Obchodníci stvořili Čechy lačné slev, varuje odborník. Jak nenaletět?
Zimní výprodej, letní výprodej a jarní likvidace. Ale také předvánoční slevové tornádo, povánoční slevové bomby, velikonoční slevová nadílka a mnoho dalších „úžasných“ slev nás potkává během celého roku. Host pořadu Blesku Epicentrum a vedoucí právního oddělení dTest Lukáš Zelený ale upozornil na mnohdy nesmyslné nabídky a parodie slev, které Čechy v obchodech atakují a oni je berou útokem. Český člověk dá totiž za zlevněné zboží až 51 procent z výdajů za domácnost. A leckdy naletí na falešné slevy nebo umělou likvidaci prodejen.
Psychika člověka je vrtkavá a na slova o ušetřených penězích zkrátka slyší. „Obchodníci vytvořili slevychtivé Čechy. Ti pak výhradně nakoupí různé zboží jenom ve slevě. Taková aviváž, prací prášek nebo káva se prodává výhradně ve slevě,“ zdůraznil Zelený. „Nekoupíte si kávu za 200 korun, když víte, že téměř celoročně je v akci za 100 korun,“ dodal.
Obchodník se snaží nalákat člověka do prodejny, kde mu po cestě pro rohlíky nabídne desítku slev. Ten nemá čas kontrolovat předchozí ceny a srovnávat je s jinou prodejnou. Věci tak vezme a spokojeně odchází.
„Nemáme čas hledat opravdu výhodnou nabídku nebo porovnávat ceny s jinými obchody. Obchodníci sází na unáhlené a rychlé nakupování, kdy se nás hlavně snaží přivést do obchodu,“ řekl Zelený pro Blesk v pořadu Epicentrum. Podle odborníka se pak Češi nachytají nejčastěji na falešnou slevu. Například na to, když se před Vánoci zvedne cena brambor jakožto žádaného zboží. A po pár týdnech je obchod zlevní, ale v podstatě na úplně původní cenu, která platila před navýšením.
Totální likvidace může být jen trik
Vždy platí ověřovat si cenu a v místě, kde nakupujeme prvně, být obezřetnější. „Není výjimkou, že nakoupíte zboží v obchodě s nápisem totální likvidace, a likvidace zde bude trvat ještě několik let. Všechno je to marketing obchodníka, cílem je prodat a vydělat,“ varoval Zelený.
Přestože si člověk zřejmě nebude dělat průzkum trhu a cen u všeho, stojí za to vyhledávat cenu před zlevněním, která musí být ze zákona povinně zveřejněna. Internet pak dokonce nabízí slevový srovnávač, kde se vám ukáže, za jakou cenu nabízejí daný produkt ostatní obchody.
Dalším nejběžnějším trikem je slovní hraní se slovy „až“ a „do“. U stojanu s kalhotami bude napsaná sleva „až do 50%“, ale zlevněné opravdu o půlku, budou jedny kalhoty. Především pak prodavači aut nebo telemarketéři používají nabídku „pouze dnes“. Člověka nalákají na velmi výhodnou akci, která ale figuruje pouze v okamžiku, kdy s vychytralým prodejcem mluvíte.
Expert proto radí, abychom důkladně kontrolovali cenovky, zkoušeli najít alespoň pozůstatek po staré ceně, srovnávali na internetu a zkontrolovali, jestli se cena vztahuje i na produkt, který nám padl do oka.
Více o slevách a jejich ukotvení v české mentalitě i zákoně se dovíte v pořadu Epicentrum.