Taxikáři jsou v posledních dnech ve svých protestech proti Uberu stále intenzivnější. Požadují, aby řidiči Uberu a podobných služeb museli dodržovat stejné podmínky, jako mají oni. Podle taxikářů i magistrátu je ale v Česku ohledně taxislužeb nedostatečná legislativa.
S tím nesouhlasí ministerstvo dopravy: pro všechny řidiče taxi platí podle něj stejné podmínky a povinnosti. Pokud dopravce s cestujícím nesepsal písemnou smlouvu, vozidlo musí být mimo jiné označeno svítilnou s nápisem taxi.
Dodržování zákona mohou kontrolovat městské dopravní úřady a nelegální taxislužbu pokutovat, řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Na nedostatečnou legislativu si stěžují taxislužby i vedení hlavního města.
Není to právní vakuum
V Praze v minulých dnech taxikáři protestovali na ruzyňském letišti proti společnosti Uber. Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry.
Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci takzvané sdílené ekonomiky. „V žádném případě není pravda, že by v této otázce bylo právní vakuum,“ uvedl Neřold.
Taxikáři musejí mít mimo jiné oprávnění řidiče taxislužby a dopravce koncesi. Stejná pravidla platí podle mluvčího pro řidiče jezdící pro klasické dispečinky i pro řidiče, kteří využívají mobilní aplikaci nebo jiný způsob zprostředkování placené přepravy.
Pokud některého z řidičů potrestají úředníci, může se proti jejich rozhodnutí odvolat a případně podat žalobu, uvedl Neřold. O správnosti výkladu zákona pak rozhodne soud. „Nejen u našich soudů, ale také u Soudního dvora Evropské unie probíhají v současné době řízení, která řeší právě poskytování služeb přes aplikace Uber,“ doplnil.
Město Uber zakázat nemůže
Sdružení taxislužeb po posledních pražských protestech vyzvalo zástupce ministerstev, policie, pražskou primátorku a brněnského primátora k jednání o službě Uber. Stát by měl podle taxikářů zajistit rovné podmínky na trhu a zabránit Uberu v porušování pravidel.
Spolek s názvem Sdružení českých taxikářů chce po pražské primátorce Adrianě Krnáčové (ANO), aby přiměla Uber dodržovat zákony, nebo ho zastavila, jinak budou blokovat ulice.
Krnáčová k tomu uvedla, že město nemůže Uber zakázat ani pro něj určovat podmínky. To je podle ní úlohou těch, kteří vytvářejí zákony, tedy v tomto případě ministerstva průmyslu a obchodu. Magistrát prověřuje možnosti, jak by mohl iniciovat legislativní změny pro regulaci takzvané sdílené ekonomiky, vedle Uberu také například ubytování přes Airbnb.
Úprava zákonů
Podle ministerstva průmyslu a obchodu se otázka sdílené ekonomiky týká řady vládních resortů a ministerstva mají za úkol do konce roku připravit soupis zákonů, jejichž úprava by mohla být v této souvislosti potřebná. Na tom pracuje i ministerstvo dopravy.
„Tato problematika je ale podobně jako ve všech státech EU složitá a dotýká se různých oblastí ekonomiky. Jde o zásadní krok, který nelze ušít rychlou jehlou a vztahovat ho pouze k činnosti jedné společnosti,“ uvedl Neřold.