Češi uvízli na Rhodosu na 17 hodin. „Utřou nos“ s odškodným po kolapsu letiště

30. 7. 2018
17:22

Do nepříjemné situace se v neděli večer dostaly stovky cestujících - mezi nimi i Češi - na řeckém ostrově Rhodos. Kvůli poruše IT systému na tamním letišti nebylo možné provést odbavení, lidé tak museli více než 17 hodin sedět a čekat, až se problém vyřeší. Mnoho z nich si stěžovalo na nedostatek informací, nepohodlí i fakt, že zmeškají navazující spoje. Na odškodnění ale v tomto případě mohou zapomenout, jak zjistily Blesk Zprávy. Důvod vysvětlil ombudsman Blesku Petr Novák, který působí jako právník ve společnosti Vašenároky.cz.

Zpoždění letecké dopravy je nepříjemná věc, natož pokud trvá déle jak 17 hodin. Tak tomu bylo například u Hanky F., která měla odletět z ostrova v neděli v 22:50, ovšem  spoj se vznesl do vzduchu až následující den kolem 16:40.

Člověku může něco takového velice zkomplikovat plány, nemluvě o tom, že nocování na letišti je silně nepohodlné. Obzvlášť pokud cestujete s malým dítětem nebo seniorem. I proto existuje institut odškodnění, na které mají cestující za určitých podmínek nárok.

Povaha těchto podmínek je ale důležitá. Záleží totiž na tom, z jakého důvodu je let zpožděný. V případě Rhodosu za to mohlo podle všech indicií samotné letiště, jelikož se mu porouchal IT systém. Jak cestovní kanceláře, tak letecké společnosti v tom tak byly nevinně.

Ubytování a stravu zajišťuje dopravce

Podle právníka Petra Nováka se tato situace klasifikuje jako mimořádná okolnost. Finanční odškodnění za zpoždění letu tak nevzniká. Mezi další takové okolnosti patří například teroristický útok, politická nestabilita v zemi, stávka třetí strany nebo přírodní katastrofa - jinými slovy události, jejichž průběh cestovní kancelář ani dopravce neovlivní.

Jestliže došlo k selhání IT systému letiště, bohužel cestujícím nárok na odškodnění dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady nevzniká. V tomto případě se jedná o tzv. mimořádnou okolnost, kterou nemohl letecký dopravce ovlivnit, proto je odpovědnosti za zpožděný let zproštěn,“ uvedl Novák pro Blesk Zprávy.

Neznamená to ale, že by lidé neměli nárok vůbec na nic. „Cestující stále mají nárok na občerstvení v letištním obchodě, pokud je let zpožděn více než 2 hodiny, přičemž nezáleží na tom, z jakého důvodu ke zpoždění došlo. Letecké společnosti v takových případech většinou rozdávají svým klientům na občerstvení vouchery, které lze uplatnit přímo na letišti, pokud tak však neučiní, může si cestující zakoupit jídlo sám a po letecké společnosti následně požadovat proplacení účtenek,“ dodal Novák. Hodnota voucheru není daná, odvíjí se prý společnost od společnosti.

V případě, že zpoždění trvá přes noc, pak vzniká i nárok na ubytování. „Pokud je let zpožděn přes noc, mají cestující také nárok na zajištění noclehu a dopravu na něj. V případě, že nocleh letecká společnost nezajistí, může si cestující nocleh obstarat sám a následně po dopravci požadovat proplacení nákladů za hotel, případně cestu tam i zpět,“ vysvětloval právník.

Totální kolaps letiště

Problém na Rhodosu nastal v neděli 29.7. kolem 22:30 večer. Letiště kvůli zkolabovanému systému nemohlo žádného cestujícího odbavit, stovky lidí, včetně mnoha Čechů, tak zůstaly čekat v odletové hale. Někteří se po chvíli vrátili zpět na ubytování, jiní vyčkávali a doufali.

Letiště tehdy vydalo jen krátkou zprávu, že cestující čeká zpoždění. „Kvůli technickým obtížím by měli pasažéři očekávat zpoždění v letovém řádu. Pro další informace prosím kontaktujte své aerolinky nebo cestovní kancelář. Omlouváme se za nepříjemnosti,“ uvedlo rhodoské letiště.

Běžný provoz nastal až následující den odpoledne. Porucha zkomplikovala i provoz letů směrem na Rhodos, řada letů byla odkloněna do jiné destinace, přes kterou se teprve dostala na ostrov.

ŘEŠÍTE PROBLÉM? OMBUDSMAN BLESKU VÁM DOKÁŽE PORADIT V ŘADĚ OBLASTÍ

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa