Sci-fi i popis obrázku: Státní maturity začaly slohovkou, vybrali byste si téma?

  • Autor: Mii,deb - 
    11. 4. 2017
    17:41

    Úterkem 11. dubna začaly letošní maturitní zkoušky. Studenty čtvrtých ročníků středních škol čekala slohová práce z českého jazyka. Ta vůbec poprvé nebude opravována na jednotlivých školách, ale centrálně v Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermatu). Podívejte se, na jaká témata měli studenti stvořit text o nejméně 250 slovech.

  • 1.Jarní termín – Charakteristika literární postavy


    Žena zkoušená osudem

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Jejich životy nejsou nejšťastnější. Zkoušejí sice vzdorovat tragickému osudu, nakonec mu ale stejně neuniknou. A možná právě proto Shakespearova Ofélie, Puškinova Taťána, Tolstého Anna Karenina, Styronova Sophie Zawistowská nebo Lustigova Kateřina Horovitzová stále vzbuzují naši zvědavost.


    (CZVV)


    Zpracování: charakteristika jedné z literárních postav uvedených ve výchozím textu

  • 2.Jarní termín – Vypravování s prvky sci-fi


    Existence lidstva ohrožena!

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Píše se rok 2175. Země byla napadena! Děsivá monstra, strašnější než nejhorší noční můry, ovládla naši planetu. Kdo se včas neukryl do podzemí, byl zničen. Přežilo jen několik zástupců lidské rasy. Začíná postapokalyptická budoucnost, v níž nepřátelé lidstva mají převahu. Zatím…


    (CZVV)


    Zpracování: vypravování s prvky sci-fi rozvíjející výchozí text


    Co si myslí senátor Růžička o povinné zkoušce z matematiky?

    Video Senátor za TOP 09 Jiří Růžička navrhoval zrušení povinné maturity z matematiky, ale neuspěl. Se změnou financování tak, jak ho navrhuje ministerstvo, souhlasí. Růžička je zároveň ředitelem Gymnázia Jana Keplera v Praze. - Blesk / Zuzana Štíchová

  • 3.Jarní termín – Článek s prvky fejetonu


    Nudný účetní a jiné stereotypy

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Tak jako každý účetní nemusí být nudný a všichni pražští taxikáři nemusí okrádat nebohé cizince, rád bych vyvrátil i jinou laickou představu. Totiž že umělecký kritik je zapšklý stařec, který bydlí v zemljance dle vzoru Drdova poustevníka Školastyka a jehož vrcholným potěšením je plivat na celebrity.


    (Poslední slovo Jana Rejžka, Lidové noviny 30. 1. 2014, upraveno)


    Zpracování: článek s prvky fejetonu o stereotypech spojených s různými profesemi (funkce výchozího textu inspirativní)

  • 4.Jarní termín – Popis obrázku od Josefa Lady


    Obraz od Josefa Lady

     

    VÝCHOZÍ OBRÁZEK

    Obraz od Josefa LadyObraz od Josefa Lady | cermat

    (Josef Lada, 1942)


    Zpracování: popis výchozího obrázku

  • 5.Jarní termín – Článek o prokrastinaci do společenského časopisu


    Prokrastinace – nová metla lidstva?

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Určitě to znáte. Máte se učit na maturitu, ale vůbec se vám nechce. A tak si začnete dělat pořádek v zásuvkách, umývat nádobí nebo hlídat uřvané batole své sousedky. Cokoli, jen ne se učit. „Spousta času nám uniká mezi prsty. Je to tím, že děláme nepodstatné věci a ty důležité odkládáme,“ tvrdí Petr Ludwig, autor bestselleru Konec prokrastinace. Prokrastinace je tendence odkládat plnění povinností (především těch nepříjemných). Většina z nás občas prokrastinuje. Pokud nám ale prokrastinace brání v normálním fungování, stává se z ní problém.


    (www.rozhlas.cz, upraveno)


    Zpracování: článek do společenského časopisu zabývající se fenoménem prokrastinace (funkce výchozího textu inspirativní)


    Ministryně Valachová okomentovala změny ve školství:

    Video Komentář min. školství Kateřiny Valachové (ČSSD) po schválení novely školského zákona v Senátu. Novela se týkala financování, opozice do ní neúspěšně chtěla prosadit stopku pro povinnou maturitu z matematiky i pro pamlskovou vyhlášku. - Blesk / Zuzana Štíchová

  • 6.Jarní termín – Referát o českém národním obrození


    České národní obrození

     

    VÝCHOZÍ TEXT: V poslední třetině 18. století se užívání češtiny stále více omezovalo na venkovské prostředí, jazyk se nevyvíjel, téměř neexistovala česky psaná knižní produkce. Vědomí tohoto neblahého stavu vyburcovalo česky cítící inteligenci k úsilí o změnu. Uvedené snahy podnítily vznik a rozvoj významného hnutí označovaného jako národní obrození.


    (M. Horáková, L. Kysučan, Literatura I., upraveno)


    Zpracování: referát (funkce výchozího textu inspirativní)

  • 7.Jarní termín - Úvaha o snížení věkové hranice trestní odpovědnosti v Česku


    Zlo s dětskou tváří

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Brutalita dětí mladších 15 let stále narůstá. Podle některých odborníků tomu možná napomáhá i benevolentně nastavený právní systém. V České republice se děti nebojí přísného potrestání. Počítají s výhodami, které podle zákona přináší jejich věk. Trestně odpovědný je totiž v naší zemi jedinec, který dovrší 15 let. V roce 2008 zabila pětice dětí bezbrannou osmdesátiletou stařenku. Pachatelé, kterým tehdy bylo mezi 11 a 14 lety, jsou dávno na svobodě. Dosáhli totiž plnoletosti a s čistým rejstříkem opustili výchovné ústavy. Protože jim v době spáchání trestného činu nebylo patnáct, trest odnětí svobody nehrozil nikomu z nich. „Děti by měly být trestně odpovědné již od třinácti let, jako je tomu například v Polsku,“ říká ředitel jednoho nejmenovaného výchovného ústavu.


    (Týden 34/2015, upraveno)


    Zpracování: úvahový text zabývající se otázkou snížení věkové hranice trestní odpovědnosti v České republice (funkce výchozího textu informativní)

  • 8.Jarní termín – Vypravování navazující na text


    Nepovedená léčka

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Když známý cestovatel Jean André putoval po Jižní Americe, předcházela ho pověst čaroděje. V oblasti Amazonie narazil na jeden domorodý kmen žijící ve skromných příbytcích z palmových listů. Emhudové byli velmi pověrčiví. Začali se bát, že Jean André připraví jejich lovce o odvahu a sílu, proto se ho rozhodli zabít. Přichystali na něj léčku…


    (CZVV)


    Zpracování: vypravování o tom, jak Jean André vyvázl z léčky Emhudů, které navazuje na výchozí text


    Studenti kdysi složili na maturitu i písničku:

    Video Písnička studentů o státních maturitách - autor neznámý, foto ČTK

  • 9.Jarní termín – Úřední dopis – návrh na přejmenování náměstí


    Návrh na přejmenování náměstí

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Zastupitelstvo města Žamberk na svém zasedání dne 20. 3. 2017 schválilo záměr přejmenovat Velké náměstí. Náměstí by mělo být nově pojmenováno po významné osobnosti, která zásadním způsobem ovlivnila politické, hospodářské, společenské či kulturní dění v České republice. Zastupitelstvo města vyzývá občany, aby na městský úřad zaslali návrh významné osobnosti, po níž by náměstí mělo být pojmenováno, a svůj výběr podrobně zdůvodnili. Návrhy zasílejte do 11. 4. 2017 na níže uvedenou adresu. Městský úřad Žamberk, Odbor správní a dopravy, Masarykovo náměstí 166, 564 01 Žamberk


    (CZVV)


    Zpracování: úřední dopis, který reaguje na výzvu z výchozího textu a obsahuje návrh na přejmenování náměstí

  • 10.Jarní termín - Zpráva o zahájení vodácké sezóny do regionálního zpravodaje


    Zahájení vodácké sezony

     

    VÝCHOZÍ TEXT: Kdy: sobota 1. dubna 2017 od 10:00 do 16:00 Kde: Žlutá plovárna na Malé Skále Program: x oficiální akt odemčení řeky Jizery a zahájení vodácké sezony 2017 x závod na kánoích k penzionu Křížky a na koloběžkách zpět x pohádková cesta na hrad Vranov s řadou úkolů pro děti x hudba, grilování, stánky s regionálními produkty, dětské atrakce a další


    (www.liberec-me-bavi.cz, upraveno)


    Zpracování: zpráva do regionálního zpravodaje o průběhu akce představené ve výchozím textu

  • 11.Loňské zadání – Vypravování navazující na text

     

    V poušti

     

    TEXT: „Já jsem vůdce karavany,“ prohlásil černooký vousáč. „Jsem vládcem nad životem a smrtí každého, koho vedu. Poušť je totiž jako rozmarná žena a muži z ní mohou zešílet.“ Karavana čítala asi dvě stě osob a dvojnásob zvířat. Byly v ní i ženy a děti a větší počet mužů ozbrojených meči a puškami.

     

    (P. Coelho, Alchymista, upraveno)

     

    Zpracování: vypravování, které navazuje na výchozí text

  • 12.Loňské zadání – Článek s prvky fejetonu

    Bez titulu ani ránu

     

    TEXT: Obyčejný šedivý činžák. Na chodbách ticho. V prvním patře inženýr. Naproti docent. O poschodí výše magistra a na konci chodby pod půdou pan doktor. Zvonek na dveřích polorozpadlého přístavku ve dvoře hlásí: bakalář.

     

    (CZVV)

     

    Zpracování: článek s prvky fejetonu o přístupu české společnosti k akademickým titulům (funkce výchozího textu inspirativní)

  • 13.Loňské zadání – Úřední dopis pro Amnesty International

    Příležitost pro lidská práva

     

    TEXT: Amnesty International vyhlašuje soutěž o 500 000 Kč na podporu veřejných akcí zaměřených na problematiku lidských práv. Do soutěže se mohou zapojit organizace, které se věnují následujícím oblastem:

     

    • podpora spolupráce v oblasti vzdělávání s cílem odstranit negramotnost;
    • odstraňování diskriminace na základě vyznání či sexuální orientace;
    • ochrana civilistů v ozbrojených konfliktech;
    • zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích.

     

    V případě, že Vaše organizace má zájem se do soutěže zapojit, napište nám na níže uvedenou adresu dopis, v němž plánovanou akci představíte.

     

    Amnesty International ČR

     

    Gorazdova 1970/10

     

    120 00 Praha 2

     

    (CZVV, inspirováno www.amnesty.cz)

     

    Zpracování: úřední dopis adresovaný Amnesty International ČR, který reaguje na výchozí text

  • 14.Loňské zadání – Úvaha o nebezpečí syndromu vyhoření

    Syndrom vyhoření

     

    TEXT: Jako syndrom vyhoření je označována ztráta profesního zájmu nebo osobního zaujetí u příslušníka některé z pomáhajících profesí (například u zdravotnického personálu, psychologů či učitelů).

     

    Syndrom se projevuje pocity zklamání a hořkosti, jedinec ztrácí zájem o svou práci, spokojuje se s každodenním stereotypem, nevidí důvod pro další sebevzdělávání a osobní růst. Obranou proti vyhoření je víra ve smysl poslání, vědomí vlastní potřebnosti a toho, že je vždy možný další rozvoj.

     

    (P. Hartl, H. Hartlová, Psychologický slovník, upraveno)

     

    Zpracování: úvahový text o nebezpečí syndromu vyhoření v pomáhajících profesích

  • 15.Loňské zadání - Popis obrázku nádraží

    Zapadlé nádražíčko

     

    Zapadlé nádražíčko – Bernd KauschmannZapadlé nádražíčko – Bernd Kauschmann | www.novamaturita.cz

    (Bernd Kauschmann, převzato z www.bahnbilder.de)

     

    Zpracování: popis vlakového nádraží a jeho okolí založený na výchozím obrázku

  • 16.Loňské zadání – Vypravování o událostech

    Ztráta paměti

     

    TEXT:  Erik se probouzí v nemocnici. Z posledních sedmi dnů svého života si vůbec na nic nevzpomíná. Až příchod nečekané návštěvy způsobí, že se mu z paměti vynoří první mlhavá vzpomínka. Od tohoto okamžiku se Erikovi postupně začínají vybavovat jednotlivé události…

     

    (CZVV, inspirováno www.csfd.cz)

     

    Zpracování: vypravování o událostech v Erikově životě, které vedly ke ztrátě paměti

  • 17.Loňské zadání – Rozhovor s hudebníkem

    Muzika bez posluchačů je jako ryba bez vody

     

    TEXT: Jak vnímáte stálou přízeň svého věrného publika? Všechno, čemu se věnuji, dělám pro své posluchače. Kdybych z jejich strany doslova fyzicky necítil příznivou odezvu, nemohl bych svou práci už dávno dělat. Snad jenom jako příjemné a celoživotní hobby, ale pouze sám pro sebe. Muzika bez posluchačů je jako ryba bez vody.

     

    (www.denik.cz, upraveno)

     

    Zpracování: rozhovor s hudebníkem o tom, co ho motivuje k tvorbě (funkce výchozího textu inspirativní)

  • 18.Loňské zadání – Referát o změnách v poválečném Československu

    Smutný konec pražského jara

     

    TEXT: Po skončení druhé světové války svitla Československu naděje na demokracii. Lidé doufali. A komunisté slibovali. V poválečné euforii pak dokonce vyhráli volby, na úplné převzetí moci si však museli ještě necelé dva roky počkat.

     

    Pravou podstatu komunistické strany začal odkrývat Vítězný únor. Na lepší časy se začalo blýskat až v šedesátých letech. Dokud ovšem vojska Varšavské smlouvy nepřekročila československé hranice.

     

    (CZVV)

     

    Zpracování: referát mapující společenské změny v poválečném Československu, které vyvrcholily 21. srpna 1968 (funkce výchozího textu informativní) 

  • 19.Loňské zadání – Úvahový text o životě

    Hranice mezi odvahou a šílenstvím

     

    TEXT: Mladík si stoupne mezi vagony metra a takto cestuje pražským podzemím. Jiný vyleze na zadní nárazník tramvaje a jezdí městem. Dalšího vidíte, jak bez jakékoli opory kráčí po zábradlí mostu. Když to přežijí, dají své video na internet a někteří jim za to zatleskají.

     

    Kde je hranice mezi odvahou a šílenstvím?

     

    (CZVV)

     

    Zpracování: úvahový text o tenké hranici mezi odvahou a šílenstvím (funkce výchozího textu inspirativní)

  • 20.Loňské zadání – Zpráva o průběhu mistrovství světa v atletice

    Mistrovství Evropy v atletice


    TEXT: Výsledky nejúspěšnějších českých atletů na ME v Curychu (12.–17. 8. 2014):

     

    Jméno Disciplína

    Výkon

    Umístění
    Barbora Špotáková      hod oštěpem 64,41 1.
    Vítězslav Veselý hod oštěpem 84,79 2.
    Anežka Drahotová chůze na 20 km      1:28:08      3.
    Jan Kudlička skok o tyči 570 cm 3.


    (CZVV, inspirováno www.atletika.cz)


    Zpracování: zpráva o průběhu mistrovství Evropy v atletice určená pro deník Sport, která klade důraz na výsledky českých reprezentantů (funkce výchozího textu informativní)

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Divocina ( 12. dubna 2017 01:22 )

Letosni témata se mi zdají poněkud depresivní. Úvaha na téma brutalita dětí, vyprávění o hrůzné budoucnosti lidstva či útrapách cestovatele, anebo charakteristika ženských hrdinek, jejichž životy byly plné bolestných událostí. K dalšímu tématu je potřeba podrobná znalost dané problematiky. Asi nejschůdnější se mi zdá popis obrázku, ale na téma č. 2 by se také dalo něco vymyslet.

skaara ( 11. dubna 2017 19:40 )

Já bych si tedy bez problémů vybrala, nejlépe téma číslo 2. Akorát ty fejetony bych vynechala, to nenínic pro mě.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud