Čtvrt milionu zákazníků O2 se nedovolá z ciziny. Operátor: Asi dílo hackerů
Za rozsáhlým výpadkem roamingu zákazníků společnosti O2 v Česku a na Slovensku by mohl stát hackerský útok na mezinárodní ústřednu firmy CETIN, nebo softwarová chyba. Výpadek se od úterního odpoledne dotkl zhruba 250 tisíc klientů operátora O2, kteří jsou v zahraničí. Ti nemohli telefonovat a ani se jim nikdo nedovolal. Na středeční tiskové konferenci to řekl člen představenstva firmy CETIN Michal Frankl. Na sociálních sítích firma čelí smršti kritiky.
CETIN provozuje mobilní i pevné sítě, které dříve patřily firmě O2. Ta stejně jako CETIN patří do skupiny PPF a je největším klientem CETINu.
Mezinárodní telekomunikační provoz odbavuje CETIN prostřednictvím dvou ústředen v Praze a v Brně, které se vzájemně zálohují. V úterý došlo z dosud nezjištěných příčin k přetížení jedné ústředny, které se pak přeneslo i na druhou ústřednu.
Podle generálního ředitele společnosti CETIN Petra Slováčka jde o vážný výpadek, který ve své kariéře nezažil. „Systém pro mezinárodní volání jsme nasadili před několika měsíci a fungoval bez problémů. S americkým dodavatelem pracujeme nepřetržitě na odstranění problému,“ uvedl Slováček. Podle Frankla bude firma problémy zákazníků O2 kompenzovat.
V současnosti je možné se dovolat v rámci pevné sítě. V mobilní síti se v mezinárodním provozu spojí jen pět až deset procent hovorů.