Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Bobr, výcuc i pálenka: Tyhle reklamy „bojují“ o cenu sexistické prasátečko

  • Autor: ula - 
    12. 11. 2017
    13:56

    Anticena o nejtrapnější reklamu v Česku za rok 2017 s názvem Sexistické prasátečko jde do finále. O „vítězství“ se utká 20 reklam, které využívají nahotu a sexualitu bez souvislosti s propagovaným produktem. Která reklama si podle vás zaslouží cenu Sexistické prasátečko?

  • 1.Jak hlasovat?

    Anticena letos přišla s novým způsobem hlasování. Zatímco v předchozích ročnících lidé volili tři nejvíce sexistické reklamy, nyní mohli vyjádřit svůj názor na všechny reklamy. Také v druhém kole budou hlasující vybírat mezi „to je sexismus!“ nebo „to ještě jde“. „Způsob hlasování byl inspirován i populární seznamkou Tinder, takže lidé mohou hlasovat i pomocí posunutí reklamy vlevo nebo vpravo. Chtěli jsme dát lidem možnost říct, že jim některé z nominovaným reklam nevadí, což nyní mohou vyjádřit pomocí tlačítka ‚to ještě jde‘,“ vysvětluje Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.

    Hlasovat můžete do 19. listopadu 2017 na těchto stránkách.

    Jak to všechno dopadne bude jasné v pátek 24. listopadu 2017.

    Jak hlasovat? Jak hlasovat? | www.prasatecko.cz

  • 2.Pivní pálenka, dokonalá milenka?

    „Letos zaznamenáváme úbytek soutěžících reklam, a to asi o 10 %, i když zájem o soutěž zůstává stejný. S mírným optimismem si dovolujeme říct, že klesající počet soutěžících reklam souvisí se zlepšující situací v oblasti genderové citlivosti reklamy v České republice,“ komentuje trend jedna z organizátorek anticeny Petra Havlíková.

    Pivní pálenka, dokonalá milenka Pivní pálenka, dokonalá milenka | www.prasatecko.cz

  • 3.Pila Pasák s bobrem poprvé

    Loni byla jako nejvíce sexistická vyhlášena pozvánka do olomouckého hudebního klubu Buddy´s, která využívala pornografický snímek ženského obličeje potřísněného spermatem. Odborná porota vybrala jako nejvíce sexistickou reklamu na nože Pokorný Knives. Je na ní zobrazený roztažený ženský klín, jehož střed nůž zakrývá, a vedle nože je syrové maso.

    Pila Pasák poprvé Pila Pasák poprvé | www.prasatecko.cz

  • 4.Znáte lepší klimu do kanceláře?

    Zapojujeme veřejnost, aby upozornila na sexistickou reklamu, která může mít vážné dopady na celou společnost. Nechceme odsuzovat zhotovitele či zhotovitelky, ale usilujeme o vkusnou reklamu bez posilování stereotypů,“ uvádí na svých webových stránkách NESEHNUTÍ.

    Znáte lepší klimu do kanceláře? Znáte lepší klimu do kanceláře? | www.prasatecko.cz

  • 5.Máme ji rádi, nemáme na ni čas...

     Jak by měla vypadat podle pořadatelů anticeny etická reklama?

    • Neobsahuje nevhodné dvojsmysly.
    • Neprezentuje ženy a muže ponižujícím způsobem.
    • Nezobrazuje násilné chování, domácí ani jazykové násilí.
    • Neukazuje ženy a muže jako sexuální ani jiné objekty.
    • Neužívá jazykovou pornografii, pokud nemá přímý vztah k předmětu reklamy.

    Máme ji rádi, nemáme na ni čas... Máme ji rádi, nemáme na ni čas... | www.prasatecko.cz

  • 6.PRSO.me

    Jaké reklamy bývají nominované? Zejména ty, které obsahují znevažující slovní popis — spojený s vizuálem, který může, ale nemusí být problematický. Často se objevují dvojsmyslné sexuální narážky.

    PRSO.me PRSO.me | www.prasatecko.cz

  • 7.Výhodná polední menu

    Nominované reklamy často využívají princip sex sells - tedy nahotu a sexualitu bez souvislosti s propagovaným produktem.

    Zobrazovány mohou být části těla a různé sexuální akty. Časté je též využití dvojsmyslů s odkazem na sexuální význam. Když tato vyobrazení nesouvisí s propagovaným produktem, sexualita se stává pouhým prostředkem pro vzbuzení touhy a pozornosti.

    Výhodná polední menu Výhodná polední menu | www.prasatecko.cz

  • 8.Pustíme se do práce?

    Nominované reklamy často stereotypizují muže i ženy. Reklamy pracují se zjednodušenými představami o ženách a mužích, které jsou vzdálené každodenní zkušenosti většiny lidí.

    Tyto obrazy žen a mužů vytváří dojem, že role žen a mužů jsou jasně dané, jde o dva různé, pevně oddělené světy. Pokud z těchto představ nějak vybočují, bývá to ve světě sexistických reklam důvodem k zesměšnění,“ varuje NESEHNUTÍ. 

    Pustíme se do práce? Pustíme se do práce? | www.prasatecko.cz

  • 9.Cesta k úspěchu nemusí být složitá...

    Nominované reklamy propagují i násilí. Reklamy většinou zobrazují dominantní postavení mužů nad ženami. Podřízení, pasivita a ovládnutí ženy slouží k potvrzení moci a statusu. Tlak na budování maskulinity ve spojitosti s agresí a násilím má dopad na představy o chování mužů v mužských kolektivech, kde tento tlak může vést k zesměšňování mužů, kteří tyto představy nenaplňují.

    Cesta k úspěchu nemusí být složitá... Cesta k úspěchu nemusí být složitá... | www.prasatecko.cz

  • 10.Systémy oplocení

    Nominované reklamy vytvářejí nebezpečný mýtus krásy. Obrazy žen a mužů v reklamách odpovídají poměrně úzce definovanému ideálu krásy. Tyto obrazy neodpovídají skutečnosti, jsou umělecky upravovány a retušovány.

    Vyobrazení těl tímto způsobem mění vnímání sebe sama. Působí zejména na dospívající dívky a mladé ženy, které cítí silný tlak na svůj vzhled. To může mít za následek nízké sebevědomí i zdravotní problémy,“ uvádí pořadatel Anticeny.

    Systémy oplocení Systémy oplocení | www.prasatecko.cz

  • 11.Jsme fakt levní

    NESEHNUTÍ se tématu sexismu v reklamách věnuje také ve svých vzdělávacích workshopech pro střední školy nebo při systematické práci s Krajskými živnostenskými úřady. V roce 2015 se o titul nejsexističtější reklamy ucházelo celkem 99 reklam. Veřejnost i porota zvolila za nejvíce sexistickou reklamou vagínu v pisoáru Cabaret Darling.

    Jsme fakt levní Jsme fakt levní | www.prasatecko.cz

  • 12.Těstoviny?

    Nominované reklamy často využívají kusy těl. Ukazují člověka jako věc, kterou je možno použít — nikoli jako člověka.

    „Takové obrazy neobsahují či záměrně zakrývají obličej dané osoby, čímž z ní vytváří anonymní bytost. Jedná se o reklamy, kde je například hlava ženy nahrazena televizí či je tělo označeno čárovým kódem,“ uvádí NESEHNUTÍ.

    Těstoviny? Těstoviny? | www.prasatecko.cz

  • 13.Co je etická reklama?

    „Etická reklama nezobrazuje ženy a muže ve stereotypních pozicích. Běžně vídáme, že muž se stará o rodinu i domácnost a chceme to vidět i v reklamě. Reklama není jen prezentací daného produktu, ale utváří také kulturní a společenské hodnoty,“ přibližuje NESEHNUTÍ důvody, proč anticenu pořádá.

    Montované haly? Montované haly? | www.prasatecko.cz

  • 14.Nominovány jsou malé firmy, někdy i politické strany

    Loni nechyběly v nominacích reklamy politických stran nebo vysokých škol. Letos se však žádná politická strana do užší nominace neprobojovala. V předchozích ročnících se ocitla v nominacích např. KDU-ČSL nebo TOP 09.

    Rosecký, autodíly Rosecký, autodíly | www.prasatecko.cz

  • 15.Pila Pasák podruhé a opět s bobrem

    Pila Pasák je nominována ve finálové dvacítce hned dvakrát. Do soutěže jsou nominovány převážně reklamy malých firem. V loňských ročnících se ale mezi nominovanými ocitla velká automobilka, penzijní společnost nebo knižní nakladatelství.

    Pila Pasák podruhé Pila Pasák podruhé | www.prasatecko.cz

  • 16.Ruční, vzduchové i profi nářadí s ženou v prádle

    Pořadatelé na svých stránkách uveřejňují i odpovědi na nejčastější námitky proti pořádání Sexistického prasátečka. Firmy často argumentují tím, že dívka vyobrazená v reklamě ji dělá dobrovolně a dostane za ni zaplaceno.

    Organizátoři ale oponují: „Každý člověk má právo na svou důstojnost — tu není možné kompenzovat finančně. Zároveň jsou modelky (a modelové) často finančně podhodnoceny a na velké výdělky dosáhne jen minimum z nich. U reklam je problematické využití lidského těla pouze jako atraktivního objektu. Tato praxe vede k tomu, že častěji nemáme rádi vlastní tělo a u ostatních máme nerealistická očekávání na vzhled.“

    Ruční, vzduchové i profi nářadí Ruční, vzduchové i profi nářadí | www.prasatecko.cz

  • 17.Sice je nevidíte, ale stále jsou tu

    Pořadatelé bývají často kritizování i za to, že nemají smysl pro humor a reklamy mají být vnímány jako nadsázka.

    „Humor a sexismus jsou dva paralelní procesy, je časté, že reklamy, které jsou sexistické, používají vtip. Na tom, že jsou sexistické to však nic nemění. Vtip, který je použitý na úkor ostatních je jako šikana – někdo se baví na úkor někoho jiného. Reklama je navíc část našeho společného veřejného prostoru. Podobně jako nechceme, aby byl sprostý prezident, i když jinak nám sprostá slova nevadí, stejně tak od veřejného prostoru máme větší očekávání než od nástěnky doma v kuchyni,“ odpovídá pořadatel Anticeny.

    Sice je nevidíte, ale stále jsou tu Sice je nevidíte, ale stále jsou tu | www.prasatecko.cz

  • 18. „Výcuc všeho, co smrdí“

    Může násilí v reklamách udělat z člověka násilníka? Kritici Sexistického prasátečka se domnívají, že ne. Organizátor však oponuje: „Reklama ovlivňuje všechny, kdo ji konzumují, avšak každého jiným způsobem a jinou měrou. Že z jednoho člověka reklama neudělá násilníka, neznamená, že takhle nezapůsobí na někoho jiného. Výzkumy, jako ten od organizace UNESCO, prokazují, že zobrazování násilí v médiích v některých případech zvyšuje míru násilí na ženách.“

    „Výcuc všeho, co smrdí“ „Výcuc všeho, co smrdí“ | www.prasatecko.cz

  • 19.Nebezpečný mýtus krásy

    Přeci nebudu dávat do reklamy nějaké vyžrané velryby, vzkazují kritici organizátorům.

    „Jenže zapomínají, že v reklamách vystupují především ženy štíhlé, vysoké, s plným dekoltem atp. a jejich vzhled je významně retušován. Ženy s jinými tělesnými proporcemi tak dostávají zprávu, že jsou divné — a snad by se za své tělo měly stydět. Přičemž i tyto ženy jsou v reklamách následně počítačově upraveny, takže v reklamách v naprosté většině případů nevidíme reálná těla. Reklama v nás pouze vzbuzuje dojem, že taková jsou,“ odpovídá NESEHNUTÍ.

    Okna... parapety... Okna... parapety... | www.prasatecko.cz

  • 20.Sexy pneumatiky

    Na pěknou nahou holku se podívá rád každý? Odborníci však tvrdí, že použití nahého těla či dalších sexuálních motivů v reklamě má přilákat pozornost. Faktem však je, že lidé si sice takové reklamy všimnou, ale inzerovaného produktu už méně.

    Sexy pneumatiky Sexy pneumatiky | www.prasatecko.cz

  • 21.Reklamy stěžují vstup žen do politiky?

    Zlínští sociální demokraté použili před třemi lety ve volební kampani reklamu zobrazující ženský klín překrytý rukou a s nápisem: „Pro spoustu z nás to bude poprvé. Nestyďte se nám dát šanci...“. Havířovská TOP 09 dala v kampani na svůj plakát slogan „Vždy na pravém místě“, a to formou razítka umístěného na ženský zadek v tangách.

    „Podobné zobrazování žen je rizikové zvláště v politických kampaních, protože to ztěžuje vstup žen do politiky,“ řekla psycholožka Irena Smetáčková z Karlovy univerzity v Praze.

    Český rybářský svaz Český rybářský svaz | www.prasatecko.cz

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

bre-burda ( 12. listopadu 2017 14:26 )

Neukazujte v reklamách krásné holky aby se ty české "mandy" necítily uboze. Když neumím žít tak abych byla k světu, tak ty co to umějí jednoduše odstraním z dohledu, že feministky?

Zobrazit celou diskusi