V Česku letos přibyly čtyři kilometry dálnic. Šnečí tempo Ťok hází na Kalouska

Autor: ČTK, for - 
31. 12. 2018
20:10

Letos byly v Česku dokončeny pouhé čtyři kilometry nových dálnic. Na rekonstruované dálnici D1 stavební firmy předaly k užívání 26 kilometrů. Dokončeno bylo také 15 kilometrů silnic první třídy. V pondělí to sdělilo ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Sněmovní opozice pomalé tempo výstavby kritizuje. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který je ve funkci víc než čtyři roky, poukazuje na to, že jeho předchůdci přípravu staveb zastavili.

Vláda v loňském programovém prohlášení uvedla, že chce do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů opravené D1. V letošním roce zahájily stavební firmy stavbu 54 kilometrů nových dálnic a 16 kilometrů silnic první třídy. Na rekonstruované D1 to bylo 21 kilometrů.

Vláda je kvůli pomalé výstavbě a opravám silnic dlouhodobě terčem kritiky, podle expertů je tempo výstavby pomalé i nyní. Například podle analytika společnosti Cyrrus Petra Pelce je problém především v přípravné fázi, která v Česku trvá zpravidla více než deset let. V letech 2018 až 2020 předpokládá Pelc výstavbu zhruba 50 kilometrů dálnic.

Kritikou nešetří ani opozice. „Když se ministr vymlouvá na své předchůdce první rok ve funkci, je to standardní. Druhý rok je to už drzost. Nevím, jak nazvat ‚odvahu‘ svádět svoji neschopnost na své předchůdce pátým rokem ve funkci,“ napsal o víkendu na Twitteru šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek. Ťok oponoval, že Kalousek jako ministr financí stopnul peníze na přípravu staveb a teď si stěžuje, že nejsou. Ministerstvo dopravy se kritice brání také poukazem na délku zahájených silničních staveb.

Česko je „prošpikované“ rekonstrukcemi

V současné době je rozestavěno 192 kilometrů dálnic (včetně oprav na D1) a silnic prvních tříd. Na nové úseky dálnic připadá zhruba 70 procent. Nejdelšími úseky jsou Hradec Králové - Smiřice na D11 (15,46 km), Časy - Ostrov na D35 (14,7 km) a Přerov - Lipník na D1 (14,32 km).

„Nejvíce rozestavěnými dálničními stavbami jsou a v příštím roce budou brněnská D1, jihočeská D3, karlovarská D6, chomutovská D7, hradecká D11, ale také obchvat Frýdku-Místku na D46 a D56, pokračování dálnice D48 nebo obchvat Otrokovic na D55,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

K zahájení stavebních prací je podle něj na příští rok připraveno dalších 172 kilometrů dálnic a silnic první třídy.

Doporučujeme
victor1 ( 1. ledna 2019 20:39 )

No jo,ale zase si vemte kolik přibylo za ty prachy z dotací a státního rozpočtu milionářů.A policie spinká jak děťátko.No jo,kluci od policie mají také rádi prachy,tak jako všichni.A kecy o dálnicích už ani Ťok. A velká sranda je,co se děje s oněmi dotacemi v regionech.Ve městech a i dokonce již na vesnicích.Ty pravicové strany a ČSSD s tím kradením nepřestanou.A proto:STOP DOTACÍM!!!Ovšem,nejhorší v tomto směru jsou nové strany a združení třeba,(Žít Brno,nebo Občané pro - a nyní název města či vesnice.)Jsou to totiž odnože ODS,TOP 09 a KDU - ČSL,neboť normálně by ty strany nikdo nevolil.

gabreta ( 1. ledna 2019 11:19 )

Místo kritiky Ťoka, bych doporučil vyhledat, že Kalousek opravdu výstavbu dálnic zmrazil. Nebo si stačí vzpomenout na Hradeckou dálnici a dvacetileté jednání o výkupu pozemků od Havránkový! Stačí jen mít trochu soudnosti a hlavně nezapomínat na léta minulý! Od současný vlády chce opozice hned to, co sama nedokázala za třicet let!!

lynx ( 1. ledna 2019 10:17 )

A v r. 2069 začne nová rekonstrukce D1 spočívající v odvezení celé stávající D1 do pi.če a doleva a výstavbě nové dálnice D1.2. Jenže to tady už Danťok nebude.

tomik007 ( 1. ledna 2019 00:47 )

Ten kanal Dunaj Labe bude vetsi tunel nez BLANKA

anonym01 ( 31. prosince 2018 23:45 )

kalousek je takovej politickej hromosvod. svezou se po nem hromy i blesky tech neúspěšných hlupcu . zavist, zemane, zavist ze byl uspesnejsi !

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa