Z nespavosti vám hrozí infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co můžete dělat?

  • Autor: ula - 
    28. 5. 2017
    19:30

    Bliží se večer a vy uleháte do postele. Možná usnete rychle, možná vám to trvá déle. Případně se opakovaně probouzíte, spíte neklidně, v nejhorších případech nemůžete usnout celou noc. Nespavost patří mezi nejčastější poruchy spánku. Odhaduje se, že potížemi se spánkem trpí až polovina populace, a to nejčastěji starší ženy, u nichž jsou spojeny především se stresem a dalšími psychosomatickými obtížemi. Nedostatek spánku přináší velké riziko. Jak lze léčit nespavost?

  • 1.Infarkt, imunita a mrtvice

    Spánek je rytmický děj, který je nedílnou součástí lidského života a také přirozenou lidskou potřebou, nezbytnou k regeneraci organismu. Tato potřeba i délka spánku s rostoucím věkem klesá. Také kvalita spánku se s přibývajícím věkem snižuje. Není tedy překvapující, že se setkáváme s potížemi zejména u osob starších 45 let. Spánkem strávíme přibližně třetinu našeho života. Je-li kvalitní a osvěžující, vstáváme ráno plní nové energie, dobré nálady a s chutí do každodenních činností.

     

    „Pokud tomu tak není, stává se problém se spánkem závažným zdravotním, až socioekonomickým problémem, neboť negativně ovlivňuje nejen naši náladu, ale i výkonnost, pozornost a celkově psychický a fyzický stav. Dlouhodobá nespavost má nepříznivý vliv také na paměť a proces učení, imunitu, zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku, infarktu nebo mrtvice a může vést až k rozvoji duševních poruch,“ varují farmaceuti z portálu Lékárnické kapky.

    Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat?Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat? | Shutterstock.com

  • 2.Průběh spánku

    Během spánku, který trvá obvykle šest až devět hodin, se pravidelně střídají dvě fáze. Označují se jako fáze REM a non-REM (z anglické zkratky Rapid Eye Movement neboli rychlý pohyb očí). REM je takzvaný snový spánek, kdy mozek pracuje, jako by byl v bdělém stavu. Jedná se o aktivní formu spánku, která zabírá asi čtvrtinu celkové délky spánku.

     

    Fáze non-REM je hluboká, klidová fáze, kdy mozek i ostatní orgány v těle odpočívají a regenerují se. Pro kvalitní a osvěžující spánek je potřeba, aby se fáze pravidelně střídaly a aby měly patřičnou délku (cca 90-120 minut).

     

    Lékař promluvil o poruchách spánku: Chrápou i ženy, ale muži to tolerují:

    Video Lékař o poruchách spánku: Chrápou i ženy, ale muži to tolerují - Blesk TV

  • 3.Druhy nespavosti

    Pokud usnete, ještě než položíte hlavu na polštář, a vzbudíte se až s ranním rozbřeskem, možná vás překvapí, kolik různých potíží se spánkem mohou někteří prožívat. Problémy s nespavostí mohou být různého charakteru a závažnosti a také mohou trvat různě dlouho.

     

    Nespavost je tedy možné rozdělit následujícím způsobem. Podle potíží pacienta na:


    • Obtížné usínání – trvá-li usnutí déle než půl hodiny; příčinou bývá často úzkost, negativní myšlenky a přepracovanost.
    • Opakované probouzení – je-li častější než třikrát za noc, je již příčinou nevyspání; bývá spojeno s děsivými sny.
    • Předčasné probuzení a neschopnost znova usnout – objevuje se často u psychických poruch (deprese, úzkostné poruchy, psychosomatická onemocnění).
    • Probdělá noc – absolutní nespavost.
    • Nedostatečný a neklidný spánek – obvykle se objevuje jako doprovodný příznak jiných onemocnění (neurologického i jiného původu).
    • Chrápání a zástavy dechu.

     

    Podle délky trvání na nespavost:


    • Krátkodobou (akutní) – v řádu několika dní, maximálně týden.
    • Přechodnou – do 3 týdnů.
    • Dlouhodobou – déle než 3 týdny.
    • Chronickou – trvající déle než 6 měsíců a vyžadující farmakologickou léčbu.

    Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat?Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat? | Shutterstock.com

  • 4.Příčiny poruch spánku

    • Psychiatrické onemocnění: psychózy, neurózy, deprese, úzkosti.
    • Neurologické onemocnění: epilepsie, Parkinsonova choroba, syndrom neklidných nohou apod.
    • Další onemocnění: srdeční vady – arytmie, bušení srdce, vysoký krevní tlak, astma a dráždivý kašel, alergie, ekzém – svědění, pálení žáhy, chronické bolesti a infekce, cukrovka a hospodaření s glukózou, onemocnění štítné žlázy.
    • Menopauza: nespavost způsobená hormonálními výkyvy.
    • Obezita: tlak na srdce a bránici, obtížné dýchání.
    • Zvětšená prostata, nucení na močení, noční pomočování.
    • Vedlejší účinky některých léčiv: například k léčbě psychiatrických onemocnění.
    • Syndrom nespavosti z vysazení léků proti nespavosti: takzvaný rebound fenomén.
    • Nesprávný životní styl: přemíra kávy a jiných povzbuzujících nápojů, alkoholu nebo drog, kouření a konzumace těžkých jídel před spaním.
    • Duševní problémy: Stres, strach, ztráta partnera, úmrtí blízké osoby apod.
    • Změna prostředí: časový posun, cestování, směnný provoz v zaměstnání.

    Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat?Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat? | Shutterstock.com

  • 5.Léčba nespavosti

    Základem úspěšné léčby je pečlivý rozbor na základě rozhovoru s pacientem, zjištění příčiny a komplexní přístup ke stanovení postupu v léčbě s ohledem na individuální potřeby pacienta.

     

    Podívejte se na rozhovor s lékařem ze spánkové laboratoře:

    Video Lékař ze spánkové laboratoře: Co dělat, když nemůžete spát? - Blesk TV

  • 6.Odstranění příčiny

    „Nejprve je důležité odstranit příčinu, pokud je to možné. Znamená to zjistit, co nespavost způsobuje, je-li spojena s jiným onemocněním, zaměřit se primárně na léčbu tohoto onemocnění, je-li důsledkem nevhodného životního stylu, pak je potřeba přehodnotit tento styl života,“ říkají farmaceuti.

     

    Duševní problémy je vhodné konzultovat s odborníkem – psychoterapeutem, psychologem. Jedná-li se o nežádoucí účinek užívaných léků, poraďte se s ošetřujícím lékařem o možné výměně, případně jiném nejvhodnějším postupu.

    Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat?Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat? | profimedia.cz

  • 7.Podpora usnutí a spánku

    V lékárně můžete konzultovat výběr vhodného přípravku, který pomůže s usínáním nebo spaním a zároveň je k dostání i bez lékařského předpisu. Jedná se především o čajové směsi nebo bylinné přípravky s obsahem meduňky, kozlíku, chmelu, mučenky, levandule či třezalky (u té však pozor na velké množství interakcí s jinými léčivy), případně přípravky s obsahem melatoninu.

     

    Melatonin je spánkový hormon, který se v lidském těle přirozeně vyskytuje a významným způsobem ovlivňuje usínání a spánek. Jeho produkce je řízena takzvanými cirkadiánními rytmy neboli závisí na střídání dne a noci. S rostoucím věkem postupně klesá, a tím může dojít k rozvoji potíží se spánkem.

     

    V těchto případech je možné vyzkoušet přípravky ve formě doplňků stravy, které jsou v lékárnách k dostání i bez lékařského předpisu. Podáváním některého z těchto přípravků se zkrátí doba usnutí, zlepší se kvalita, délka i plynulost spánku. Účinnost melatoninu v léčbě nespavosti se hodnotí po zhruba třech týdnech užívání, nejsou-li výsledky uspokojivé, není důvod v léčbě pokračovat.

    Nespavost může způsobit řadu problémů.Nespavost může způsobit řadu problémů. | Profimedia

  • 8.Farmakologická léčba

    K léčbě pomocí léčiv na lékařský předpis se přistupuje v případě, kdy jiná opatření a postupy selhávají. Využívá se zklidňujících a uspávacích účinků sedativ a hypnotik, případně léčiv z jiných farmakologických skupin, která jsou primárně určena k léčbě jiného onemocnění (např. alergických reakcí, depresí nebo psychóz).

     

    Použití hypnotik je nejjednodušší a nejčastější, je však vhodné pouze k terapii krátkodobé a přechodné nespavosti, a to zejména kvůli riziku vzniku tolerance a závislosti. Doporučuje se proto takzvané přerušované (intermitentní) podávání, kdy se střídá několik dní podávání hypnotika (většinou 4-5) a pak dva až tři dny pauzy.

    Nespavost může způsobit řadu problémů.Nespavost může způsobit řadu problémů. | Profimedia

  • 9.Zkuste spánkovou hygienu

    Spánková hygiena je soubor opatření, která přispívají k usnadnění usínání a celkově zlepšení délky i kvality spánku. Jedná se o toto „spánkové desatero“. 

     

    1. Ke spánku uléhejte, až když se cítíte unavení.
    2. Přes den se snažte nespat, nebo omezte spánek na odpolední siestu v maximální délce zhruba 45 minut.
    3. Pokud po ulehnutí nebudete moci do 30 minut usnout, vstaňte a věnujte se jiné uklidňující činnosti (čtení, relaxační hudba, koupel apod.), která vás připraví ke spánku.
    4. Snažte se chodit spát i vstávat přibližně ve stejnou dobu bez ohledu na den v týdnu.
    5. Několik hodin před spaním už nepijte kávu ani jiné povzbuzující nápoje, nejezte těžká jídla a nekuřte.
    6. Nepijte před spaním nadměrné množství alkoholu, usnadňuje sice usínání, nicméně spánek je nekvalitní a po probuzení přichází nejen kocovina, ale také únava, ospalost a nesoustředěnost.
    7. Dopřejte si přes den přiměřenou fyzickou aktivitu, která přispívá k tělesné únavě a snadnějšímu usnutí. Před spaním se zkuste projít nebo si lehce protáhněte tělo nenáročným cvičením.
    8. Připravte si ložnici – vyvětrejte, teplotu udržujte raději nižší, ztlumte světlo a omezte rušivé elementy (například hodiny na očích, hlasité zvuky apod.).
    9. Pokuste se neuléhat v rozrušení, ve stresu, po hádce nebo s hlavou plnou starostí či úkolů. Snažte se vyhradit si na řešení těchto věcí čas přes den (takzvaný worry time) a před spaním už na ně nemyslete.
    10. Postel používejte hlavně ke spaní (maximálně se v ní můžete věnovat partnerovi), neměli byste se dívat na televizi, učit se v ní nebo pracovat. Nevhodné návyky jsou častým rušivým elementem spánku!

    Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat?Trpíte nespavostí? Hrozí vám infarkt, mrtvice a duševní poruchy. Co s tím můžete dělat? | Shutterstock.com

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Koronavirus

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud