Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

6 českých mostů na spadnutí: Pravda odhalena! Jaké to jsou a hrozí italská tragédie?

Autor: Michaela Kalkusová, Tomáš Koníček - 
18. srpna 2018
05:02

Země v celé Evropě se po zřícení janovského mostu ptají: Jsou ty naše bezpečné? Logicky tato otázka padla i v Česku. Odpověď? Šest mostů na silnicích I. třídy bylo u nás loni v havarijním stavu. O které šlo? To Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepochopitelně tajilo. Až šlo na nátlak Blesku s pravdou ven ministerstvo dopravy.

Po katastrofě v Janově, kde se most zřítil za plného provozu, vydalo ministerstvo dopravy prohlášení, že žádný z dálničních mostů u nás není havarijní. „Je jich celkem 1682 a všechny jsou minimálně v dobrém stavu,“ řekl Blesku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Jenže na silnicích první třídy už to tak dobré není! „Tady je 3200 mostů, z nichž některé jsou ve vynikajícím stavu, ale některé jsou ve špatném stavu, a šest mostů dokonce bylo v loňském roce detekováno jako havarijní,“ popsal Rýdl.

Konkrétní mosty nejdřív tajili

O které mosty se jedná? „Konkrétně které mosty jsou nebo byly havarijní, uvádět nebudeme, abychom nešířili jakoukoliv paniku mezi řidiči. Už jsou v rekonstrukci, po rekonstrukci, anebo prošly demolicí a nyní probíhá výstavba nového mostu,“ zněla překvapivá odpověď.

Ani na opakovaný dotaz po dva dny Rýdl nechtěl upřesnit, o které mosty šlo. ŘSD paradoxně odmítlo zveřejnit i seznam těch, které jsou po rekonstrukci, či byly zdemolovány. Co je k takovému kroku opravňuje? Blesk tedy šel výš!

Ministerstvo dopravy: Tady máte seznam

Nesmyslné tajení seznamu problematických staveb na silnicích I. třídy zvrátilo až ministerstvo dopravy. Blesk se na úřad obrátil, protože je zřizovatelem ŘSD. Odpověď přišla takřka obratem. „Jedná se o kapacitně nesrovnatelně menší mosty. Nelze je porovnávat s velkou stavbou jako v případě janovského mostu a této tragédie. Proto byla ze strany ŘSD obava, aby nebyla srovnávána neporovnatelná díla a nevytvářela se tím 'poplašná zpráva', že tyto mosty snad brzy spadnou,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Stavba Správce Co s nimi dělají
Most Souš Město Most

Vlastník město Most provádí nápravu.

Most Chotěšov ŘSD

Připravována dokumentace přestavby.

Most před obcí Banka ŘSD

Provizorní zabezpečení, zpracovává se projektová dokumentace.

Most přes Tyru Oldřichovice

ŘSD Opravuje se.

Most přes Desnou Petrov nad Desnou

ŘSD

Byla podána žádost o stavební povolení.

Most v obci Vlachov ŘSD

Podána žádost o demoliční výměr, most mimo silnici I/44 po přeložce této silnice.

Podle závěrů studie o českých mostech, kterou autoři Tomáš Rotter, Miroslav Teichman a Jan Volek v dubnu prezentovali na konferenci Mosty 2018, potřebuje opravu asi tři tisíce mostů na silnicích všech tříd. To by stálo asi 27 miliard korun. „Na silnicích II. a III. třídy je cca 13 tisíc mostů, z nichž 92 je v havarijním stavu, tedy 0,7 %. Krajům, které mají tyto mosty ve správě, letos dáváme ze státního rozpočtu dotaci ve výši čtyři miliardy korun na opravy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Video  Zřícený most v Itálii: Desítky obětí a spekulace o příčině  - Reuters, Pavel Kříž
Video se připravuje ...

Jaká je konstrukce českých staveb?

Zřícený most v Janově měl neobvyklou konstrukci. Byl závěsný, ale místo lan se v jeho případě použily pevné závěsy z předpjatého betonu. Zda to byla příčina neštěstí, to se zatím neví. Předpjatý beton se ale běžně používá ke stavbě mostů i u nás a ty zatím „drží“. Jak jsou nejznámější české silniční a dálniční mosty konstruované? To pro Blesk popsal docent Lukáš Vráblík z katedry betonových a zděných konstrukcí, Fakulty stavební ČVUT v Praze.

Nuselský most, Praha

Spojnice Pankráce a Nového Města v Praze patří k nejznámějším mostům u nás. „Tvoří ho spojitá rámová konstrukce z předpjatého betonu. Stavěl se technologií letmé betonáže (při té se postupuje po částech a bednění je připevněno na speciální pohyblivou konstrukci, pozn. red.). Má jeden komorový příčný řez pro oba jízdní směry. Konstrukce je v provozu více než 40 let,“ uvedl Lukáš Vráblík. Podle analýzy TSK z roku 2016 je most v uspokojivém stavu.

Lochkovský most, Praha

Jeden z nejmladších mostů u nás byl dokončen v roce 2010. „Je tvořen sdruženou
rámovou konstrukcí o pěti polích, hlavní pole má skloněné vzpěry. Nosná konstrukce je ocelo-betonová. Skloněné betonové stojky podpírají spřaženou ocelo-betonovou mostovku. Jedna nosná konstrukce slouží oběma směrům,“ popsal Lukáš Vráblík. Podle hodnocení ŘSD je konstrukce mostu na stupni čtyři a spodní stavba na stupni dva ze sedmi. Čtyřka je stále uspokojivý stav, u tak mladého mostu je to ale překvapivé.

Barrandovský most, Praha

„Barranďák“ jsou vlastně dva mosty vedle sebe, každý pro jeden jízdní směr. „Je to dopravně a geometricky velmi složitá konstrukce propojující několik významných pražských komunikací. Tvoří jej spojitá komorová mostní konstrukce z předpjatého betonu. Z hlediska intenzity dopravy se jedná o nejzatíženější mostní konstrukci u nás,“ shrnul Lukáš Vráblík. Podle TSK je ve špatném stavu a měl by podstoupit generální opravu.

Lanový most, Praha

Most na pražské Jižní spojce sice nemá oficiální název, vžilo se ale pro něj označení Lanový podle jeho zavěšené konstrukce z předpjatého betonu. „Má komorový příčný řez, jedna společná nosná konstrukce je pro oba dva směry. Realizována byla technologií kombinující letmou betonáž a montáž s vyvěšováním. Na mostě je situováno šest jízdních pruhů,“ doplnil Lukáš Vráblík. Na mostu se v roce 2008 propadl koncový příčník a byla nutná oprava, po jejím provedení je podle hodnocení stav mostu dobrý.

Video  Zřícení mostu u italského Janova: Grafika ukazuje, jak se to stalo  - Reuters, Bohuslav Štěpánek
Video se připravuje ...

Estakáda Prackovice, D8

„Tady byla použita spojitá komorová konstrukce z předpjatého betonu. Dvě mostní konstrukce vedle sebe, separátní pro každý směr dálnice. Jedná se o segmentovou konstrukci sestavenou z jednotlivých prefabrikovaných dílců,“ popsal způsob výstavby Vráblík. Po sesuvu půdy kvůli nestabilnímu podloží v roce 2013 se jeho otevření protáhlo o tři roky, do všech pruhů auta mohla až loni v září. A stále je v rukou stavbařů.

Most Vysočina, D1

Jedna z nejimpozantnějších staveb na dálnici D1 je složena ze dvou samostatných mostů. „Každý je tvořen spojitou ocelovou konstrukcí, mají uzavřený ocelový průřez s ocelovou deskou. Nosná konstrukce je uložena na vysokých betonových pilířích ve výšce cca 77 m. Celková délka přemostění je cca 425 m,“ popsal Lukáš Vráblík. Podle hodnocení ŘSD je nosná konstrukce mostu na stupni čtyři a pilíře na stupni pět ze sedmi. Bude se opravovat v rámci modernizace dálnice D1.

Další v havarijním stavu

Černá hora mezi Brnem a Boskovicemi, na silnici I/43

„Během rekonstrukce jsme zjistili, že není ve špatném stavu, ale v havarijním. Most jsme provizorně podepřeli, část dopravy jsme na něj vrátili a připravili změnu z rekonstrukce na demolici. Ta už proběhla a nyní tam stavíme nový most,“ popsal Jan Rýdl.

Beroun, na silnici I/3

„U něj jsme zjistili havarijní stav během rekonstrukce silničního svršku. Okamžitě jsme reagovali a most jsme opravili,“ uvedl Rýdl.

TQM2000 ( 22. srpna 2018 09:10 )

Informacím v článku zcela nevěřím, jelikož ŘSD testovalo most přes Nové Mlýny a první reakce byla, že jej musí úplně uzavřít. Pak tedy, že nespadne hned, když po něm budou jezdit auta jen jedním pruhem. Kolik takových mostů v ČR máme, které jsou vlastně jen ve špatném stavu, ale když po nich nebudou jezdit auta, tak hned nespadnou!

paralenka ( 18. srpna 2018 08:51 )

Mně v tom výčtu chybí havarijní stav mostů přes Moravu v Olmiku a asi nejen tam. Jeden už padl, další to má za pár. Zdá se, že ministerstvo dopravy dodává neúplné informace, nebo možná nevidí dál než za Prahu a D1. Mnoho mostů totiž dostalo záhul v době povodní r. 1997 a dnes po víc než 20 letech se to teprve řeší.

willi48 ( 18. srpna 2018 07:59 )

nuselák šel do provozu v roce 1973, to ale na sdělení 105105 nic nemění

Zobrazit celou diskusi