutlXWGE
— Jiří Svoboda SŽDC (@jirisvobodaSZDC) July 28, 2019
Podle mluvčího drážní inspekce Martina Drápala se nehoda vyšetřuje. „Je nutné vyslechnout svědky a analyzovat všechno dokumenty i rychloměr vlaku. Vyšetřování může trvat i několik měsíců,“ řekl dnes ČTK.
Strojvedoucí třikrát překročil rychlost?
Podle předběžných informací byla zřejmě bezprostřední příčinou vykolejení vlaku, který převážel v cisternách práškový vápenec, vysoká rychlost. V úseku je nařízena maximální rychlost 30 kilometrů za hodinu, strojvedoucí jel výrazně rychleji. Vagony se v zatáčce daly do pohybu a vykolejily. Při dramaticky vyhlížející nehodě nebyl nikdo zraněn. Škody se ale zatím odhadují na 29 milionů, jde ale jen o první odhad.
„Bohužel šetření nehody nákladního vlaku u Mariánských Lázní ukazuje, že strojvedoucí zřejmě trojnásobně překročil povolenou rychlost. Nehoda se obešla bez zranění, škody půjdou do milionů. Vydal jsem pokyn k urychlenému vyšetření příčin nehody, opravy a znovu zprovoznění tratě,“ uvedl na twitteru Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC.