Místo nové cyklostezky cesta končící v poli? V Měšicích se bouří místní

Autor: Zuzana Zelenková - 
8. července 2017
07:10

Nová cyklostezka měla propojit tři vesnice. Teď to vypadá, že by vůbec nemusela vzniknout. V Měšicích totiž narazila na protest místních. Někteří zásadně odmítají, aby vedla po bývalé železniční vlečce kvůli tomu, že si obecní majetek upravili. Měšice ale chtějí umístit stezku právě na železniční vlečku, existuje na to prý lepší dotace.

Cyklostezka má spojovat tři obce: Měšice, Mratín a Novou Ves. Ty společně podaly návrh Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Teď to ale vypadá, že by cyklostezka, nebo také chodník, jak stavbu někteří nazývají, mohla končit někde uprostřed pole.

Místním se totiž nelíbí nápad rekonstruovat bývalou železniční vlečku. Obce to ale vidí jinak. SFDI každoročně vypisuje dotační program na cyklostezky, obec má šanci získat dotaci ve výši 85 procent. V případě budování cyklostezky na bývalé železniční vlečce ale dostane až 90 procent. Cesta však musí mít alespoň kilometr. 

Video  Místostarosta Jan Richter popisuje, jak by cyklostezka měla vypadat.  - Zuzana Zelenková
Video se připravuje ...

Problém posledního kilometru

„Obec Měšice se podle územního plánu rozhodla vybudovat cyklostezky. Projektové dokumentace a výkupy trvaly od roku 2009. Na čtvrtou etapu máme už dotaci, ta je v ulici Měšická a 5. května. Pátá etapa a část čtvrté mají vést po staré železniční vlečce, protože Státní fond životního prostředí na takové stavby vyhlásil dotaci 90 procent,“ uvedl Jan Richter, místostarosta obce Měšice.

Pokud na realizaci páté etapy nedojde, tak cesta nebude mít potřebný kilometr. Tím pádem nezíská výhodnější dotaci.

„První etapa je plánovaná podél hlavní silnice. Bude to chodník, což si vymínil Státní fond dopravní infrastruktury. Třetí etapa povede po bývalé vlečce směrem na Měšice,“ uvedl starosta obce Mratín Jiří Falek. Měšice podle Falka mají problém se čtvrtou etapou, na kterou by navazovala cesta z Mratína.

Polní altánek pro maminky s dětmi?

„Pokud bychom kvůli tomu neměli dostat dotaci, tak bych zvažoval, jestli to uděláme za vlastní peníze, nebo upřednostníme něco jiného. Jsem rozhodnutý, že kdybych to měl dělat za své, tak bychom to udělali, i kdyby cesta končila v polích a byl tam jen altánek na odpočinek. Ocenily by totiž nejen maminky s dětmi,“ dodal Falek.

Problém není ale jen se čtvrtou etapou. Problematická je i pátá etapa, která vede kolem nových rodinných domů. Podle některých mají zdejší za domy například vysázené stromy a cyklostezku si nepřejí. „Pracujeme na tom, zkoušíme se dostat do Měšic, abychom cesty mohli napojit. Lidem se zřejmě nelíbí, že by to měli za domem,“ dodal starosta sousední Nové Vsi s tím, že obyvatelé o cestu rozhodně stojí. Obě obce totiž nespojuje nic jiného než rušná silnice a mnozí pěší se po ní často vydávají. Sloužit by potom měla jak pro pěší, tak pro cyklisty.

Podle opozičního měšického zastupitele Václava Stránského by bylo lepší peníze investovat jinak. Prioritní je v tuhle chvíli podle jeho slov například čistička. Stavba by navíc podle Stránského poškodila zdejší biokoridor. „Je tady lokální biokoridor, který vede po Měšické, a oni na to postaví cyklostezku, v územním plánu je to vedené jako lokální biokoridor, po kterém se může pohybovat zvěř. Navíc spojuje dvě biocentra – za Mratínkou v poli a bažantnici v Měšicích,“ uvedl Stránský.

Kritická opozice a anketa v obci

Podle Stránského nemají cyklostezky žádnou návaznost a je otázka, jestli by vůbec měly nějaký smysl. I když prý Stránský pomine, že cesta vede za domy lidí, kteří si obecní majetek začali kultivovat a vysazovat na něm například stromy, je spíš pro zachování přírodního valu. 

Právě kultivování a budování prostranství za plotem uvádí jako důvod svojí nelibosti i jedna z místních obyvatelek, která napsala otevřený dopis zastupitelům. Následně ho otiskl i místní zpravodaj. Další důvody jsou podle ní například narušení soukromí nebo to, že val funguje dobře jako větrolam. 

V Měšicích vypracovali anketu. V té se vyjádřilo 263 lidí pro a 4 proti výstavbě. To je přibližně pětina místních. Přesto se část obyvatel začala ohrazovat. Svoji nelibost zdůvodňují tím, že si obec nenechala vypracovat žádný znalecký posudek, na místě žijí různé druhy zvířat a v neposlední řadě by stavba zlikvidovala místní zeleň.

Boj o státní dotaci

SFDI vyhlašuje výzvu o příspěvcích na cyklostezky každoročně. „Příspěvky SFDI poskytuje na základě schváleného rozpočtu pro konkrétní rok. V roce 2017 se další výzvy nepředpokládají. Zveřejnění pravidel probíhá zpravidla v období září až listopad daného roku s termínem předložení žádostí do ledna následujícího roku,“ uvedla Terezie Bezkočková ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Příspěvky na výstavbu cyklistických stezek, které  by obce vybudovaly na opuštěných drážních tělesech, začalo SFDI vyhlašovat v roce 2011. „Pravidelně jsou tyto příspěvky poskytovány od roku 2015, a to ve výši 90 procent uznatelných nákladů akce na cyklostezku delší jak jeden kilometr. Lze předpokládat, že toto opatření bude ze strany SFDI podporováno i v následujících letech,“ vysvětlila Bezkočková a pokračovala.

„Smyslem takto poskytovaných finančních prostředků je využití těchto drážních těles, včetně jejich technických objektů jako mosty, propustky a podobně,“ dodala.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi