České trable s mýtem: Nového provozovatele hledají dál, Ťokův zrušený tendr ožívá

Autor: ČTK - 
23. 8. 2018
13:03

Řadu let již hledá ministerstvo dopravy nového provozovatele na mýtný systém v Česku, spravovaný firmou Kapsch. Ministerstvo dopravy předběžně vybralo konsorcium firem CzechToll a SkyToll, antimonopolní úřad tendr zrušil. Ťokův resort proti tomu podal rozklad a vyšlo mu to - zrušení tendru se tak ruší. Ministr si rozhodnutí pochvaluje, správce mýtného systému se bude hledat znovu.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže znovu přezkoumá zadávací řízení na mýtný systém, ministerstvo dopravy podle něj vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Konsorcium, které ministerstvo vybralo, mělo za 10,75 miliardy korun deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy.

Kapsch je překvapený

Společnost CzechToll rozhodnutí antimonopolního úřadu k mýtnému tendru uvítala. Důvody ke zrušení celé soutěže byly podle firmy nedostatečné. Firmu Kapsch rozhodnutí ÚOHS k mýtu překvapilo, podle ní byly dřív zrušeny zakázky i kvůli menším chybám. Společnost nabízí náhradní řešení mýta.

Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj dnes zrušil prvoinstanční rozhodnutí, jež v květnu zrušilo výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Novinářům to oznámil mluvčí úřadu Martin Švanda.

„Hlavním důvodem zrušení zadávacího řízení v prvním stupni byla netransparentnost při předávání části zadávací dokumentace na přepisovatelných datových nosičích, takzvaných flash discích, jejichž obsah nebyl zajištěn proti případné změně a nebylo možno takové změny obsahu ani zpětně přezkoumat,“ připomněl Švanda.

V platnosti zůstává předběžné opatření, jímž se zadavateli zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) Rafajovo rozhodnutí uvítal. „Já jsem rád, že takové rozhodnutí padlo a že to umožňuje, abychom pokračovali v soutěži, jak jsme říkali,“ řekl Ťok novinářům v Praze. Samotný obsah rozhodnutí nechtěl blíže komentovat, protože zatím neměl možnost se s ním seznámit.

Video Babiš tu měl řešit dálnice, radši šel řešit s olympioniky medaile, zaútočil prezident Hanák - Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy
1080p 720p 360p

Nový provozovatel se hledá už pátým rokem

České problémy s mýtem však pokračují. Již v prosinci 2013 přitom ministerstvo dopravy (MD) vlády Jiřího Rusnoka v demisi oznámilo záměr vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2016. Řízení, s jehož vypsáním nesouhlasili představitelé chystané koaliční vlády ČSSD, ANO a lidovců, nakonec vypsáno nebylo. Tendr na manažera vypsalo ministerstvo v červnu 2014 - tehdy jej vedl Antonín Prachař (tehdy ANO). 

Přihlásilo se šest firem, tendr však provázely pochybnosti o regulérnosti. Ministerstvo sice na podzim vyhlásilo vítěze - firmu Arthur D. Little s cenou 23,5 milionu korun - nový ministr Dan Ťok (za ANO) ale v prosinci soutěž zrušil.

Video Ministr dopravy Dan Ťok: Německé mýto není diskriminační - Blesk - Jaroslav Šimáček
720p 480p 360p 240p

V lednu 2015 Ťok v České televizi řekl, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se MD k dálničním známkám pro kamiony. V březnu se jeho resort dostal do časové tísně. Ministerstvo oznámilo, že bude v případě prodloužení smlouvy s Kapschem požadovat výraznou slevu. Společnost se ohradila s tím, že jde o formu nátlaku. Do vypršení smlouvy s Kapsch v roce 2016 ministerstvo nový tendr vypsat nestihlo.

Nový tendr vypsalo až v červnu 2017. V plánu bylo, že během deseti let za provoz utratí MD 29 miliard korun. Tendr následně kritizovala mimo jiné Hospodářská komora. Podle Kapsche nedostali uchazeči stejné podklady a na začátku roku 2018 zahájil ÚOHS na podnět Kapsche s ministerstvem již třetí správní řízení, kdy firma zpochybnila neutralitu výběrového řízení. 

V březnu 2018 se do tendru přihlásili všichni čtyři zájemci, kteří dopředu zájem avizovali (Kapsch, SkyToll, National Toll Payment Services a T-Systems). Kapsch později dodal, že je připraven svou nabídku upravit tak, aby lépe vyhovovala požadavkům ministerstva a byla ekonomicky výhodnější.

Nejvýhodnější nabídku však dle Ťoka podalo konsorcium CzechToll a SkyToll, na což reagoval Kapsch námitkami proti výsledkům tendru. V květnu 2018 ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru s tím, že zadavatel dle něj porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Dnes však antimonopolní úřad potvrdil, že zadávací řízení na mýtný systém ještě přezkoumá.

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa