Ňafinka psychoterapeutem. Pudlice pomáhá dětem s ADHD, novorozencům i seniorům
Pes je nejlepším přítelem člověka a nedocenitelným pomocníkem nejen slepců, ale také lékařů. V canisterapii, neboli terapii „psí láskou“, vidí fyzioterapeutka z FYZIOkliniky Iva Bílková jen samé klady. „Přítomnost psa při terapii lze využít k aktivizaci pacientů, kteří hůř navazují kontakt lidmi. Je pomocníkem při práci s handicapovanými, dětmi s ADHD i lidmi s autismem,“ říká. Pudl Ňafinka je tak na klinice plnohodnotným psychoterapeutem. Leží s pacienty na lůžku, zahřívá novorozence a učí neposedné děti spolupráci.
Terapie pomocí zvířat se používá jako forma sociální a duševní rehabilitace. „Pohovor“ na animoterapeuta úspěšně zvládnou kočky, myši, morčata, králíci, koně a dokonce i ryby nebo plazi.
„Výhodou psa bývá především schopnost naučit se různým povelům, které mohou klientovi pomoc v samoobsluze. Pes také dělá, buď spontánně nebo na povel, i kousky, kterými rozesměje duši klienta,“ míní psychoterapeutka, která s fenkou Ňafinkou organizuje vzdělávací exkurze pro školy, školky ale i pro domovy seniorů.
Cílem exkurzí je buď dodat motivaci žákům s poruchami chování, ADHD či dětem s mentálním i tělesným postižením nebo pomoci důchodcům a hospitalizovaným dětem při pocitu odloučení.
Fenka může zahřívat i novorozence
Ňafka je fenkou trpasličího pudla, je velmi malá, a proto může bezpečně spát na posteli s pacienty upoutanými na lůžko nebo může zahřívat novorozené děti. Dokonce pomohla holčičce překonat strach ze psů.
„Holčička seděla při exkurzi úplně vzadu a nezapojovala se do programu. Myslela si, že jsou psi zlí a koušou. Ukázala jsem jí fotografie psů, u kterých měla za úkol rozeznat, kdy se pes směje a chce si hrát i jak rozeznat psí hněv,“ popisuje průběh exkurze Bílková.
„Ňafka byla skvělým exemplářem. Holčička postupně pochopila a během následujících pár minut její strach roztával. Na konci si Ňafku pohladila a dala jí z ruky pamlsek,“ řekla.
Pomáhají i „bojová“ plemena
Nejčastějšími canisterapeuty jsou labradoři a trochu překvapivě i takzvaná „bojová“ plemena jako pitbulové nebo bulteriéři. Nezáleží ale tolik na plemeni jako na povaze psa.
„Musí být pohodový a kamarádský, jelikož bude v rámci terapie vystaven někdy nešetrnému hlazení, objímání a mačkání,“ zdůrazňuje Bílková a dodává, že při zkouškách se testuje i reakce pejska na nenadálý hluk, například když upadne plná taška s plechovkami. „Neměl by utéct či zavrčet, ale v klidu to přejít, těch rozličných zkoušek je celá řada,“ říká.
„Pozitivní vliv psů na děti i dospělé funguje hned na několika úrovních. První je citová, kdy člověka naplňuje hlazení, mazlení a komunikace se psem. Druhá rozumová, kdy se děti lépe soustředí na cílenou hru, třetí je pohybová a čtvrtá relaxační,“ popisuje fyzioterapeutka. V Česku se canisterapie začala rozšiřovat v roce 1990.
Canisterapeutický tým tvoří vždy psovod a pes, oba s absolvovaným kurzem a zkouškou, čímž získají oprávnění pracovat jako zdravotníci. Pes musí být absolutně poslušný.
Pro ADHD děti je vhodný i chameleon
Pokud se někteří rodiče obávají koupit psa, nebo snad nesnáší chlupy a venčení, terapeutka doporučuje jakékoliv jiné zvíře.
„Alergici přežijí i pudla jako je Ňafinka, ale mají hodně jiných možností. Existují psí naháči, morčata a potkani bez srsti anebo skvěle poslouží plazi a rybičky. Například chameleoni cvičí trpělivost a celkové zklidnění, stejně tak i rybičky,“ dodává s tím, že život se zvířetem děti učí, jak se chovat k živému tvoru a co znamená zodpovědnost.
Když hyperaktivnímu dítěti pořídíte zvíře, je ale na místě se trochu obávat. Nikoliv o dítě, jako spíš o mazlíčka. „Dáte-li mu do ruky třeba pakobylku nebo podobný hmyz, učí se jemné motorice v rukách. Musí být opatrné, aby kobylku nezmáčklo. Dítě mnohem lépe komunikuje a přistupuje na dohody, když má pak jako odměnu zvíře a jeho lásku,“ uvádí závěrem Bílková, která se jako hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky stará nejen o Ňafinku, ale také o lidi, kteří se jí svěří do péče.