Má váš let zpoždění a vy čekáním strávíte několik hodin na letišti? Nebojte se ozvat a chtít náhradu. A pozor! Nárok na odškodnění mají i cestující, kteří si letenku zakoupili v rámci zájezdu, a tedy i charterových letů!
Dopravce vás při zpoždění nemůže odbýt jen třeba poukazem na kávu zdarma. „Výše kompenzace je aktuálně stanovena na 250 až 600 EUR v závislosti na letové vzdálenosti,“ uvádí Petr Novák. A pokud Evropský parlament přijme aktuálně projednávanou změnu předpisů, bude spodní hranice i pro české cestující zvýšena dokonce na 300 EUR!
Letecké společnosti se často snaží povinnosti finanční kompenzace vyhnout a potíže svádějí na mimořádné události. „Stávající legislativa jim bohužel dává jistý prostor k manévrování,“ připouští Petr Novák. Větší šanci ale lidem nabídne úprava, která je připravená ke schválení. Ta už totiž bude přesně určovat, co je mimořádná událost. Bude to: špatné počasí, politické nepokoje, stávka odborů a srážka s ptákem. Díky plánovaným legislativním změnám tak bude v budoucnu vymáhání odškodnění výrazně snazší.
Češi zatím ale moc netuší, že za zpožděný let můžou dostat nějaké peníze zpět. „Doposud se svého práva domáhala jen malá část českých cestujících, většina totiž o svém nároku nevěděla,“ vysvětluje právník. Další pak svůj pokus často vzdali v okamžiku, kdy jim letecká společnost odmítla vyhovět. Kdo má strach, že s leteckou společností nic sám nesvede, může se obrátit na některou ze specializovaných společností, které se vymáháním náhrad zabývají.
Jak postupovat při zpožděném letu
1. Pečlivě si schovejte letenky a palubní vstupenky, případně cestovní pokyny k zájezdu.
2. Zaznamenejte si přesné okolnosti události, zejména důvod a délku zpoždění letu, důvod jeho zrušení a zároveň termín a způsob, jakým jste o něm byli informování, důvod přesměrování letu na jiné letiště a časovou prodlevu, se kterou jste nakonec byli dopraveni na cílové letiště.
3. Se svou žádostí o odškodnění, ke které kromě odůvodnění svého nároku přiložíte také kopie výše uvedených dokladů, se obraťte přímo na leteckou společnost.
4. Pokud vám dopravce odmítne cokoli zaplatit, kontaktujte specializovanou společnost. Její zástupci osobně prověří okolnosti letu, vyloučí případné mimořádné okolnosti a zajistí plnění vašeho nároku, a to vše na základě kopie letenky a palubní vstupenky.
POZOR! ODŠKODNĚNÍ SE TÝKÁ I CHARTEROVÝCH LETŮ