Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Nejen Uber rozčiluje taxikáře. Trnem v oku jsou jim i tihle alternativní přepravci

Autor: Mii - 
3. listopadu 2017
05:51

Je Uber legální, nebo ne? A lze ho nazývat taxislužbou? To jsou otázky, které poslední léta pálí nejednoho úředníka a „klasického“ taxikáře. Ať už je odpověď jakákoli, jisté je, že alternativní taxislužby jsou na vzestupu a majitelé tradičních taxi se bojí oprávněně. Vedle Uberu, který se stal pro tyto služby symbolem, jich totiž v Česku působí hned několik. A ne vždy jsou tolik na hraně zákona.

Hlavním konkurentem Uberu v Česku je rozhodně Liftago. Ryze český projekt, založený trojicí technologických nadšenců Ondřejem Krátkým, Jurajem Atlasem a Martinem Hausenblasem, má oproti většině ostatních alternativních taxislužeb tu výhodu, že je naprosto legální a žádné kontroverze se kolem něj nedrží.

Nezaměstnává totiž vlastní řidiče, ale slouží jen jako agregátor licencovaných taxikářů, kteří skrze aplikaci získávají další pracovní příležitosti. V celém procesu navíc figurují všechny výhody Uberu jako příjezd toho nejbližšího člověka, hodnocení řidičů nebo nižší cena. Liftago tvrdí, že tento systém směřuje k odlehčení dopravy ve městě a větší spokojenosti samotných taxikářů.

Aktuálně služba funguje v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě. Plánuje ale velkou expanzi do celé řady dalších českých měst a dokonce i za hranice, díky investici, kterou firmě poskytl fond Incomming Ventures podnikatele Michala Mičky. Aplikaci lze aktuálně stáhnout na iOS i Android.

Taxify soud krátce zrušil

Něco mezi Uberem a Liftagem je estonská služba Taxify. Vznikla v roce 2013 v hlavě Markuse Villiga, kterému v jeho domovském Tallinnu chyběla aplikace umožňující snadné objednání taxi. Rozhodl se ji tak vytvořit a zaznamenal úspěch – Taxify již vstoupilo na 23 převážně evropských trhů a od roku 2015 i do Česka, i když zatím jen do Prahy (a Bratislavy).

Konkurentem Uberu je i taxislužba Taxify. Konkurentem Uberu je i taxislužba Taxify. | Reuters

Uživatel přes aplikaci Taxify může v reálném čase vidět taxikáře, kteří se nacházejí v jeho okolí a jsou ochotni jej svézt. Služba spojuje jak licencované řidiče taxi, tak nelicencované. To vadilo Sdružení pražských provozovatelů taxislužeb, které na službu podalo návrh na předběžné opatření zastavení činnosti. Vrchní soud v Praze skutečně na konci května předběžné opatření vydal, ale na začátku září jej zrušil.

Taxify tehdy u soudu argumentovalo Uberem. Aktuálně tak lidé aplikaci využívat mohou, i když její osud je v Praze trochu nejistý.

Slovenská konkurence

Podobný Liftagu je slovenský Hopin. Založen byl v roce 2012 a působí v Praze, Bratislavě a Košicích. Od Liftaga jej neodlišuje moc prvků – také slouží jako agregátor licencovaných taxikářů, objednávání rovněž funguje přes aplikaci a člověk vidí hodnocení řidiče, jeho pohlaví, vozidlo a také nabízí lepší cenu než v případě taxi objednaných přes klasický dispečink.

Výhodou může být, že aplikace funguje vedle iOS a Androidu i na operační systémy Windows Phone a BlackBerry. V blízké době plánuje rozšíření do Brna a Ostravy.

Spolujízda jako nový trend

Trochu odlišně k principu spolujízdy a konkurenci tradičních taxi přistupuje dvojice služeb WunderCar a BlaBlaCar. Obě dvě jsou založeny na myšlence, že lidé často svá auta dostatečně nevyužijí a mnoho cest, které podnikají, by klidně mohli podnikat s dalšími lidmi, kteří míří na stejné místo. Je to podobné stopování, ale přes aplikaci.

WunderCar přišel z Německa a momentálně funguje jen v Praze. Zákazník řidičovi zaplatí, kolik chce a nemusí platit třeba vůbec, když se na tom se svým odvozem dohodne. Také když vznese požadavek na cestu, na auto může čekat dlouho – řidiči WunderCar jsou totiž skutečně obyčejní lidé, kteří někam jedou a nerozvážejí lidi jako svoji hlavní náplň života. Nemají proto taxikářskou licenci a dost pravděpodobně je časem čekají stejná omezení, která čekají Uber.

Podobně funguje francouzské BlaBlaCar, který přišel do Česka v roce 2016 po akvizici českého Jízdomatu. Oproti WunderCar je ale zaměřen na plánování jízdy do budoucnostipokud by někdo chtěl s BlablaCar sehnat auto okamžitě, nepůjde to tak snadno.

Člověk také není omezen na lokality. Záleží jen na lidech, jak se skrze platformu domluví. Potřebujete za týden odvoz z Brna do Prahy? Není problém, člověk na web odešle poptávku a někdo, kdo tu cestu ve stejný termín jede, nabídne, že k němu přisednete do auta a přispějete na benzin. Stejně tak člověk skrze službu nabízí své auto. BlaBlaCar nejvíce ze všech zmiňovaných služeb splňuje pojem spolujízdy.

Nejistý osud alternativních taxislužeb

Jaká bude budoucnost alternativních taxislužeb, není v tuto chvíli jasné. Jisté je ovšem, že ty služby, které využívají nelicencované řidiče, čekají změny. Ministerstvo dopravy počátkem října uvedlo, že připravuje návrh změny zákona, která by umožnila mobilní aplikaci postavit na úroveň klasického taxametru.

Vozy by navíc nemusely mít střešní světlo s nápisem taxi. Ministerstvo plánuje, že by mohla stačit nálepka jako v řadě jiných evropských zemí. Zákazník by ale stále musel alternativní taxi objednávat skrze aplikaci, na ulici by vozidla s nálepkou nebylo možné zastavovat.

Video  Tajná schůzka taxikářů: Chystají další protest proti Uberu.  - Aktu.cz
Video se připravuje ...

CLovek ( 4. listopadu 2017 15:06 )

Co to je za kravinu, ametickej uber byl původně taky legální taxi ubertaxi v USA a o Češích ani nevěděl že existujou. Zajímavější je že Uber řidiče u nás ovládá uzbecká mafie, po útočných vnew yorku se máme na co těšit.

moiaza ( 3. listopadu 2017 07:33 )

Uber a Taxis je dítětem pražských taxikářů. Sami si je porodily. Svými podvody a tím, jak nehorázně okrádali, zaslouřili se o vznik Uberu a Taxisu.

Zobrazit celou diskusi