Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Na 50 tisíc kamionů 2,5 tisíce parkovacích míst: Stání hledám dvě hodiny, zuří tirák Lukáš

Autor: Nikola Forejtová - 
10. března 2019
07:10

Tiráci musí během svých cest pravidelně zastavovat - ať už kvůli povinné přestávce, která musí nastat po 4,5 hodinách jízdy, nebo kvůli odpočinku mezi směnami. Přitom ale narážejí na nepříjemný problém - mnohdy marně hledají místo k parkování. Statistiky například říkají, že na cca 50 tisíc kamionů, které projedou denně přes D1 z Prahy do Brna, je zde pouze 2,5 tisíce parkovacích míst. Vozů přitom stále přibývá, problém je i v zahraničí. „Po třetí hodině už nikde nezaparkujete, hledám místo několik hodin a to už mám mít přestávku,“ postěžoval si pro Blesk Zprávy třeba tirák Lukáš (31).

„Když mám končit, hledám místo k parkování s předstihem, třeba o hodinu a půl dříve,“ svěřil se Blesk Zprávám řidič Lukáš, podle kterého je situace naprosto tristní. Podobně to vidí i tirák Pavel (45): „Chápu, že jsou lidi naštvaní, když vidí stát tři kamiony namáčklý v zatáčce. Teď jsme často stáli u Jinočan, kde se rušil nájezd na dálnici a bylo tam místo pro docela klidný přespání.“ 

Potíže jsou například na hlavním tahu z Prahy na Brno. „Denně projede jenom po D1 kolem 50 000 vozů. Čeká na ně pouze 2 500 míst, kde by mohly na chvíli zaparkovat, nebo tam ukončit svojí jízdu,“ přiblížil pro Blesk Zprávy Martin Kareš ze společnosti Pro řidiče EU. V Česku je podle něj v podstatě nereálné, aby tirák našel po páté hodině večerní volné místo k zastavení a určitě ne takové, kde by si mohl klidně zajít na záchod a opláchnout se.

Často se tak stává, že kamióny stávají v odstavném pruhu, jsou zaparkovány v přilehlých městech nebo na lesní cestě. „Výhodou je, když zná řidič okolí a dokáže najít místo mimo dálnici na tzv. industriálkách,“ říká Lukáš. Na kolikrát nešťastné tiráky se pak ale valí řada stížností nejen od lidí, kterým vadí přemíra kamionů kousek od jejich pole, ale také od samotných zaměstnavatelů a policie.

Není tedy prý výjimkou, že musí řidič porušit pravidla a jet i v čase, kdy už má povinnou přestávku. „Pokud řidič stihne zastavit do hodiny, hrozí mu sankce 5 000 na místě, nebo 10 000 ve správním řízení. V případě delšího porušení může obdržet i 4 body,“ informoval Kareš.

Počet nákladních vozidel, které jsou nyní brány jako nejlevnější „pojízdné sklady“, přitom neustále roste. Tím vším se ale posouvá a zhoršuje také začátek tzv. ranní špičky. Řidiči odjíždějí logicky co nejdříve, aby měli odježděno svých maximálních devět hodin a stihli pak v klidu zaparkovat. „Ještě před pár lety se z D7 dalo připojit z nájezdu na dálnici bez problému v 7 ráno, dnes je to problém i před 6 hodinou ranní. Obrovsky roste provoz,“ míní Kareš.

Česko není výjimkou, místa chybí všude

Problém mají ovšem řidiči po celé Evropě. Obdobnou potíž řeší třeba v Německu, kde podle odhadů chybí od 7 000 do 14 000 míst, ve Francii pak řidiče trápí také bezpečnost. „Často se na nehlídaných parkovištích krade a jsou v otřesném stavu. Často tam není ani možnost se opláchnout,“ stěžují si na poměry tiráci. 

Řešením by mohly být tzv. „chytrá parkoviště“, kterých je prozatím poskrovnu. „Jedno je na hranicích Rakouska a Německa. Funguje to tak, že u závory si vyberu jazyk, zeptá se mě, jestli nevezu mrazák a pak už si jen zvolím čas odjezdu a systém mi ukáže přidělený chlíveček, kam se vejdou i tři kamiony,“ vysvětlil Blesk Zprávám Lukáš.

Výhodou je, že systém díky době odjezdu může lehce určit, jak kamiony zaparkovat, aby ráno nevznikly potíže s vyjížděním. Navíc je vše online a řidič tak vidí, jestli má šanci na místě zastavit. „V současné době rozjíždíme pilotní systém pro sledování obsazenosti stání i v České republice. Týká se oboustranných odpočívek Antošovice a Klimkovice na dálnici D1,“ vyjádřil se pro Blesk Zprávy mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. 

Stavět oázy pro tiráky plánuje ŘSD už delší dobu. „Rekonstrukce stávajících odpočívek nebo jejich stavba se nachází v různých fázích připravenosti, většina z nich byla zadána v uplynulých třech letech. Nyní byla dokončena rekonstrukce na D5, kde je 20 nových stání pro kamióny, v plánu na rok 2019 je pak dalších 213 nových stání a v přípravě je dalších 407,“ doplnil Studecký.

Podle dokumentu, který zkoumá stav odpočívadel, by měla být nová místa komfortní. „Všechny typy odpočívek budou vybaveny osvětlením, kamerovým systémem, odstíněním od dálnice a také budou oploceny. K dispozici budou moderní lavičky a koše. Samozřejmostí je WC a vysázená zeleň,“ píše se v dokumentu ŘSD.  

Problému se chytají ale také soukromí investoři, jak upozorňuje Kareš. Budují obří plochy, kde může kamioňák nejen zaparkovat, ale také se občerstvit, zajít si do sprchy a navíc jsou projektované tak, aby se mohl řidič v klidu vyspat. „V Česku je řada parkovišť stavěná tak, že kabina jde směrem k dálnici a hluk z ní tak jde přímo k uším odpočívajícího kamioňáka. V Polsku aspoň vybudovali protihlukové stěny,“ dodává Kareš.

Josef124 ( 23. listopadu 2019 14:14 )

Bohužel je to pravda. Také mám kolikrát co dělat, abych našel parkoviště, na kterém je místo. Naštěstí jsem si před pár lety koupil vlastní kamion z http­s://ww­w.tir­centru­m.cz/ , takže nemusím už tolik hlídat přestávky, jako když jsem byl zaměstnaný, ale stejně si člověk potřebuje odpočinout a protáhnout se.

MartynPech ( 17. března 2019 10:59 )

Na tehle diskuzi je krasne videt jak jsou cesi zku. Rvene. Vyje. Bane netolerantni pi. Ce . A to na obou stranach. U ridicu osobaku se jedna o frustraci .... zadluzeny nudny zivot makaji za hrst ryze a tak si stezuji na vse kolem sebe. A taky jde o zavist protoze si nikdy nevydelaji 50 000 jak nekteri kamionaci . Pamatujte cim vetsi nervak tim vetsi socka jinak me prekvapuje ze nemec za vodou v porshe s kamiony nema problem protoze si uvedomuje ze prave siky nim to porshe ma

martinkares ( 17. března 2019 10:40 )

tak u nás a v unii platí nejnověji nařízení 561/2006...aetr je mimo unii, byt na vyjímky stejný

Weet1237 ( 10. března 2019 15:22 )

Ty ses fakt p*ča to snad ani není možný.. Bez nich bys chcípl.. Ty ku*do jedna zku**ená...

Ji Hejhal ( 10. března 2019 14:01 )

A koukám že sem takoveto ,,ho... "píší samí inteligenti kteří toho o logistice a problemech kamionaků vedi opet ho ... Kdyby nejezdily kamiony tak nemáte co do huby. To si uvědomte. A hlavně:oni to nevozi pro sebe!!! Ale pro tebe!!!!

Zobrazit celou diskusi